Köpa diskmaskin, tips?

athena

Trådstartare
Tänkte göra slag i saken och köpa ny diskmaskin nu på rean. Våran gamla suger riktigt ordentligt så det är dags!

Krav: Den ska ta rejält med disk, dvs vara lätt att få in mycket i (vi är stundtals rätt många i hushållet). Jag vill ha överkorg för bestick så att man slipper ha det i nedre korgen. Dessutom vill man ju gärna att den diskar rent...

De flesta verkar ju ha låg energiklass etc så det tror jag inte man behöver fundera så mkt på.

Vad har ni för tips på modeller, nån som nyligen köpt ny och som är nöjd?

Sv: Köpa diskmaskin, tips?

Vi har cylinda som vi inte alls är nöjda med. Den är lite drygt 1år och läcker redan. Vi ska byta nu och det blir antingen en Husqvarna eller Miele. Mina föräldrars miele höll i 20 år innan de bytte, så ibland tror jag att kvalité lönar sig.

Vi har en Miele med besticklåda och det är väl både bra och dåligt. Det bra är att det blir rent, det dåliga är att det är ett terapiarbete att fylla besticklådan. Och besticklådan stjäl mycket plats på höjden i vår maskin. Den övre korgen är visserligen höj-och sänkbar men vad hjälper det när det antingen är ont om plats för sakerna i den övre eller i den nedre korgen.

Så, jag kan alltså inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker, den diskar rent men är ett elände att fylla. Ett riktigt stort plus och ett riktigt stort minus alltså. :p

Ok. Besticklåda kanske inte är att föredra ändå trots allt?

De jag känner som har bestickslåda högst upp är väldigt missnöjda. Långt tid och krångel att fylla, kräver fördisk för att bli rent. Tar på höjden.

Jag läser resten av tråden med intresse, förr eller senare är det dax att byta vår.

Tja, man måste nog tänka sig för i alla fall innan man väljer besticklådan. Mina bestick är så gott som alltid rena, skulle de inte vara det beror det inte på besticklådan i alla fall.
Men som sagt både plus och minus. Det bästa är nog om man kan prova fylla den hos någon annan innan man väljer den.

Jag är en miljömupp som så långt som möjligt väljer närproducerat.

När det gäller diskmaskin kommer förstahandsvalet därför (när vi köper nytt) att bli en Cylinda eller en ASKO. Det lutar åt en ASKO eftersom de jag pratat med tycker att de är rymliga och diskar bra.

Och jag tänkte just slå ett slag för Asko jag också.
Har saknat den vi lämnade i gamla lägenheten (Brf) senaste två åren och dreglade över en idag. Men vår nuvarande fungerar fortfarande så den får hänga i lite till.
Cylinda har jag inte provat..

Våran gamla diskmaskin gav upp den 21 december och sambon gillade inte alls tanken på att handdiska hela julen så därför köpte vi en ny den 22. Vi köpte en cylinda och den verkar helt okej hitills. Diskar rent, är rymlig och den är tyst och energisnål.

Senaste året har både jag och päronen köpt ny maskin (päronens på samma sätt som TW, det blev bråttom =)). Vi har köpt Bosch, diskar bra, MEN TVÄTTIDEN! Normalprogrammen är på typ 2h 15 min och uppåt, det är bara snabbdisken som går fort.

Så det är ömsom vin och ömsom vatten.

/AA

Jag köpte för ca en månad sen en Siemens SN45M206SK och är nöjd.
Den har inte bestickskorg i övre, enda fördelen jag kan se med att ha i övre är att det inte går att sätta sig på den (har jag själv gjort), men finns det fler?
Den är väldigt tyst vilket är bra eftersom jag har öppen planlösning, men sen har även denna långa program, ca 2,5 hö men det finns väl fördelar med det också.

På den sida jag köpte ifrån var min ca 2000 billigare (min kostade där 6000), men har då inte bestick i övre och inte heller ett turbosnabbt diskprogramstillval.
Insåg också när jag jämförde att min också har ett snabbare (men inte turbosnabbt) tillval, får kolla om det går snabbare då.

Kollade nu priset på Expert och där var den ju himla billig!

På Elgiganten kostar den ovan 5995:-, och där går nog min smärtgräns.

Oj, på Expert kostar den ju bara 4496:-! Undrar om det verkligen är samm?

Jag kollade på den i en expertbutik idag (283:an) och det såg då ut som samma som Tretti har för typ dubbla priset. Hade turboknapp, men jag såg inget avsatt utrymme för besticken varken uppe eller nere, så den kanske har en sån där övre bestickslåda som jag missade.
Annars ser utsidan ut som den jag har.

Jag passar på att låna tråden för en diskmaskinsrelaterad fråga.

Vi har precis flyttat till hus och i huset ingick en 7 år gammal Miele diskmaskin. Det luktade lite unket i den men efter rengöring av spolarmarna (ni vill inte veta vad som fanns i dem :crazy:) så är det värsta illaluktande borta. Däremot står det lite vatten kvar längst ner i silen som syns om man plockar bort denna. Ska det göra det eller tömmer inte maskinen ordentligt? Jag misstänker att detta kan vara ännu en anledning till illalukten men jag vet inte säkert. Står det vatten kvar i era maskiner längst ner?

Ja det brukar stå lite vatten längst ner i silen, det syns bara när man lyfter bort silen. Har provat diskmaskinsrengöring? Speciella tabletter eller en plastförpackning med flytande innehåll? De är suveräna för att få bort smuts lukt, en av dem är dock mycket starkt parfymerad men det försvinner efter några dagar.

Liknande trådar

Hemmet Vi behöver en ny diskmaskin, men hur sjutton ska man veta vad man ska köpa? Vi har haft Cylinda i många år, dels för att det kändes bra...
2
Svar
38
· Visningar
2 300
Senast: hvala
·
IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Squie
·
Äldre *Gnälltråd* Hela det här året (åren!) har bestått av ena motgången efter den andra. Går någonting bra så händer något annat som sabbar...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 859
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar