Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det jag ska titta på när det gäller hållbarhet? Är det hur gammal den är, hur många mil den gått eller hur många ägare den haft?
Ett tips kan vara att ringa till den som ägt bilen innan den som säljer den nu. De har inget att förlora på att vara ärliga med hur bilen skötts och eventuella fel. Om det nu inte nuvarande ägare haft den jätte länge.
Äldre bil är mellan 4-6 år gammal ungefär och spannet på mil är mellan 2000 och 13 000 mil, de flesta bilarna har haft 2 ägare. Jag kommer köpa från en bilhandel eftersom jag är lat och okunnig och hoppas bli av med min egen skruttbil.Jag hade INTE blivit glad om någon ringt och frågat om en bil jag sålt!
@monster1: Är man intresserad av en äldre bil får man kolla upp den så mycket det går via nätet, ev göra en bildiagnos/bilkontroll hos någon besiktningsfirma osv samt vara beredd på att en äldre bil är alltid en chansning.
Äldre bil är mellan 4-6 år gammal ungefär och spannet på mil är mellan 2000 och 13 000 mil, de flesta bilarna har haft 2 ägare. Jag kommer köpa från en bilhandel eftersom jag är lat och okunnig och hoppas bli av med min egen skruttbil.
Jag har tyvärr ingen sådan att tillgå, men det hade varit praktiskt.Jag hatar att köpa bil! Folk är så himla oärliga så det är inte sant.
Kompisen sålde sin skruttbil billigt. Ärlig annons med bilder på alla skavanker.
Några dagar senare la köparen ut bilen på annonsen igen, aldrig sett så många lögner på så liten yta. Jag lider med den som köpte rishögen.
Jag satsar på få ägare och fullt ifylld servicebok samt att jag tar med mig någon som är en jävel på bilar.
Jag har tyvärr ingen sådan att tillgå, men det hade varit praktiskt.
Jag med, men min bil faller sönder just nu, 10 000 kr i höstas och nu går den inte igenom besiktningen utan 10 000 kr i reparationer igen så det är dags för en ny (bättre begagnad).Antal ägare är ett bra tecken.
Många ägare = många som blivit så missnöjda att de gett upp. Såklart en generalisering, men väldigt ofta korrekt.
Men välfyllt serviceprotokoll är också ett tecken. En bil som servas korrekt håller ofta länge. En bil som aldrig servas har en kort livstid.
Ring gärna märkeshandlaren och fråga vilka stora reparationer som SKA vara gjorda vid ett visst miltal. Kolla sedan med säljaren (och begär bevis) om de är genomförda som planerat.
Själv äger jag gärna bilar tills de ramlar sönder (dvs 10-15 år med den körmängd som jag producerar). Är man nöjd så är man.
Äldre bil är mellan 4-6 år gammal ungefär och spannet på mil är mellan 2000 och 13 000 mil, de flesta bilarna har haft 2 ägare. Jag kommer köpa från en bilhandel eftersom jag är lat och okunnig och hoppas bli av med min egen skruttbil.
Nej det är en bil som är ny men inte fabriksny och som tagit sig ned några hack i värde så jag kan köpa den utan att göra ett jättehål i min ekonomi. Jag var mest intresserad av vilken av dessa parametrar som var viktigast eftersom jag jämför samma märke och modell med varandra.4-5 år är inte gammalt. Första bilen som jag köpte är över 40 år gammal, haft 20 ägare och har gått 37 000 mil. Visst har jag fått skruva lite på grund av problem med laddning och kylare. Men sen dess har jag inte haft några problem. Till skillnad från en annan bil som jag fick av pappa. Den har det varit ständiga problem med sedan jag fick den.
Annars ser jag att du redan har fått många bra tips så jag har inget att tillägga.
Äldre bil är mellan 4-6 år gammal ungefär och spannet på mil är mellan 2000 och 13 000 mil, de flesta bilarna har haft 2 ägare. Jag kommer köpa från en bilhandel eftersom jag är lat och okunnig och hoppas bli av med min egen skruttbil.
Fast även om någon skulle göra så... det säger ju inte ett dugg. Person 1 kan ha skött bilen perfekt enligt konstens alla regler, sedan sålt bilen till person 2. Person 2 kan då ha misskött den, ha krockat lite och lagat den slarvigt eller vad som helst. Ringer du person 1 så säger hen att bilen är bra, Person 2 säger också att bilen är bra men i själva verket är det en dålig bil som person 2 bara är skicklig nog att framställa som bättre än vad den är.Ett tips kan vara att ringa till den som ägt bilen innan den som säljer den nu. De har inget att förlora på att vara ärliga med hur bilen skötts och eventuella fel. Om det nu inte nuvarande ägare haft den jätte länge.