Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kontakta sussisus och fråga var honköpte den, för de är inte så lätta att få tag på.
Inte lätta?
Köper man över internet så är de riktigt lätt att få tag på en och gå man till en välsorterad fotobutik så har dom nog också den (om ingen just var in och köpte den).
Köpte min S5 IS via Scandinavian Photo.
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva egentligen för jag har ju bara haft kameran i en dryg vecka än så länge så jag har inte hittat alla finesser och klurigheter.
Hittills gillar jag i alla fall:
- den utvikbara skärmen
- att bildvisningen stannar på sist sedda bild oavsett när man fotade
- att bildvisningen startat på sist sedda bild
- kameran är snabb
- 0-gränsen på Supermacron är bra
- långzoomen går utmärkt att fota småkryp med
- varje foto får unikt nummer, om man använder samma minneskort
- Vid övertankning till datorn så tankar kameran bara över de foton som tagits efter senaste övertankning (det gjorde inte min gamla, så där fick jag hela tiden plocka bort foton)
- drivs av fyra vanliga AA-batterier, och de räcker länge
Vad jag inte gillar (klart kortare lista):
- att jag rätt ofta glömmer att ta av objektivlocket, så att det "skjuts iväg" när jag startar kameran
- blir lite grynigare bilder vid mörker (bör nog skaffa extern blixt)
- att den inbyggda blixten inte åker upp av sig själv, "Fäll upp blixten" står det i displayen.
Andra synpunkter:
Jag kan hantera kameran med en hand - utom vid långzoomen, för då far kameran hit och dit, men det är nog en vanesak. Eller ett fall för ett stativ.
- En väska kanske är bra att ha, men jag kommer inte att skaffa en för jag är rätt säker på att jag klarar mig utan.
- I och med att objektivlocket "fjongar av" när du sätter på kameran behöver du inte vara rädd att ta foton med locket på.
- Man kan titta på tagna foton via sökaren - du behöver alltså inte ha displayen öppen.
Fast när jag menar orginalbilder vill jag gärna se bilden oförminskad direkt från kameran, men du kanske inte har möjlighet att ladda upp sådana bilder...
Intressant svar! Det verkar verkligen vara en bra kamera. En tanke bara: blir bilderna väldigt oskarpa vid långzoom på frihand? Jag har bara fotat med en långzoomskamera (modell lite äldre) och på den blev i princip alla bilderna jättesuddiga på frihand. Visserligen togs korten inomhus i ett ganska dunkelt ljus (och i vissa fall på rörliga motiv), men jag tyckte det var överdrivet. Så jag vill inte råka ut för en sådan kamera för ett stativ orkar jag inte släpa med mig överallt!
Den är så bra jag har haft min Ixus 75 i tre månader nu och den är helt suverän. Ok det finns några tillfällen där jag skulle vilja ha en kamera med större objektiv och zoom och sånt men den skulle nästan alltid ligga hemma så det skulle ändå inte bli några bilder!Ska du ha en liten och bra kamera så köp Ixus 75. Mest för pengarna i ultrakompaktkamera-klassen. Kostar förvisso ett par hundralappar över 2000, men jämfört med billigare alternativ skulle i alla fall jag tycka det var värt det. I synnerhet om du tänker fota i andra sammanhang än i dagsljus. Den är tunnare än CoolPixen du nämnde också.
Vissa långzoomsbilder blir lite gryniga och färgerna flyter ut en liten aning, men andra blir förvånansvärt skarpa.
Jag ska träffa Kuckeliku imorgon och han ska hjälpa mig att fixa fram stora originalbilder.