Köp av avelssto - villrådig!

Iddefixen

Trådstartare
Har två kikat på två potentiella avelsston, men jag är villrådig och behöver era råd ang om något av dessa två ston är något att satsa på.
Sto 1: e. Krius - Leonardo II, 8 år. Snygg, smäcker, ganska rättställd, ev ngt trång bak, bra psyke. Har bra skritt, kanonfin trav, och medioker galopp (lite pinnig och struttig). Har fått en skada i en has, inget ärftligt. Har urkassa hovar - riktiga "fullblodshovar". Huruvida den har bra hoppkapacitet är osäkert då den knappt är riden pga av sin skada.

Sto 2: e. Briar - Jaguar. 5 år. Kompakt, korrekt häst, bra psyke. Lite grövre modell. Rör sig mkt trevligt, bra galopp och skritt, ngt marktrång trav. Hoppar ok. Har dock haft trassel med en lös benbit. Är ej hundra ok trots operation. Man hittar ej felet på denna dam. Blir ej ridbar enl vet.

Kan någon, enligt er, av dessa damer vara ett potentiellt avelsämne? Jag kan för lite om avel för att kunna avgöra detta själv.

Sv: Köp av avelssto - villrådig!

Jag hade inte tagit något av dessa stona till avel.
Sto nummer 1 så dåliga hovar är t ex en anledning för att kassera en hingst. Då bör man inte heller använda ston med dåliga hovar i avel.
Sto 2 lösa benbitar är ju inte heller någon höjdare att avla på.
Så i ditt ställe hade jag inte valt något av dessa utan fortsatt att leta efter sto. För det finns gott om ston utan dessa defekter om man vill avla.

Jag håller med Masse - inget av dessa ston hade intresserat mig. Krius är väl sänkt till C dessutom?

Jag måste hålla med de bägge andra som svarat..

Jag tycker inte att ngt av dom stona verkar vara särskilt attraktiva i aveln.

ha is i magen och vänta ut rät sto istället.
Sätt dig ner, skriv ned vilöka saker du MÅSTE ha i ditt sto, vilka klinjer,stammar du föredrar, prestationer osv... Börja därefter leta ibland annonser, och ring bara på dom som uppfyller dina krav.
det finns ingen anledning att nöja sig med "secend best".

Själv har jag väntat/ letat 2½ år, 3 år och 10 år på mina ston:)

Nej, jag hade inte velat ha någon av stona.
Att hitta ett avelssto är inte lätt, utan man få gå på vad magen säger. Och det kan ta lång tid innan man hitta det man söker.

Varför sänkte man Krius till C?

Känns skönt att höra att ni avråder, jag får leta vidare efter ett bra sto. För man vill ju ha ett bra material!

Förmodligen dålig nedärvning.... jag har inte papprena framför mig just nu, går nog att hitta på ASVHs sida, tror jag...

Känns skönt att du tänker så:)- att du vill börja med bra material från dag 1!

Jag hade inte velat avla på något av stona, men hellre sto nummer två än ett. En lös benbit ger oftast inte problem sedan den opererats bort, men dåliga fötter, såsom platta tunna sulor (vilket är vad jag tänker mig när du säger fullblodshovar) ger ju problem hela livet. Jag har lovat mig själv att aldrig mer köpa en plattfotad häst..

Dessutom. Du skriver inget om mödernet på något av stona. Då antar jag att det inte är speciellt märkvärdigt? Det är i mitt tycke inressantare vad man har för möderne, än vad pappa och morfar heter.

Där finns så mycket som spelar in när man ska välja sto till avel och en erfaren hästköpare tittar inte så mycket på tester och liknade. På dem är det dagsformen som avgör inte kvalitén på hästen. När det gäller hingstarna i stammen så visst de ger en fingervisning om vad man kan förvänta sig av avkomman. Så de är absolut inte betydelselösa. Men det är stosidan som är mest intressant. Vad finns det för prestationer hos mor och mormor, hos syskon, syskonbarn, kusiner m m. För det är trots allt den sidan som säger mest om vad som kan förväntas av avkomman.

Så ett tips till en nybörjare som letar avelssto och inte är så hemma på att själv hitta upp information om stosidan är att leta efter ett sto som hör till en numrerad stofamilj. Då finns det dokumenterad prestation och nedärvning inom den familjen. Man kan också om det är en stor stofamilj se vilken linje stoet hör till inom familjen. Vissa linjer har gett mer prestationer än andra inom familjen.

Hur är det med lösa benbitar på ston, har man samma koll som på hingstarna där rent generellt?
Handlar det bara om arv eller spelar mat och vitaminer under föl och unghästperioden någon roll? Hörde en känd vet säga att det inte spelade så stor roll.

Tillägg till tidigare inlägg:
Vet menade på att det inte var så stor fara att avla om stoet hade en lös benbit

Man har egentligen ingen koll alls inom SWB på lösa benbitar hos ston. Sedan kan ju en lös benbit komma till på olika sätt och alla är inte ärftliga. Vissa tvistar till och med om ifall det är ärftligt alls. Men med tanke på mängden som finns hos den varmblodiga travhästen så tyder det ju på i allfall viss ärftlighet. Så om stoet inte har exceptionella egna egenskaper att föra vidare inom avel är det kanske inte något att chansa på att sätta i avel.

Veterinären sa inte så stor fara, sa inte ingen fara. Viss skillnad.

Det är ju konstigt att man inte har samma syn inom aveln vad det gäller ston och hingstar kan man tycka. Men det har kanske att göra med att hingstarna förekommer inom aveln i mycket större utsträckning.
Själva formuleringen från vet var inte exakt den som jag återgav. Det handlade om att jag var spekulant på en häst som hade varit på exportröntgen och som en större känd anläggning också ville köpa. Därför gick man igenom hästen extra noga. Vet där resonerade att det inte spelade någon roll i detta fallet att de hittat en lös benbit, den satt bra till att "lyfta ut" som han sa och då stoet aldrig haft några besvär och inte var helt ung fanns det inga som helst anledningar till att strunta i köpet för det. Jag frågade även om ev framtida avel. Vilket var OK enligt honom. Han sa att lösa benbitar blivit i ropet under senare år men att de säkerligen funnits i samma utsträckning tidigare och att många duktiga dokumenterade hingstar säkert blivit kasserade då om man röntgat i samma utsträckning som nu. Man visste inte om att det fanns helt enkelt. Men det var ju hans syn.

Hur som helst går ju forskning framåt och man vill inte bidra till att det föds hästar som kommer att få problem i framtiden. Det känns emellertid som att just inom hästsporten tar det lång tid för forskningen att komma med svar. Det blir mycket tyckande från olika håll istället för att man reder ut vad som gäller. Vi omsätter dock 45 miljarder (enligt en artikel i Hästmagasinet) och då borde man ta sportens utv. på allvar. :cool:

Det enda sto som jag hittar som stämmer med beskrivningen av sto 2 har inte bra resultat på treårstesten. Snarare tvärt om, även om hon här till en numrerad, stofamilj (59)

Det sto jag hitta som passar på beskrivningen av sto 1 har inte heller några lysande resultat på treårs men blev i allafall klass II, vilket är mer än man kan säga om sto 2.

Detta, under förutsättning att det är rätt hästar jag har tittat på resultaten från, så är de fortfarande inga höjdare i avelsboxen.

Så innan de själv skaffat sig meriter inom ridsporten är det inga direkt lämpliga avelsston. De har i dagsläget inget att tillföra aveln. Men skulle de själv visa andra talanger som tävlingshästar än vad de gjort hittills på testerna så kan det bli en annaorlunda bedömning av avelsvärdet.

Senast ändrad:

Sto 1 är ej visad på 3-års. Sto 2 visades men var i en växtperiod och gjorde uselt ifrån sig (jag var med och assisterade). Ägaren sa efteråt att hon borde avstått från att visat hästen.

Men men.... det är två jättetrevliga ston, men ingen av dem kommer att bli avelssto hemma hos mig. Jag får leta vidare!

En applåd för att försöka få en bra start på sin hästavel och inte bara avla på den häst man haft sen länge och som man tycker är söt och snäll.. Man måste veta vad man vill med aveln och för mig är sundhet en viktig bit som gör att jag håller med föregående svar om att det nog är säkrast att leta vidare..

Varför sänkte man Krius till C?

Känns skönt att höra att ni avråder, jag får leta vidare efter ett bra sto. För man vill ju ha ett bra material!

Krius sänktes på grund av dålig nedärvning, han har usla blup-siffror. Den enda över 100 är typ, 107, annars är det 75 för benen, 99-68-70 för gångarterna och 88 för hoppningen.

Briar-Jaguar tycker jag låter som en riktigt trevlig stam, lite maffigare modell, men smidig och dessutom allroundbegåvad. Men lösa benbitar är ärftligt, så det diskvalificerar henne.

TS: Har du några nya kandidater?

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 337
Senast: Jate Volim
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 574
Senast: smulan87
·
Hästvård Mitt nu 6 åriga sto verkar vara en riktigt problemhäst...:( I somras konstaterades på klinik att hon hade inflammation i bakknäna...
Svar
16
· Visningar
3 479
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka