Konvalecenthästen svettas i stallet..

Z

zazzabella

Jag har en häst som länge har gått på lösdrift till och med nu. För att nu är den konvalecent pga av en benskada och har boxvila och då får den stå på stall. Hästen har inga problem med det, förutom att den svettas så mycket, den är svettig hela tiden pga att den har så lång päls och det är lite varmare i stallet än på lösdriften. Jag brukar låta ena stalldörren stå öppet på dagarna och då svettas inte den hästen så mycket. Men jag måste tänka på dom andra hästarna i stallet därav endel är helklippta och behöver lite varmare i stallet under nätterna, då dom är inne. Så jag kan inte ha öppet hela tiden. Jag har funderat på att klippa denna konvalecenthäst, så att den slipper svettas så mycket. Men stallägaren tycker att det är onödigt, att man inte ska förstöra konvalecenthästars päls i onödan.

Så hmm...
Hur ska jag göra??
Ska jag låta hästen vara eller ska jag klippa den??
Tror ni att den anpassar sej och fäller efter att den har stått inne ett tag??
Det kanske räcker om man klipper lite på halsen och magen, eller vad tycker ni??
Någon som har en bra bild på en klippning, där man bara klipper vissa delar av hästen kropp??

Mvh Bella :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Konvalecenthästen svettas i stallet..

Täcka på de andra hästarna och ha dörren öppen!

/Alexandra - som haft helklippt herre (och oklippta hästar) i kallstall.

Jag skulle INTE klippa konvalescenten om jag kunde undvika, den ska väl ut på lösdriften igen sen?

Om du måste klippa, klipp en 'rand' 1-2 dm bred, på undersidan av halsen och ner mellan frambenen till att börja med.

Dom hästarna som är helklippta i stallet har täcke på sej. Men stallägaren vill att det ska vara stängt ändå. Så jag har bara möjlighet att ha dörren öppen endel under dagen. Hästen kommer inte gå på lösdriften på ett tag iallafall. Veterinären trodde att den kommer att vara konvalecent minst ett halvår. Dock kommer den får vara ute i mindre hage på dagarna sen, men inne på nätterna. Så den kommer kanske inte ut på lösdriften förrens maj och det är bara om vi har tur att allt går som det borde..

Hmm, jag tror att jag förstår vad du menar med klippningen, det kanske vore något att börja med. Haha, det kommer nog att se kul ut, men det är ju för hästens bästa. :D Jag vill ju inte klippa mer än nödvändigt, för den ska helst kunna gå ute sen utan täcke på dagarna.

Ja du kan ju klippa en del på halsen o bringan, skall den stå länge i stallet så hinner ju pälsen växa ut lite oxå innan den skall ut på lösdirft igen. Tänk på att ge den lite extra salt om den svettas mycket.

Jo, den får nog stå på stall iallafall till maj, så det blir nog till att klippa den lite. Tack för att du påminde mej om att ge lite extra salt, för hon svettas ju ganska mycket. Sen äter hon inte på saltstenen heller, så det vore nog bra och ge lite extra salt.

Ah, kommer den inte ut på lösdriften igen förrän maj, s¨kan du ju utan problem klippa nu, och då skulle jag klippa, fast så lite som möjligt, så den slipper ha täcke inne =)

Skall den stå inne till maj då kan du ju göra en jaktklippning i alla fall så slipper hon svettas ihjäl ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 514
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 536
Senast: MayGrace
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit