Köpa dräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare marer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 999
M

marer

Stoet ifråga ska föla i april och har inte haft föl tidigare, och jag har aldrig varit med om en fölning heller.

Är det dumt att köpa detta sto? Vad bör man tänka på vid köp och tiden innan fölning, med tanke på att stoet i så fall kommer byta miljö och hagsällskap?

Sv: Köpa dräktigt sto

Jag köpte också ett dräktigt sto och hade inte varit med om fölning tidigare. Mitt råd är att läsa, skaffa så mycket information du kan om dräktigt sto och fölning samt att skaffa en erfaren person som du kan bolla tankar med och ta till hjälp. :smirk:

Det är väl inte dummare än att betäcka för första gången, och någon gång måste ju vara den första...
Byt stall så snart som möjligt, så hon inte behöver åka för sent i dräktigheten.
När det är dags för fölning ska hon helst gå själv i hagen: de flesta ston fölar nattetid, men det är ändå relativt vanligt att de fölar dagtid. Förstagångare kan vara luriga, och lätta att missa, speciellt som det är första gången för dig också. Ett nyfölat maidensto i hagen med andra hästar är bäddat för problem, så undvik det.

Boka sedan in henne på ett fölbete, där du har försäkrat dig om att stona fodras tillräckligt.

Orkar inte skriva mer nu, med ammande bebis på armen, men du lär väl få fler svar!

Ar det stoet du vill ha?
Om du inte är intresserad av uppfodning, som kan vara bade dyrt samt innebära en risk att man forlorar stoet/folet eller bada, tycker jag du ska välja ett bra sto som inte är dräktigt. Da kan du rida och ha roligt med henne redan fran borjan annars maste du ju vänta tills folet är avvänjt. Uppfodning är inte billigt och det fods tillräckligt med hästar ända. Om du koper ett sto och hon visar sig vara väldigt bra sa kan du ju avla pa henne vid ett senare tillfälle och välja hingsten själv.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 280
Senast: Alexandra_W
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna