Köpa äldre häst.

Smurfmodesty

Trådstartare
Vad ska man tänka på när man köper en äldre häst ( i detta fall 17 år)

Hästen är försäkrad idag.
Vad kan man kräva av ett 17-årigt halvblodssto när det gäller veterinärbesiktning? När det gäller böjprov tex.

Har hört att om man gör en veterinärbesiktning vid köp och det visar sig att hästen har en skavank någonstans så får de en reservation för detta i försäkringen. Stämmer detta?

Jag känner hästen sedan tidigare och har aldrig varit halt under dom ca 2 år som jag känt ägare och häst. Men jag kan uppleva henne som lite stel och knackig bak ibland, men vet ej om detta beror på stelhet helt enkelt.

:)
 
Sv: Köpa äldre häst.

Jag tror inte man kan begära helt rent på böjprov, men det är upp till dig och vad du ska ha hästen till om du accepterar en anmärkning. Prata med veterinären som gör besiktningen, de kan ofta tala om ifall ett fynd är relevant eller inte.

/Silver Girl (som är nybliven ägare till 17-åring med anmärkning på böjprov samt lite dålig syn på ett öga)
 
Sv: Köpa äldre häst.

Det beror helt på vad det är för häst! Vissa blir gamla tidigt och andra blir gamla sent. Som Silver Girl skrev prata med veterinären som gör besiktningen och hör vad han tycker och tänker.
Ang. reservation så blir det antagligen det. Försäkringsbolagen är ofta inte speciellt försiktiga med att sätta ut dem, jag fick en reservation på "hältor med komplikationer" på min försäkring p.g.a att mitt fullblod gått 7 löp som två åring (för tre år sedan). Den här fick jag ta bort efter lite tjaffs när jag skickade in en vet. besiktning ua.
 
Sv: Köpa äldre häst.

Reservationer på försäkring blir det väl inte om man bara flyttar över försäkringen på nya köparen. Ska man byta bolag eller ändra försäkringsbelopp så blir det reservation.
 
Sv: Köpa äldre häst.

Det du ska tänka på är att ta över den befintliga försäkringen på hästen.
Sedan om det ska göras böjprov eller andra tester och undersökningar beror ju mycket på vad du ska ha hästen till och priset på den. Det är ju som exempel lite överkurs att göra en besiktning med röntgen, utredning av den ev stelheten och arbetsprov på klinik för 15 000 på häst som kostar 10 000. Så det viktigaste är att du får ta över försäkringen. Vissa bolag och raser går inte att nyförsäkra i den åldern. Men du ska också vara medveten om att med en häst i den åldern så kommer snart försäkringsbeloppet att börja sjunka p g a stigande ålder hos hästen.
 
Sv: Köpa äldre häst.

Håller med, kan du ta över försäkringen så gör det! Sen är vet besiktningen för din egen skull så att du vet vad du köper. Lite skavanker kan man få räkna med och då är det sunt förnuft som gäller och framförallt vad du ska ha hästen till. Har själv köpt en äldre tävlingshäst som iofs gick igenom besiktning men som ändå är lite stel här och var. Men tänkte att har den hållit som tävlingshäst så bör den hålla som hobbyhäst många år med lite tur. Och det har den gjort.
 
Sv: Köpa äldre häst.

Försäkringsbeloppet börjar sjunka redan det år hästen fyller 16 år (iallafall halvblod hos Agria)

Jag besiktade min då 17, nästan 18-åriga, valack för försäljning och han hade en halv grad på en kota bak och vet. ansåg att det inte var några bekymmer. När jag köpte honom hade han nån grad på alla ben:angel:
 
Sv: Köpa äldre häst.

Välj en bra häst veterinär och lyssna på vad hon/han ger för råd (skulle jag köpa häst skulle jag välja att göra det på klinik). Viktigt att hästen är fullt igång på den nivån du tänker rida hästen på.

Lättast när det gäller försäkringar är att be ägaren ta reda på om befintlig försäkring kan flyttas till dig rakt av. Dvs ingen besiktning behövs för försäkringsbolaget del.
 
Sv: Köpa äldre häst.

Tack allihopa för alla svar!!!
Svarar alla i samma inlägg ;)

Jo jag ska ta över försäkringen isåfall som den är.

Jag funderar på om det är helt fel att istället för att ta ut en veterinär ta ut en kiropraktor som jag anlitat mycket förut till min förra häst.
Sedan vet jag inte om jag vill böja en så gammal häst??
På kliniken här skulle jag inte låta dom böjja henne, för dom litar jag inte på...

Hon är fullt igång nu och har varit under hela tiden jag känt hästen.
Pga att hon är lite rund om magen (för jämnan mest :D) så rids hon minst 5 dagar i veckan på rejäla pass.
Hon ska användas till skogsridning, dressyrträning och kanske någon tävling på lokal nivå. Hoppning kanske blir litegranna framöver men inte mycket eftersom jag är en fegis när det gäller hoppning :d
Sen lite körning också hoppas jag bara jag får tag i en bra vagn och sele.
 
Sv: Köpa äldre häst.

köpte nyligen en 17-årig ponny, en arab. han gick genom vet.besikt. ua, en vanlig besiktning med böjprov och longering och det tycker jag nog dom ska göra..

ev skulle jag acceptera en böjprovsreaktion men då vill jag se plåtar på det så man vet hur stor en ev pålagring är.
 
Sv: Köpa äldre häst.

Jag funderar på om det är helt fel att istället för att ta ut en veterinär ta ut en kiropraktor som jag anlitat mycket förut till min förra häst.
Sedan vet jag inte om jag vill böja en så gammal häst??
På kliniken här skulle jag inte låta dom böjja henne, för dom litar jag inte på...

alltså, alla gör ju som dom vill, men varför en kiropraktor om man avväger att skippa vet. bes :confused: då kan man ju lika väl spara dom pengarna med.

såå gammal är inte hästen och varför skulle den inte kunna böjas ? min gamla ponny böjdes ua senast för knappt ett år sedan på sin årliga hälsokontroll, hon har fyllt 37 i år. den andra "gamla" tävlingshästen böjdes även hon ua på sin "hälsokontroll" i våras ;)

OM det är en reaktion i leden så är det ju kanon om man vet om det, förhoppningsvis kan åtgärda det och kan ta ställning utefter det och vad det innebär för hästen. är leden frisk/opåverkad så blir det ingen reaktion. åldersstelhet och markering är för mig vitt skilda saker (det är det även för dom veterinärer vi har runt oss).

varför inte lita på kliniken, vad skulle dom göra för fel om dom böjde ? någon veterinär måste du väl ha runt dig som du anlitar ?
 
Sv: Köpa äldre häst.

Jo jag tar hellre ut en veterinär på plats än gör besiktningen på kliniken. Problemet är att hästen står ganska långt ut på vischan.
Och kiropraktorn bor i närheten.
Men det kanske är vettigast att ta ut en veterinär istället.

Litar inte på veterinären på kliniken helt enkelt. Dom har inte så bra rykte här i stan... Men det behöver vi inte gå in på här ;)
 
Sv: Köpa äldre häst.

Våra 18-åringar går genom böjprov UA. Den ena har en hyfsat framgångsrik galoppkarriär bakom sig, vila en hög med år och är nu ridhäst. Den andra (halvblod) har varit aktiv större delen av livet men varit avställd 5-6 år innan vi köpte henne.

Fullblodet är alltid vig som en vessla, halvblodet får längre framskrittning, mer uppvärmning och längre nedcoolning. Täcka vid kyla/regn gör stor skillnad (ridbar/inte ridbar).

Lite mer omtanke tycker jag krävs, lite mer protein (högre kvot) gör att det blir lite dyrar i foder. Men annars är det för oss bara fördelar med hyfsat sansade, utbildade äldre hästar.

Förutom en klinikbesiktning (ev. med röntgen) hade jag gärna velat att hästen var igång (om jag inte känner och litar på ägaren och hästens förflutna) och sedan hade nog också ET fått ta sig en titt innan köp. Det kan ju bli dyrt och jobbigt om det är massor av behandligar som väntar.
 
Sv: Köpa äldre häst.

Jag bor ju i samma område som dej och kan verkligen förstå att du inte vill ta in hästen till kliniken här.. :crazy:

Däremot finns det ju massor av duktiga distriktare, iaf i mitt område, och om priset på hästen är rel. lågt skulle en vanlig gårdsbesiktning räcka för mej iaf.
Hoppas allt går bra med din nya häst!
 
Sv: Köpa äldre häst.

När vi köpte vår första ponny var hon 8 år. Vid besiktiningen visade hon 1/2 grad hälta på ett bakben. Vet frågade vad vi skulle ha ponnyn till och det var förstaponny till två systrar 6 och 9 år. Då ansåg inte vet att det var något att bry sig om. Ponnyn var fin och ypperligt temperament för två barn att hantera. Vi hade ponnyn i 10 år och flickorna tävlade henne i hoppning när de vuxit lite. Vi hade aldrig ett enda problem med den ponnyn. Ett fantastiskt lyckat köp. Vi sålde henne som 18-åring till två systrar som liksom vi skulle ha en förstaponny. Vet var lite tveksam till att göra böjprov på en så pass gammal häst, för hon ansåg att det nästan alltid visade lite. Dessutom ansåg hon att om hästen fungerade och hade fungerat i alla år så var det inga problem till det hon skulle fungera nu. Hon böjde henne och hon visade lite reaktion de tre första stegen och gick sedan rent. Nu har det gått 3 år och de säger precis som vi sa att det är en underbar ponny som fungerar alldeles utmärkt.
Jag hade inte hakat upp mig på en lätt reaktion på böjprov på den hästen du beskriver. Du har ju sett den i två år och ska ha den till i princip motionsridining vilket den har fungerat till.
 
Sv: Köpa äldre häst.

Vi köpte en sjuttonåring som efter en bra tävlingskarriär (MSV A) gått hos diverse fodervärdar några år och mest promenadridits.
Han hade en jättefin galopp och hoppade suveränt så vi beslutade att köpa honom och sätta igång honom igen.
Han gårdsbesiktigades u.a med böjprov och allt.
Efter tre månader skadade han böjsenan och stod sedan cirka ett halvt år,sattes försiktigt igång igen och vi upptäckte då att han var väldigt stel i ena sidan.
Ett klinikbsök visade inga fel,massören var där några gånger och masserade men hittade inget nämnvärt.
Kontaktade då en E.T. som böjde till bakbenet lite så det knakade till och sedan blev han bättre.
Därefter tyckte vi att han bet tag i bettet på höger sida,ny tur till hästtandläkare som hittade två inkapslade vargtänder och en trasig tand som togs bort.Rider nu på Hackamoore tills allt läkt ordentligt.
Detta har blivit vår dyraste häst......
 
Sv: Köpa äldre häst.

Jag köpte en ponny som var 17 år, och veterinären böjde, men sa själv att det är nästan omöjligt att få rent, speciellt som han i stort sett var avställd efter betet. Eftersom vi ändå inte skulle teckna ny försäkring utan föra över, så spelade det ju ingen roll att han markerade, det var bara för att checka av då.

Sålde honom ett år senare, markerade även då på några ben (:p), även då hade han varit avställd ett tag, och veterinär ordinerade långsam igångsättning, annars har det inte varit några problem, han är nu 20 år och tävlas fortfarande regelbundet i hoppning :).
 
Sv: Köpa äldre häst.

Ja som det ser ut nu så blir det en besiktning hemma där hon står.
Hoppas på att veterinären ska kunna klämma in oss så fort som möjligt. Hade ju helst velat haft hem henne i förrgår eller något :bump:

Hoppas verkligen hon går igenom, vi ska ha såååå kul!
Får låna med sele och vagn också så vi kan köra.
Funderar på att extra knäcka som tomte :D Hon har ju varit med på några bröllop, så tomte häst måste hon ju fixa att vara :rofl:

Ska bli sååå himla kul att komma igång igen!! har saknat stallet och hästlivet något enormt!
Om hon nu bara går igenom besiktningen dvs...

:bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 737
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, är det någon här som har erfarenhet av streng/string på häst? Efter tidigare ägare kastrerat min islandshäst sent så har det nu...
Svar
0
· Visningar
969
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 268
Senast: valley
·
Hästvård Hjälp! Är intresserad av en 14-årig fin D-ponny som är välrirden och i god form. Provridning av min dotter i helgen och det kändes bra...
Svar
3
· Visningar
1 251
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp