Konvalecens pga hålvägg

lizzie

Trådstartare
Hur länge behöver en häst vara konvalecens pga hålvägg? Eller går det att använda hästen under tiden som hålväggen läker ut?

/Lizzie
 
Sv: Konvalecens pga hålvägg

Det beror ju på hur kraftig hålväggen är.. och om hästen har ont av det.

Är hästen ohalt så ser jag inte något hinder i att använda hästen under tiden.

Jag har haft två hästar med hålvägg. Båda ohalta hela tiden under konvalecensen.
 
Sv: Konvalecens pga hålvägg

syrran skrev:
Det beror ju på hur kraftig hålväggen är.. och om hästen har ont av det.

Är hästen ohalt så ser jag inte något hinder i att använda hästen under tiden.

Jag har haft två hästar med hålvägg. Båda ohalta hela tiden under konvalecensen.

Om det är så illa att hästen är halt och det behövs en operation á 15 000 kr???

Hur stor är chansen att hästen blir helt bra?

Ägaren har inte råd med operationen och tänker låta avliva hästen istället (försäkrad). Funderar på att köpa hästen för en symbolisk summa och bekosta behandlingen. Det är en fin häst och bra stam.

Men funderar på om det är värt pengarna, hur stora är riskerna att man får avliva hästen i alla fall?

/Lizzie
 
Sv: Konvalecens pga hålvägg

I de fall jag känner till...mina egna, hos vänner och bekanta, och bekantas bekanta som haft hålvägg på sina hästar... så har samtliga hästar frisknat till. Det har tagit olika lång tid... men de har alla blivit helt bra efter behandling.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
796
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp