Köp med bibehållen avelsrätt

MiniLi

Trådstartare
Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli "halvfodervärd" till en importvalp och känner att det vore bra med lite extra tankehjälp kring vad som kan vara bra att tänka på nu när jag överväger erbjudandet och sen om vi ska genomföra.
Det är alltså köp med bibehållen avelsrätt som är i fråga.

Jag har läst gamla trådar och googlat lite men det gav inte så jättemycket mer än att det är viktigt att vara överens.
Jag har förstått att avtalet är ändrat sen en tid tillbaka dessutom.

Så - vad behöver jag tänka på kring köp med bibehållen avelsrätt?
Vad gäller?
Vilka rättigheter och skyldigheter har parterna?
Vad ska jag komma ihåg att se till så vi pratar igenom?
Något särskilt att tänka på som kan skilja eftersom detta är en import?

Sv: Köp med bibehållen avelsrätt

Jag tror att avtalet finns på skks hemsida.

Jag hade varit väldigt noga med importörens (eller ja, den som har avelsrätten) syn på avel. Och hundhållning såklart. Jag har rätt starka åsikter om avel själv och vill inte hamna i situationen där jag måste ställa upp med min hund till avel jag inte tycker är bra.

Tack för svar!
Avtalet vet jag vart jag hittar, är mest tankar och tips utöver vad som rent står i avtalet som jag gärna tar emot :)

Ja, synen på avel har jag viss koll på och utifrån det jag vet så känner jag mig helt bekväm med samarbetet!

Jag har en liten hanvalp på s k halvfoder. Uppfödaren har enligt skk:s avtal rätt till 3 kullar efter honom, hon kan antingen välja att använda honom på egna tikar eller på andras och ta betalt. Så har uppfödaren rätt att låna honom för 2 utställningar per år som hon betalar alla kostnader för. I detta fallet så är vi helt överens om att tikarna kan komma hit o bli parade lika väl som att hanen ska till uppfödaren för parningarna. Vi har redan en bra relation eftersom min äldste hane är pappa till hennes första kull där jag även har en hane ifrån.

En tik på halvfoder bör vistas hos uppfödaren vissa perioder för att bo in sig inför kommande kull(ar) som ska födas på kenneln. I övrigt har jag inte läst hur avtalet ser ut för tikar.

Är det en tik eller hane?

Beroende på kön blir det lite olika vad som kan förväntas av dig.

Det viktigaste för dig själv är väl att tänka på hur det kommer att påverka dig. Oavsett kön måste du hålla djuren i gott skick med ett bra foder så att de är parningsdugliga och prov/tävlingsdugliga. Uppfödaren har rätten att ställa ut eller göra MH eller annat prov ett antal gånger så det får du räkna med att lämna över hunden till emellanåt (inte mer än tre gånger enligt kontraktet). Då gäller även att hålla den i ett sådant skick att den kan ställas ut (t. ex. korrekt skött päls, fina tänder, korrekt öronställning etc. beroende på rasens krav) om uppfödaren vill det. Du får även hålla god koll på löp, skriva upp datrum och kika flera dagar innan förväntat löp för att vara säker att du vet vilken dag hon först börjar löpa.

För en tik så försvinner en hel del av säsongen om hon ska ha en kull, snällast är om ni kan komma överens när tidpunkten för parning förväntas bli redan nu så att du vet hur du ska lägga upp din träning om du önskar tävla. Tar uppfödaren sin kull hyfsat "tidigt" kan du tävla tiken fullt ut efter det. Hanar är ju lite lättare, deras jobb är ju över ganska fort och de kan tävla året om. Tikar måste ju lämnas bort i månader, vara tillgängliga för eventuella undersökningar och ultraljud o.s.v. Det är inte lätt att lämna ifrån sig en hund så länge så tänk noga efter om ni klarar av det!

Man måste ha en god dialog, vara flexibel och lyssna till varandras önskemål men inte lägga sig i för mycket åt båda håll. Uppfödaren måste acceptera din hundhållning och ditt sätt, du måste acceptera parningar även om de inte faller dig i smaken.

Såhär står det i avtalet:

7. FÖRSÄKRING
Då säljaren tecknat försäkring för dolda fel gäller följande beträffande säljarens
felansvar.
Säljarens ansvar för fel hos hunden är, då det gäller köparens krav på prisnedsättning, hävning och skadestånd begränsat. Kompensation ska inte utgå för den del av försäkringsersättningen som har betalats ut på hundens liv- och veterinärvårdsförsäkring där sådan finns. Säljarens skadeståndsansvar pga fel kan inte överstiga den kontant erlagda köpeskillingen såvida inte svikligt förfarande hos säljaren kan påvisas eller det är fråga om sådan följdskada som avses i 5 kap. 7 § 2 punkten skadeståndslagen (1972:207).

8. VEDERLAG I FORM AV VALPKULL
Säljaren ska tillse att hunden har ett fullgott försäkringsskydd under den tid då
säljaren disponerar hunden för parning och valpning.
Säljaren förbinder sig att inte överlåta sina rättigheter enligt detta avtal på annan än köparen.
Säljaren disponerar tiken vid parning högst 2 veckor, vid valpning högst 3
veckor före och upp till 10 veckor efter valpning.
Säljaren disponerar hanhunden i samband med parning så lång tid som är
erfoderlig för att få tik parad. Om denna tid överstiger 4 dagar, ska överlåtaren särskilt underrätta fodervärden härom.
Säljaren disponerar även tik eller hanhund den tid som krävs för att utföra erforderliga hälsoundersökningar, dvs sådana som krävs för registrering av valpkull.
Säljaren ska i god tid meddela köparen då tiken ska paras.
Köparen är skyldig att omedelbart vid varje löpnings början meddela detta till
säljaren.
Avlider hunden innan säljaren hunnit utnyttja sin avelsrätt till fullo ska köparen
ersätta säljaren med resterande 50 % av köpeskillingen.
För tik gäller avelsrätten en valpkull med en överlevande valp som uppnår 5
veckors ålder innan tiken uppnått 5 års ålder.
För hane gäller avelsrätten 3 valpkullar med en överlevande valp som uppnår
5 veckors ålder per kull innan hanen uppnått 5 års ålder.
Säljaren handhar parning, valpning och uppfödning samt svarar för de veterinärkostnader och övriga kostnader som därvid uppstår, samt kostnader som kan knytas till aktuella registreringskrav för rasen.
Vederlag i form av avelsrätt utgår inte om säljaren ensidigt avstår från valpkull/valpkullar. Vederlag i form av avelsrätt utgår inte heller om hunden inte kan gå i avel av veterinärmedicinska skäl eller om användning av hunden i avel innebär brott mot SKKs regler.
Om köparen förhindrar säljaren att till fullo utnyttja sin avelsrätt blir köparen
skadeståndsskyldig gentemot säljaren i enlighet med 5 kap. 7 § SKL. Skadeståndet omfattar ersättning för hundens värde, ersättning för erlagda kostnader samt ersättning för uteblivna intäkter.
Om parterna är överens om att rätten till valpkull eller parning inte ska tas ut
ska parterna träffa särskilt avtal om skälig kompensation för säljaren.

9. MERITERING
Säljaren ges rätten att vid max 3 tillfällen disponera hunden för meritering.
Säljaren har rätt att disponera hunden högst 2 dagar före utställning/prov/
tävling och högst 2 dagar därefter. Samtliga kostnader hänförliga till meriteringen bekostas av säljaren.

Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli "halvfodervärd" till en importvalp och känner att det vore bra med lite extra tankehjälp kring vad som kan vara bra att tänka på nu när jag överväger erbjudandet och sen om vi ska genomföra.
Det är alltså köp med bibehållen avelsrätt som är i fråga.

Jag har läst gamla trådar och googlat lite men det gav inte så jättemycket mer än att det är viktigt att vara överens.
Jag har förstått att avtalet är ändrat sen en tid tillbaka dessutom.

Så - vad behöver jag tänka på kring köp med bibehållen avelsrätt?
Vad gäller?
Vilka rättigheter och skyldigheter har parterna?
Vad ska jag komma ihåg att se till så vi pratar igenom?
Något särskilt att tänka på som kan skilja eftersom detta är en import?

Men hallå, vaddå :D?!?! Tell me more ;)!!

Jag har en liten hanvalp på s k halvfoder. Uppfödaren har enligt skk:s avtal rätt till 3 kullar efter honom, hon kan antingen välja att använda honom på egna tikar eller på andras och ta betalt. Så har uppfödaren rätt att låna honom för 2 utställningar per år som hon betalar alla kostnader för. I detta fallet så är vi helt överens om att tikarna kan komma hit o bli parade lika väl som att hanen ska till uppfödaren för parningarna. Vi har redan en bra relation eftersom min äldste hane är pappa till hennes första kull där jag även har en hane ifrån.

En tik på halvfoder bör vistas hos uppfödaren vissa perioder för att bo in sig inför kommande kull(ar) som ska födas på kenneln. I övrigt har jag inte läst hur avtalet ser ut för tikar.

Det där med 2 utställningar per år - är det något ni själva avtalat om eller är det standard?
För jag läste max 3 gånger totalt i avtalet?

Är det en tik eller hane?

Beroende på kön blir det lite olika vad som kan förväntas av dig.

Det viktigaste för dig själv är väl att tänka på hur det kommer att påverka dig. Oavsett kön måste du hålla djuren i gott skick med ett bra foder så att de är parningsdugliga och prov/tävlingsdugliga. Uppfödaren har rätten att ställa ut eller göra MH eller annat prov ett antal gånger så det får du räkna med att lämna över hunden till emellanåt (inte mer än tre gånger enligt kontraktet). Då gäller även att hålla den i ett sådant skick att den kan ställas ut (t. ex. korrekt skött päls, fina tänder, korrekt öronställning etc. beroende på rasens krav) om uppfödaren vill det. Du får även hålla god koll på löp, skriva upp datrum och kika flera dagar innan förväntat löp för att vara säker att du vet vilken dag hon först börjar löpa.

För en tik så försvinner en hel del av säsongen om hon ska ha en kull, snällast är om ni kan komma överens när tidpunkten för parning förväntas bli redan nu så att du vet hur du ska lägga upp din träning om du önskar tävla. Tar uppfödaren sin kull hyfsat "tidigt" kan du tävla tiken fullt ut efter det. Hanar är ju lite lättare, deras jobb är ju över ganska fort och de kan tävla året om. Tikar måste ju lämnas bort i månader, vara tillgängliga för eventuella undersökningar och ultraljud o.s.v. Det är inte lätt att lämna ifrån sig en hund så länge så tänk noga efter om ni klarar av det!

Man måste ha en god dialog, vara flexibel och lyssna till varandras önskemål men inte lägga sig i för mycket åt båda håll. Uppfödaren måste acceptera din hundhållning och ditt sätt, du måste acceptera parningar även om de inte faller dig i smaken.

Såhär står det i avtalet:

Det är en tik!

Det där med att hålla hunden välskött osv ser jag inga problem i. I det här fallet krävs inga specialgrejer utöver det jag anser vara vanlig skötsel.
MH/röntgen osv ser jag också som självklarhet att det ska göras.

Uppfödaren/importören pratade om att vi i så fall ska komma överens om parningstidpunkt så det inte ska bli mer störande än nödvändigt sas. Men bra tips att man kan försöka komma överens om tidpunkt från start!

Vi bor ganska nära varandra vilket gör att det för mig känns lättare med att lämna ifrån sig hunden. Jag hade nog inte varit intresserad om det skulle bli opraktiskt för mig att hälsa på hunden ofta under den tid den kommer vara hos uppfödaren. Men inser nu att det är en bra sak att prata om, så vi båda är överens om att jag ens får komma dit och hänga ganska ofta när det blir dags i så fall :p

Tack för alla tips! :)

Men hallå, vaddå :D?!?! Tell me more ;)!!

Det är heeeeemligt :D
Är osäkert på flera olika håll än så länge. Jag har inte bestämt mig, jag har inte lyckats övertala hussen (:mad:) och uppfödaren vet inte än om de säkert får hem tik från just den kombinationen de är ute efter..

Det är heeeeemligt :D
Är osäkert på flera olika håll än så länge. Jag har inte bestämt mig, jag har inte lyckats övertala hussen (:mad:) och uppfödaren vet inte än om de säkert får hem tik från just den kombinationen de är ute efter..

Meh :p! Aussie eller RR, så mycket kan du väl säga ;)? Eller nån helt annan :D?!

Förövrigt tar jag även gärna emot tips kring hur man får hussen i huset att inse att det inte alls är för mycket med tre hundar och att det inte alls kommer ruinera oss eller hindra mig från att börja heltidsarbeta och att det inte alls kommer få mig att sluta älska honom :p:angel:

Jag skickar han på studiebesök hos dig! :D

Hihi och jag är sååååå exalterad över det här. Ja, minus den där hussegrejen då. Just nu ligger han på minussidan rejält :cautious:

När jag nu inte fick någon Lyxvalp så kan jag ju lika gärna vidga mina vyer och prova en annan fräsig ras ;)

KL

Min hane är oxå iporterad, men jag har honom på helfoder. Importören/kennelägaren har inte med något ang ev utställningar, eller snarare står det "ej till utställning". Jag förband mig bara att HD röntga honom, vilket jag skulle gjort ändå, likaså har jag gått MH med honom.
Jag står för allt utom parningsresor. Om han skulle dö delar vi på försäkringens livvärde.

Det där med 2 utställningar per år - är det något ni själva avtalat om eller är det standard?
För jag läste max 3 gånger totalt i avtalet?

Enligt kontraktet är det max 3 ggr för prov och utställning exklusive MH och de tester som måste göras för att hunden ska kunna paras. Men man kan avtala separat om fler tillfällen ifall man uppfödaren önskar ställa ut lite mer. Det vore om inget annat god sed :)

KL

Min hane är oxå iporterad, men jag har honom på helfoder. Importören/kennelägaren har inte med något ang ev utställningar, eller snarare står det "ej till utställning". Jag förband mig bara att HD röntga honom, vilket jag skulle gjort ändå, likaså har jag gått MH med honom.
Jag står för allt utom parningsresor. Om han skulle dö delar vi på försäkringens livvärde.

Egentligen är det den personen som lagt ut hunden på bibehållen avelsrätt eller helfoder som ska betala för röntgen och andra nödvändiga prov inför parning. Det är ingen som kan kräva det av dig, bara för att förtydliga så det går helt under din good will att göra det :)

KL

Tack för svar!
Har du några speciella tips som är bra för mig att tänka på när det gäller just import?
Här är det sagt att vi skulle dela på hela summan som det kostar att få hit hunden, dvs inköpspris + importkostnader. Slutsumman blir ungefär som en svensk valp då importhundarna är billigare.

Enligt kontraktet är det max 3 ggr för prov och utställning exklusive MH och de tester som måste göras för att hunden ska kunna paras. Men man kan avtala separat om fler tillfällen ifall man uppfödaren önskar ställa ut lite mer. Det vore om inget annat god sed :)

Ok!

En annan sak..
Jag läste i avtalet att om hunden dör innan den fått sin kull så blir köparen ersättningsskyldig säljaren. Fattade jag rätt då?
Det känns konstigt?

En annan sak..
Jag läste i avtalet att om hunden dör innan den fått sin kull så blir köparen ersättningsskyldig säljaren. Fattade jag rätt då?
Det känns konstigt?

Det är väl köparen som håller med försäkring (förutom under tiden hunden är hos säljaren) och då är det väl rimligt att säljarens har något skydd för "sin halva" om hunden avlider.

Intressantatt om hunden meriteras och friröntgas på säljarens bekostnad och sedan kan försäkras för ett betydligt större belopp så är det fortfarande hälften av den ursprungliga summan som säljaren har rätt till. Å andra sidan görs det tydligen inget avdrag om avalsrätten delvis har använts, så det kan väl slå åt båda håll!

Fast om säljaren har hunden avelsförsäkrad - får den inget på försäkringen då om hunden avlider?
(jag är inte jätteinsatt i hur avelsförsäkringar fungerar dock, kanske är helt fel ute)

Min tanke var mer att säljaren faktiskt inte äger halva hunden utan bara avelsrätten, jag reagerade på det men det kanske egentligen inte är så konstigt..

Delvis KL ang försäkring

I det här fallet finns det föreslag om att säljaren ska försäkra hunden men jag ska stå för kostnaden för allt utom avelsförsäkringen. Tydligen brukar detta fundera smidigt.
Någon som vet om det är vanligt att man gör så?
Går det inte att två olika personer tecknar försäkringar på samma hund eller?

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat