Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack, jag är lite inne på den linjen själv...Ett tips till nästa gång du ska köpa avelsägg är att inte beställa dem förrens du har en surhöna. Surhönor är ofta envetnare än livslängden på äggen. Det kan glatt ligga i ett par månader
Förvara äggen på rätt sätt, vänd på dem 1-2 ggr/dygn så inte gulan fastnar i skalet och be till gudarna att de talar förstånd med dina damerTack, jag är lite inne på den linjen själv...
Faktum är att mina höns är surhönor JÄMT! och det är helt otroligt att jag råkade matcha med en ickesurhöneperiod! Men men nu har jag skitit i det blå skåpet.
Vad kan jag göra nu mer än förvara äggen på det bästa sättet och hoppas hönorna fattar vinken?
Nej ägg lägger dom ändå. Vi har fem hönor men är utan tupp.Oj vad intressant att man kan kläcka köpeägg. Jag trodde att alla hönor automatiskt lade ägg, typ ett om dagen utan tupp och att det är sådana som är köpeägg. Typ som när vi har ägglossning Behöver alltså hönor para sig för att ens kunna få ett ägg? Blir det inte väldigt mycket parade för de stackarna?
Aha! Då är jag med, tror jagNej ägg lägger dom ändå. Vi har fem hönor men är utan tupp.
Tror det är eko-höns som går med tupp. Då kan det bli befruktade ägg.
Även "vanliga" höns kan ha några tuppar i produktionen, hönsen trivs bättre i närheten av tupp. Dock är det nog väldigt få "icke-eko" ägg som är befruktade då det kanske går 10 tuppar på många tusen hönor.Aha! Då är jag med, tror jag
Tupparna är i de flesta anläggningar misstag. Ibland könsbestäms djuren fel och en tupp slinker med som en höna.Oj vad intressant att man kan kläcka köpeägg. Jag trodde att alla hönor automatiskt lade ägg, typ ett om dagen utan tupp och att det är sådana som är köpeägg. Typ som när vi har ägglossning Behöver alltså hönor para sig för att ens kunna få ett ägg? Blir det inte väldigt mycket parade för de stackarna?
Jag har pratat med en som har ett stort antal tusen höns. Dom tycker det är bra med några tuppar, så dom har typ 10 st per "kull".Tupparna är i de flesta anläggningar misstag. Ibland könsbestäms djuren fel och en tupp slinker med som en höna.
Finns säkert sådant så det var därför jag skrev "de flesta"Jag har pratat med en som har ett stort antal tusen höns. Dom tycker det är bra med några tuppar, så dom har typ 10 st per "kull".
Håller tummar och tår för detEn av hönorna har lagt sig på äggen idag!!!
Jag stängde in dem i hönshuset idag med mat och vatten, ljus och värme och tänkte att det kunde göra susen. Kanske kanske funkar det. Hon reste sig som hastigast när jag tittade till dem nu i kväll, men jag ber till alla ruvgudar att detta ska ta sig.
Jag hade haft dem i typ en stor hundbur inne i hönshuset så de får vänja sig vid varandra utan att de små blir hackade och när de är lite större släppt ut dem till de andra, under uppsikt.Det gick tyvärr inte. Min stadiga ruvhöna verkar inte må bra, och den andra tittade inte åt äggen.
Så, äggen är slängda.
Jag behöver dock fylla på flocken. Har ni tips på hur en gör det bäst?
Tänkte köpa en liten flock unghöns kanske, om det går att få tag på. Hur introduceras dessa bäst till en befintlig flock?
Det gick tyvärr inte. Min stadiga ruvhöna verkar inte må bra, och den andra tittade inte åt äggen.
Så, äggen är slängda.
Tänkte köpa en liten flock unghöns kanske, om det går att få tag på. Hur introduceras dessa bäst till en befintlig flock?
Jag släppte in mina tre nya med dom andra i januari. Dom blev lite mobbade en tid, men nu är det rätt lugnt. De två nya hönorna är lite mer avvaktande än den ursprungliga flocken. Den tredje nya är en tupp och var svinlycklig från dag ettDet gick tyvärr inte. Min stadiga ruvhöna verkar inte må bra, och den andra tittade inte åt äggen.
Så, äggen är slängda.
Men kan du inte låna en kläckare av någon, alternativt köpa en billig?Jag behöver dock fylla på flocken. Har ni tips på hur en gör det bäst?
Vad får man för raser då?När jag hade höns kläckte jag fram kycklingar från ekologiska ägg från affären