Konvalescentfoder

Lilla_Gubben

Trådstartare
Någon som har bra förslag på konvalescentfoder till 4-årig häst som kommer få längre boxvila...
Jag har under mina 20 år som hästägare aldrig haft en häst med boxvila, så jag ska erkänna att jag inte har riktigt bra koll på vad jag ska ge honom. Har ett bra hö (verkar det som, väntar på analysen), men han vill gärna ha något i krubban också. Har fram till idag fått havre, men nu börjar han bli lite för yster, så nu har jag plockat bort den.

Någon som har bra förslag, med tanke på att han trots allt växer lite fortfarande, så vill jag inte att han ska bli utan de nyttigheter han kan behöva

Sv: Konvalescentfoder

Går det inte att nöja sig med bara grovfoder? Eventuellt komplettera höet med lusern om det behövs något mer. Kraftfoder på boxvila är inte snällt mot magen och jag försöker in i det absolut längsta undvika det. Också för att det då oftast går att höja grovfodret till m e m fri tillgång, vilket ytterligare hjälper till att hålla magproblem stången.

Jag hade inte heller gett kraftfoder till en häst på boxvila...
Hellre fri tillgång på grovfoder, gärna i hönät så att de ha att göra under lite längre tid och inte bara trampar runt maten i boxen. Då är risken stor att de äter sämre. Du får prova dig fram men var försiktig med kraftfodret! Inte roligt att få tex kolik på boxvilande häst:crazy:

Lycka till!

Nej, kolik vill vi inte dra på oss, räcker med skadat ben... Grovfoder kommer han få, ska även lägga in halm. Småmaskigt hönät har jag tänkt införskaffa, måste bara kolla hur jag lämpligast hänger upp det,
Förhoppningsvis kommer han få komma ut i sjukhage snarast, så han får lite mer att titta på en stund på dagen och få frisk luft. Som tur är så får hans boxgrannar inte vara ute längre än till 11 (varför kan jag för mitt liv inte förstå, fullt friska, men men, jag är glad för det nu, för min hästs skull).

Konvalescensen kommer påbörjas på tisdag, han ska opereras på måndag, det är därför han fått havre fram tills nu.

Är det dumt att ge betfor, med mycket vatten, så det tar lite tid att äta:D

Var noga med att ge hästen mat så den håller igång magen. Grovfoder är ju bra, men i för stor mängd så kan det bli stopp. Jag måste ge min ena stöpta linfrön med betfor och gärna lite vetekli så det inte blir stopp. Och även tänka på mängden hö, det är allt för lätt att man ger dom för mycket med.

Nej, kolik vill vi inte dra på oss, räcker med skadat ben... Grovfoder kommer han få, ska även lägga in halm. Småmaskigt hönät har jag tänkt införskaffa, måste bara kolla hur jag lämpligast hänger upp det,
Förhoppningsvis kommer han få komma ut i sjukhage snarast, så han får lite mer att titta på en stund på dagen och få frisk luft. Som tur är så får hans boxgrannar inte vara ute längre än till 11 (varför kan jag för mitt liv inte förstå, fullt friska, men men, jag är glad för det nu, för min hästs skull).

Konvalescensen kommer påbörjas på tisdag, han ska opereras på måndag, det är därför han fått havre fram tills nu.

Är det dumt att ge betfor, med mycket vatten, så det tar lite tid att äta:D

Du verkar tänka klokt.
Lite betfor i mkt vatten kan den ju få att sörpla i sig.

Kolla så att det inte blir för dåligt med protein. Om en stor del av givan behöver bestå av halm så blir det energi men utan protein och proteinet (aminosyrorna) är ju kroppens byggstenar och de behövs även om den totala energi-nivån måste ner pga boxvilan.

Hade hållit mig undan från kraftfoder och gett lucernhack eller gräspellets som komplement.

Finns analys är det ju enklast.

Om jag har häst på boxvila så brukar jag ge betfor, mineraler och lusern. Eventuellt lite linfrön också. Linfrön och betfor håller igång magen när hästen står still så pass mkt och mineraler behövs ju för det mesta. Lusern ger jag ifall det behövs s.a.s. Ingen havre/müsli/pellets när de står på box ifall det inte är verklig kris och de magrar av t.ex. men det har aldrig hänt mig.

Mvh JV

Mina korkade frågor fortsätter, vill ju att han ska må så bra som möjligt under sin påtvingade boxvila (skär i hjärtat då han älskar sin hage med sina nyfunna vänner).
Går det lika bra med loppfrön som linfrön? Har en del kvar sen i våras...

Färska morötter och äpplen borde väl gå bra som krubbskrammel också, tänkte bara att färska morötter är ju bra för tröga människomagar, frågan är om det är samma verkan på hästmagar...

Just nu får han mineraler anpassade för hö och havrediet, men väntar med spänning på analysen på höet. Känner att det blev än mer viktigt nu när hans diet kommer att bestå av hö till 99%

Om jag har häst på boxvila så brukar jag ge betfor, mineraler och lusern. Eventuellt lite linfrön också. Linfrön och betfor håller igång magen när hästen står still så pass mkt och mineraler behövs ju för det mesta. Lusern ger jag ifall det behövs s.a.s. Ingen havre/müsli/pellets när de står på box ifall det inte är verklig kris och de magrar av t.ex. men det har aldrig hänt mig.

Mvh JV

Inga frågor är korkade, det vet du säkert ;)
Linfrön/loppfrön/bakjäst eller vad man själv väljer. Jag brukar ge ngt som hjälper magen på traven, det finns ju mkt att välja på men det är nog mest en smaksak så testa du med loppfrön ifall du ändå har det hemma.

Äpplen och morötter är ju kanon som krubbskrammel. Uppskattat av hästarna och det är ju det som är tanken. Kan du ge ngt för magen + morötter och äpplen som "godis" när de andra får så är hästen säkert nöjd.

Ang. mineraler och kraftfoder så gör du nog bäst i att invänta analysen. Lusern brukar ju lösa åtminstone många proteinproblem och är snällt för magen. Värre är ifall energi saknas trots fri tillgång men det brukar ju inte tillhöra vanligheterna.

Hur länge ska han/hon stå på box och varför?

Mvh JV

Han har åkt på en meniskskada, jag vet att prognosen inte är god, därav hoppas jag att jag får hem en konvalescent, för då har jag fått en prognos som ser någorlunda bra ut... Men det enda vi vet är att det är lång konvalescens, om det går att åtgärda. Men han är den bästa häst jag någonsin suttit på, så jag hoppas att det går att åtgärda.

Vi ska göra en artroskopi på måndag, så då vet vi mer. Det som talar för honom i dagsläget är att han är såpass ung, bara 4 år.

Någon som har bra förslag på konvalescentfoder till 4-årig häst som kommer få längre boxvila...
Jag har under mina 20 år som hästägare aldrig haft en häst med boxvila, så jag ska erkänna att jag inte har riktigt bra koll på vad jag ska ge honom. Har ett bra hö (verkar det som, väntar på analysen), men han vill gärna ha något i krubban också. Har fram till idag fått havre, men nu börjar han bli lite för yster, så nu har jag plockat bort den.

Någon som har bra förslag, med tanke på att han trots allt växer lite fortfarande, så vill jag inte att han ska bli utan de nyttigheter han kan behöva

Jag kan ju direkt säga att jag inte är avis..Min valack ett 4 årigt fullblod har stått på box i 10 veckor i sommar..han har blivit knäpp!!
Min går inte att ha på enbart grovfoder för han tunnar ut på ingen tid alls =/

Jag kan varmt rekomendera Hippo Grow Alfa! Ett proteinfoder som består främst av grönmjöl och därför är mycket snällt mot magen!

Tack för alla förslag. Fodren skall definitivt tittas närmare på.
Imorgon får jag äntligen besked om hur det ser ut. Vet inte om jag vill veta, men det är väl bra att få besked antar jag...

MalinM, vad roade du din häst med under sin konvalescens? Jag hoppas att min inte tappar sitt goda kynne, han är världens goaste att hålla på med. Vi har, som tur är, några centralt placerade sjukhagar, så jag hoppas att han kan få tillbringa några timmar där och att han inte blir alltför knäpp att handskas med, står ju trots allt kollektivt:crazy:.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?