Köpa dressyrsadel, på bästa sätt?!

P

PansParis

Nu är det dags för mig att köpa en ny dressyrsadel. Men nu undrar jag hur jag ska gå tillväga för att hitta den perfekta sadeln som ska passa perfekt till mig och min häst. Till saken har jag mycket dålig koll på både sadelmärken och vad som skulle passa min häst.

Frågan är nu om det är bäst att åka iväg till exempelvis Sharpman eller Strömsholm? Är det någon som har erfarenhet av dessa ställen, finns det mycket sadlar att välja mellan.

Eller ska man plocka ut en sadelutprovare? Men frågan är då vad jag ska hitta sadeln eller har sadelutprovaren sadlar?

Jag har varit runt i butikerna här i Örebro men hittar verkligen ingen sadel som är i min smak. Sen känns det som att jag vet inte riktigt vad jag ska titta på.... Angånde storlek och så har jag ingen aning om den skulle passa.

Så nu måste jag har lite hjälp av er som varit i samma situation. Hur löste ni detta problem? Jag är dock lite desperat och vill ha en sadel så snabbt som möjligt men samtidigt vill jag ha en sadel som passar mig perfekt.

Väldigt tacksam för svar!

:)

Sv: Köpa dressyrsadel, på bästa sätt?!

Vad du ska ha för sadel avgörs ju av hur hästen är byggd, vad du trivs med sadel för typ av sadel samt prisklass. Jag tror absolut det bästa är att ta hjälp av någon vid en utprovning så att du vet att sadeln verkligen passar hästen. Skriv upp en lapp åt dig själv med lite vad du är ute efter, t.ex. sadel passande häst m mycket manke, något svängd rygg, lite överbyggd. Troligen normal-vid bom, 17" eller 17,5" i sätet osv. Sedan kan du ju ringa runt lite över allt t.ex. då till Sharpman, Strömsholm osv. T.ex. Mauds Sadelmakeri i Grums finns också (har hört gott om denna) och kolla lite vad de har inne som skulle kunna passa samt prisklasser osv. Sedan beror det ju på om du kan tänka dig även en bättre begagnad sadel eller om du absolut vill ha en sprillans ny. På vissa ställen kanske du bara behöver betala mellanskillnden om du lämnar in din nudvarande sadel, detta är ju smidigare för på så vis slipper du ju ombesörja försäljningen av denna själv. Samtidigt kan det vara skönt om du t.ex. köper en beg sadel att den är genomkollad och utprovad enligt konstens alla regler, köper du en ny har du ju desstuom garanti.

Ring runt lite till olika ställen inom rimligt avstånd och kolla vad som finns inne, vad dom har för villkor och om de kan ta in din nudvarande
sadel i inbyte, hur de brukar prova ut nya sadlar, vad de tar betalt för olika tjänster osv.

Jag skulle påstå att allt beror på vad du är villig att betala.
Jag är otroligt nöjd med all service och hjälp jag fått från folket hos Amerigo, dom löser allting på bästa vis! :bow:
Men, smakar det så kostar det dessvärre. Dock har dom ju otroligt många olika bommar och modeller så man hittar så gott som alltid något som passar.

Tack för alla fina tips som du gav mig. Det kommer hjälpa mig mycket!

:bow:

Jo det kan jag tänka mig - ju dyrare sadel desto bättre service!

Jag är inte direkt ett dressyrproffs så jag kan tänka mig en bättre begagnad sadel eller en ny lite billigare variant. Jag har en budget på ca 6000 - 7000 kr, vilket är ganska litet. Men jag vill framförallt ha en sadel till markarbete. Den ska vara väl uppbyggd eftersom jag har lätt att bli lite framåt lutad och sen vill jag ha ett bra stöd till skänkeln......Jag vill liksom få lite hjälp att bli av med min "hoppsits".

En annan stor önskan att den ska vara i läder, gillar inte syntet så mycket. Jag behöver en sadel som är 17 eller 17 ½ eftersom jag är lång. Däremot har jag lite svårt att veta hästens storlek men prövade idag en M&N i st 32 som passade bra, men storleken skiljer sig väl mellan olika märken. Alltså behöver min häst nog en ganska bred bom, det är ett litet halvblod. Hon har inte heller så hög manke utan är ganska "plan".

Någon som har några tips på en ny /begagnad sadel som passar in på min beskrivning?

:bow:

Sharpman i Mjölby är kanon! Kunnig personal som tar sig tid och lyssnar in vad man söker. Jag var där en gång med min förra häst och var där senast i höstas med min nuvarande pålle. Ska boka in ett nytt besök när skattepengarna kommit och köpa en hoppsadel (köpte en dressyr i höstas).

Har även vänner som är mer än nöjda med Sharpman!

Det finns ett ställe utanför Stockholm som heter Mustang, dom har hur mkt sadlar som helst i lager. Dessutom finns kunnig hjälp och ridhus att provrida i. Rekommenderas!

Jag hade oxå detta problemet med att hitta rätt sadel. Men jag hittade min begangnad på "Till Häst" i Örebro :) en jätteskön dressyrsadel som jag fick låna hem i en vecka och provrida i :)

Till Häst brukar ha mycket sadlar men ingen som faller mig i smaken just nu. Men jag ska helt klart hålla koll i butiken om det råkar komma in ett "litet guldkorn".

Ska helt klart kolla upp detta ställe! Tack för tipset!

Ja det börjar mer och mer luta år att ta med mig pollen till sharpman. Det jag är lite orolig över att de inte ska ha någon som passar inne så man åker dit i onödan. Men jag får väl slå dem en signal innan jag åker dit och kolla dressyrsadel läget.

Ja det börjar mer och mer luta år att ta med mig pollen till sharpman. Det jag är lite orolig över att de inte ska ha någon som passar inne så man åker dit i onödan. Men jag får väl slå dem en signal innan jag åker dit och kolla dressyrsadel läget.

Jag rekommenderar dem också varmt. använt dem i alla år på antalet hästar och alltid fått bästa service. De samarbetar med equi/massör dessutom och är kunniga och väldigt service minded. De har ju ett väldigt stort utbud både på nya och begagnade. Hur lätt det är för dig att hitta en begagnad beror ju på hur lätt eller svår din häst är att hitta sadel till, dvs hur den ser ut i kroppen.

ring dem och fråga, om du beskriver hur hästen ser ut brukar de kunna ge en del tankar/gissningar på telefon också om vad chanserna är. dvs de säger rakt ut om de tror att hästen kan bli trixig beroende på hur den ser ut (fråga mig jag vet! :D )

sen har de jättebra avbetalnings villkor så OM du skulle behöva en lite dyrare sadel så är det fullt hanterbart.
skulle aldrig köpa en dyr sadel för dyra pengar utan att ha anlitat tillpassare, det är för viktigt och för mycket pengar för att chansa och satsa annars!

rekommenderar dem som sagt varmt!
mvh/m

Tack så mycket för rekomendationen det känns trykt att du tyckte det var bra! Jag vill ju ha bra hjälp så jag slipper få en häst med ond rygg och en sadel jag är tvungen att sälja.

ta ut en sadelmakare/utprovare om du inte har något ställe i närheten du kan åka med din häst! M&N antar att din häst är lite rakare i ryggen? Jag har köpt en Globus Clic! ligger mellan 6-7000. begagnade i nyskick

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag har nu äntligen köpt min första egna häst😍 Hon kommer hem till mig om kanske 2-3 veckor. Vill gärna fixa en sadel så snabbt...
Svar
7
· Visningar
1 024
Senast: clara123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka