Köpa bilbur

Sv: Köpa bilbur

Har tittat noga på bilderna, menar du dom två pinnarna som inte går ända upp? Längst till vänster. Det är viktigt att buren ska vara säker då han kommer sitta i den under träningar/tävlingar och under kalla vinterdagar kommer han även ha täcke på sig.

Då går utställningsbur bort direkt. har kikat efter begagnade burar men det är dåligt med det här vi bor, och folk är tyvärr inte så sugna på att skicka. Hehe bilen är riktigt bra, så skönt att jag inte behöver oroa mig om en bur går in.

Har hittat en sida på nätet som har MIM burar för bra pris, gratis frakt (hittade flera sidor där frakten gick på över 300 kr) och 300 kr rabatt av Agria så då landar vi mellan 3900-4300 beroende på vilken strl vi behöver. Med tanke på att MIM är krocktestad o allt vad den är så känns det inte som en sån stor summa:)

Jag hade tagit en XL. Jag har också rottis, dock typ 10 kilo mindre om jag har en dubbel XL där hon har lite mer än hälften att ligga på (mellanväggen flyttad lite i sidled baktill) och då ligger hon bekvämt och kan vända på ett vettig sätt.

Jag har dock senast idag varit i kontakt med MIM ang att min bur skramlar och gnisslar. De är väldigt hjälpsamma och försöker hjälpa mig så gott det går över mail. Men jag ska försöka få åka och visa buren för återförsäljaren så snart jag har vägarna förbi där.. De är måna om sina kunder och vill verkligen lösa problemet.

Även jag har Mim, en dubbel XXL den nyaste modellen och det finns inget att klaga på. omöjligt att hunden skulle kunna fastna med täcken (han har alltid det på sig vinterhalvåret) och jag förstår inte ens var plåten skulle vara vass??? Och än mindre hur man med handkraft skulle kunna böja den.. det går iafl inte på min bur. Och inte på nån av de jag klämt på heller...

Låter som pulkan är försäljare av ProLine ;)

En gång Mim, alltid Mim. Jag kommer aldrig byta märke på bur iafl. Är så grymt nöjd. Har haft gamla modellen med när jag hade singelbur. Minst lika nöjd med den.

Kan inte tänka mig annat än att du kommer bli grymt nöjd om du köper mim. Och det viktigaste är att den är ordentligt säker.

Har tittat noga på bilderna, menar du dom två pinnarna som inte går ända upp? Längst till vänster. Det är viktigt att buren ska vara säker då han kommer sitta i den under träningar/tävlingar och under kalla vinterdagar kommer han även ha täcke på sig.

Japp precis dem pinnarna som min lille hund fastnade i.

Alltså vad gäller krocksäkerhet så är ProLine är Tüv godkänd.
Tüv har mkt stränga krav för att en vara ska bli godkänd och är en av de allra starkaste kvalitetsmärkningarna internationellt.
Så jag skulle inte oroa mig för att ProLine skulle vara sämre än MIM.
Båda burarna har ju för och nackdelar, så det handlar ju om vilka nackdelar man står ut med eller ej.

Även jag har Mim, en dubbel XXL den nyaste modellen och det finns inget att klaga på. omöjligt att hunden skulle kunna fastna med täcken (han har alltid det på sig vinterhalvåret) och jag förstår inte ens var plåten skulle vara vass??? Och än mindre hur man med handkraft skulle kunna böja den.. det går iafl inte på min bur. Och inte på nån av de jag klämt på heller...

Låter som pulkan är försäljare av ProLine ;)

En gång Mim, alltid Mim. Jag kommer aldrig byta märke på bur iafl. Är så grymt nöjd. Har haft gamla modellen med när jag hade singelbur. Minst lika nöjd med den.

Kan inte tänka mig annat än att du kommer bli grymt nöjd om du köper mim. Och det viktigaste är att den är ordentligt säker.

Haha jag säljer inga ProLine burar, jag jobbar inte alls faktiskt.
Jag bara tycker dem är bra och bättre än MIM efter att studerat båda noggrant in på varenda smådetalj inför mitt köp av bur.
Man vill ju såklart att sina pälsklingar ska åka i bästa tänkbara.

Och efter allt klämmande, kännande och studerande så kan jag inte förstå vad ni tycker är så bra när så många detaljer är så värdelösa...

Kanten på plåten är vass och den är mjuk och böjbar, varenda en jag tittat på har jag kunnat böja med handkraft och varenda en har varit vass och då har jag ändå känt på MÅNGA just för att se om det var en tillfällighet eller ej och det har det inte varit hittils.
Det har varit lika på alla.

Menar du handtaget på utsidan av buren? Vad ska hunden dit å göra? Inne i buren finns det då absolut inget som är vasst eller går att böja.

Varför ska människor kunna skära sig på buren?
Hade det varit min lillhund hade han lätt kunnat göra illa sig eftersom han ibland kastar sig upp innan jag hunnit öppna burdörren.

Frågar du mig ska det inte finnas något vasst någonstans varken på in eller utsida.
För mig är det självklart.

Handtagen på min bur är inte vassa o går inte att skära sig på, inget annat på buren heller.

Varför ska människor kunna skära sig på buren?
Hade det varit min lillhund hade han lätt kunnat göra illa sig eftersom han ibland kastar sig upp innan jag hunnit öppna burdörren.

Frågar du mig ska det inte finnas något vasst någonstans varken på in eller utsida.
För mig är det självklart.

Jag som tar i handtaget flera gånger om dagen varje dag har aldrig gjort illa mig på den, så jag förstår verkligen inte hur en hund ska kunna göra illa sig på den heller. Tycker det låter som du överdriver rätt rejält!

Jag lyfter i dessa handtag när jag lyfter buren in och ut ur bilen. Jag har aldrig gjort mig illa trots att jag håller fingrarna i handtagen och dessutom väger buren 30kg och ändå kan jag lyfta buren utan att skära mig.

Men alla våra burar kanslke är undantag? Låter dock märkligt..

Eftersom du fått en bur hoptryckt kanske du kan svara på en fråga jag funderat på att skicka till tillverkaren? Är deformationszonen samma del som där buren är ställbar i lägsled? Alltså finns det kvar en deformationszon även om man från början måste ha buren ganska mycket ihopskjuten för att den ska få plats?

En annan fråga, för både MIM och ProLine är om det fungerar att ställa en enkelbur mitt i bagaget. Båda våra bilar har luckor för varningstriangel etc på sidorna i bagaget och det verkar lite opraktiskt att vara tvungen att flytta hundbur om det händer något.

(Båda dessa verkar vara godkända utan kompletterande utrustning, men jag har nästan missat att andra är godkända om man kompletterar med sela på hunden, det gäller att läsa hela texten...)

Jag skulle också välja en Alu-flex. Lätt, smidig och de höga kanterna är guld värda. MIM är jag inte alls förtjust i. Schäfern lyckades fastna med huvudet i mellanrummet mellan ramen och pinnarna i dörren.

Man flyttar inte hundburen. Man ser till att ha varningstriangel och annat på andra ställen i bilen.

För att det absolut inte går att ställa buren i mitten eller för att den är jobbig att flytta?

Varningstriangeln och säkringarna är väl är väl OK att ha på annat ställe, men jag gillar inte direkt tanken att ha resevhjul, fälgkors, domkraft, bogserlina, startkablar, mejselset, extralampor och liknade i baksätet...

Jo, men det är ju ändå ett undantag.

Jag antar att det inte händer varje vecka att man får haveri. Det har hänt mig en gång att det blev punka, det var bara att lyfta ur buren, platsa hundarna i diket och ta fram reservhjulet. Varningstriangeln har man med fördel i en av fickorna på framsätesstolarna, men det är mest för att slippa lyfta ur buren för nitiska besiktningsmän.

Jag har ingen MIM utan en Robust och är hur nöjd som helst. Den är låsbar, klarar 2 tons belastning och har evakueringslucka om det skulle hända en olycka, finns inte en chans att en hund kan fastna och/eller riva sig + den har 7 års garanti mot skrammel eller konstruktionsfel. :d

För att det absolut inte går att ställa buren i mitten eller för att den är jobbig att flytta?

Varningstriangeln och säkringarna är väl är väl OK att ha på annat ställe, men jag gillar inte direkt tanken att ha resevhjul, fälgkors, domkraft, bogserlina, startkablar, mejselset, extralampor och liknade i baksätet...

Jag lyfter ensam ur och i min dubbel XXL. Visst det är tungt men absolut inte omöjligt. Så jag tror inte det är nåt problem alls att ha buren i bagaget mitt i. Min dubbel står mitt i och sen säkrad på varje sida mot lastögglorna och bak mot lastgallret. Rör sig inte en mm. Jag ställer aldrig buren mot en vägg i bagaget (förrutom mot lastgallret) utan säkrar med spännband/remmar i lastögglorna så buren står fast och för sig själv.

Min enkel XL lyfter jag lätt i och ur.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon...
2
Svar
27
· Visningar
3 008
Senast: Kilauea
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 149
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka