Konvalecentstall - Vad krävs?

EmblaAsk

Trådstartare
Jag funderar på att starta någon form av hästverksamhet här på vår gård, och det senast som har dykt upp i huvudet är konvalecentstall. Vad krävs?

Jag har:
-stora kuperade naturbeteshagar, ca 8 ha, 2 hagar
- ladugård som kommer att byggas om helt, beroende på vilken inriktning det blir på hästverksamheten. Är just nu maskin hall. Högt i tak och bra luft
-12 ha ekologiskt odlad vall
- flera mil skogs-och grusvägar i kuperat område.

Jag ska börja studera till hösten, 2år i Skara, Företagdnde med häst. Så det är inte aktuellt just nu, men jag vill gärna ha tips och hjälp.

Jag har hållit på mycket med unghästar och kör en del. Rider INTE pga ryggproblem, men det börjar bli bättre.
Någon som har andra förslag på lämplig hästverksamhet, som kan passa på det här stället?

Tack på förhand!

Häls Embla :)

Sv: Konvalecentstall - Vad krävs?

Eftersom du kör så kan du väl ha körskola i stället :D ?
Annars kanske ridskola? Fast då kan det kanske hända att man får sitta upp någon gång..
Bedriva inackorderingsstall, fast all mockning blir kanske inget vidare för ryggen..

Så farligt är det inte med ryggen, jag jobbar med mjölkkor, vilket är ganska tungt och slitsamt. Det är bara just när jag rider som jag får grymt ont, annars kännar jag aldrig av det, inte ens när jagmockat ut 20 skottkärror med djupströbädd...

Lagen om alltings jävlighet. Ont har jag inte, men kan kan inte rida längre...snyft..

Just konvalecentstall kan ju vara lite knepigt. Där bör man nog ha en ordentlig kunskap om skador/sjukdomar och rehabilitering. Konvalecenter skall ju ha olika rehabilitering beroende på skada ...

Sen skall ju en del konvalecenter hållas igång under tiden och det kan ju innebära ridning på en del. Om man som ägare till en skadad häst lämnar den till ett konvalecentstall så räknar man nog med att den rehabiliteringsträning som hästen skall ha skall skötas av dem som tar emot konvalcenten... det hör ju liksom i hop.

Men har man kunskapen och tiden och kan erbjuda träning och rätt vård så kan det nog vara en lönsam verksamhet.

Du skall ju plugga "hästverksamhet" så vilka krav på dig och gården som lagen kräver bryr jag mig inte om att ta upp.... då blir det lååångt...

Jag driver konvalecentstall sen 10 år tillbaka...rik blir man inte men man lär sig en hel del...just idag är det lågkonjunktur och svårt att få hästar och det är väldigt upp o ner med Lönen....Jag har istort sett bara travare men ett o annat hbl har väl stått här också...jag har en skrittmaskin( ovärderlig) tryckvagn, vanliga vagnar och ibland går dom under sadel....de flesta hästar skall ju igång direkt under skadan, som t ex senskador skall ju börja skrittas ganska så tidigt, och då skritt i 2-3 månader vilket kan bli lie väääl roligt ibland :D ....då är skrittmaskinen guld värd :love:..dels för atthästarna gör lösa i den och dels för att man kan då skritta dom 2-3 ggr om dagen vilket är omöjligt att hinna med annars....dessutom så slipper man bry sig om bromsar o skit under sommarhalvåret som så gärna hugger tag i en skrittande häst, och snöklampet på vintern om man kör dom i vagn...det är lättare för hästen att parera sig om den är lös.... tryckvagnen bygger muskler och ger styrka utan spec belastning som farter o så...

Arr få konvalecenter( iallafall inom trav) krävs nästan samarbete med större tränare, de mindre tränarna brukar behålla sina konvalecenter själva.....

Man lär sig mycket under tiden, hästarna är ju genomgådda av veterinär och konvalecens program får man ju med sig vad det än är för en skada....man får inte vara rädd och man skall ju kunna hantera alla slags hästar...

Jo, men då får jag ju helt enkelt hänvisa dem som vill ha sina konvalecenter ridna till ett annat ställe eftersom jag inte rider.....

Jag hoppas dock på att jag ska klara av att rida mer i framtiden. Just nu skrittar jag min ardenner i skogen ca en gång i vecka och det har gått ganska bra, så man kan ju hålla tummarna..;)

Tack, jag riktigt väntade på att du skulle dyka upp, jag vet ju att du håller på med detta.

Det är mycket att tänka på, och jag hinner nog ändra mig många gånger innan jag hittar "rätt" inriktning på mitt hästföretag... :angel:

Det finns ju ett antal travutbildningar, både på gymnasienivå, och som KY-utbildning. Är det något som hjälper om man har, eller går travtränarna bara på personligt intryck?

Hur mycket kostar det att ha en travare i träning hos en duktig tränare? Typ snäppet under Stig H och dom allra bästa?

Häls Embla

Du bör nog vara "känd" av tränarna för att få hästar..det går mycket på snacket runt omkring..skulle tippa på att Stig H tar runt 300-320 kr dagen....jag ligger på 175 + moms

Tack! Jag får helt enkelt fundera vidare, och kanske se om jag kan få praktik hos någon travtränare när jag går i skolan, så att jag kan knyta lite kontakter.

Häls Embla

Hejsan

Du verkar kunna en hel del om konvalecentstall. Jag vore tacksam om du vet var på nätet jag skall leta för att få mer kunskap eller om du kunde dela med dig mer.

Tack på förhand.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka