Köp av importerad hund

C

Cocos

Vilka handlingar ska man få med sig när man köper hund som är importerad och registrerad i Sverige (SKK)? Har jag missat något i listan:

* Färskt vet-intyg, ej äldre än 7 dgr
* Köpeavtal
* Pass (införselhandling)
* Vaccinationsintyg
* Kvitto
* Ägarbyteslapp
* Stamtavla

Det sistnämnda, stamtavlan, är jag lite osäker på. Stämmer det att man inte längre får en ny, svensk stamtavla? Utan att SKK stämplar den utländska som godkänd och skriver det svenska regnr i den utländska stamtavlan?

Som sagt, har jag missat något? :)
 
Sv: Köp av importerad hund

Är hunden importerad på dispens får den inte säljas vidare hur som helst utan SJVs medgivande.
Man får inte någon ny stamtavla från SKK. Du ska ha ägarbyteslapp både från SJV och ev. SKK.
 
Sv: Köp av importerad hund

Tack för svaret! Mest av ren nyfikenhet som jag frågade. Man har ju hört talas om så många som blivit lurade.

Vad är det för dispens du skriver om? Gäller det speciella raser?
 
Sv: Köp av importerad hund

Jaså, du menade så. Jo, jag vet att man måste ha dispens och införseltillstånd för att ta in valp under tre månader. Jag trodde du menade att det krävdes någon slags dispens för speciella raser.

Jag ska inte importera hund! Vare sig valp eller vuxen.

Var mest nyfiken på vilka papper som ska följa med. Eller rättare sagt, ifall man får en ny "svensk" stamtavla eller om den utländska får en "godkänd-stämpel" av SKK. Har hört lite olika nämligen.

Någon som vet ifall man tidigare fick en ny stamtavla från SKK eller om det alltid varit så att de "bara" stämplat originalstamtavlan?
 
Sv: Köp av importerad hund

Stämmer det att man inte längre får en ny, svensk stamtavla? Utan att SKK stämplar den utländska som godkänd och skriver det svenska regnr i den utländska stamtavlan?

Japp, det stämmer. Vet det för jag har en själv ;)
 
Sv: Köp av importerad hund

Förr i tiden fick man en ny stamtavla.

Det var väl det jag hade för mig...

Någon som vet varför man har ändrat på det och "bara" stämplar originalstamtavlan numera? *nyfiken i en strut*
 

Liknande trådar

Övr. Hund IMPORTERADE HUNDAR: Anmälan av hund som ej är registrerad hos SKK gäller att kopia på den utländska stamtavlan skall faxas till tel...
Svar
7
· Visningar
931
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp