Kontrollera tänder själv?

F

fnillson

Jag har hållit på med hästar i många år och tycker mig veta en hel del om hästars tänder. Jag äger en munstege och en vanlig tandrasp. Min häst har inga problem med att jag "gapar upp" honom, han har ett fint normalbett och har tappat alla mjölktänder som han skulle (kontrollerat av veterinär för ca 1 år sen). Han har heller aldrig hittils haft några hakar.

Min fråga är tycker ni att det räcker med att JAG kollar honom regelbundet och OM han har lite vassa kanter kanske drar nåt drag med raspen? Eftersom han äter bra och inte har några problem med bettet känns det kanske onödigt att ta ut en veterinär som ska konstatera att det inte behövs nån raspning. Om jag upptäcker nåt fel så kommer jag givetvis att kontakta veterinär!

Finns det nån mer som inte är utbildad men som kollar/raspar tänder?

Vill gärna höra era åsikter.

Sv: Kontrollera tänder själv?

fnillson skrev:
Jag har hållit på med hästar i många år och tycker mig veta en hel del om hästars tänder. Jag äger en munstege och en vanlig tandrasp. Min häst har inga problem med att jag "gapar upp" honom, han har ett fint normalbett och har tappat alla mjölktänder som han skulle (kontrollerat av veterinär för ca 1 år sen). Han har heller aldrig hittils haft några hakar.

Min fråga är tycker ni att det räcker med att JAG kollar honom regelbundet och OM han har lite vassa kanter kanske drar nåt drag med raspen? Eftersom han äter bra och inte har några problem med bettet känns det kanske onödigt att ta ut en veterinär som ska konstatera att det inte behövs nån raspning. Om jag upptäcker nåt fel så kommer jag givetvis att kontakta veterinär!

Finns det nån mer som inte är utbildad men som kollar/raspar tänder?

Vill gärna höra era åsikter.
Min åsikt är att du kommer göra mer skada än nytta!! :eek:
Hjälp!! jag får hjärtklappning av att bara höra vad du funderar på!! :cry:

Tänder är inget dött material som man raspar hur som helst i!! :eek:

För det första en häst skall ha vassa kanter till viss del för att kunna mala fodret,om du glad i hågen raspar ner tänderna med din okunskap kommer du förstöra hästens tuggfunktion.Samt skada emaljen och förkorta din hästs liv!!
Och dessutom riskera att förstöra hästen för lång tid framöver!! :crazy:

Hörde idag om en häst som blivit nerraspad av sk "expert ",den hästen står på smärtstillande för att kunna äta överhuvudtaget och det kommer ta LÅNG tid för hästen att få tillbaka normal tuggfunktion igen!Den får nu alltså mat som är typ färdigtuggat men ändå kan inte äta utan smärta pga en idiot som raspat ner tänderna åt fel håll och för mkt!!Djurplågeri!! :devil:

Ärligt ..jag ryser vid blotta tanken att du ens tänker på att gå in och kladda i hästens mun med raspen,att du ens tänker tanken att tro att det är så simpelt avslöjar att du har mkt kvar och lära om tänder.Snälla människa låt bli!!

Om du inte har råd att anlita erkänt duktig hästtandläkare eller veterinär med spec på tänder..LÅT BLI FÖR FAN!!
Du kommer göra större skada än nytta!!
Att du frågar om råd är ändå hoppingivande för det får mig att tro att det finns hopp ändå,att du låter bli att greja själv..
Om din häst har ett normalbett,varför överhuvudtaget raspa honom?

Ta inte illa upp men jag lovar att du har INTE tillräcklig kunskap för att behandla din häst i munnen,oavsett hur hästerfaren du är i övrigt!
Tänk efter före innan du skadar din häst i onödan!SNÄLLA!! :crazy:

För mig är det solklart, jag går inte till fotvården när jag vill ha mina tänder genomgångna. För hästen är tuggapparaten väldigt viktig, därför anser jag nog att man bör ha mer än grundkunskaper för att ställa sig och göra detta jobb,

Kan berätta att vi gjorde det när jag arbetade i travstall, endast enkel raspning, dvs skarpa kanter..

tycker inte det låter bra, tänker på Torbjörn på hästklininken i sörping som är hur tydlig som helst med att man INTE ska raspa!!

Det är många år sedan jag jobbade där, så jag kan inte utala mig om huruvida detta är vanligt eller inte, jag använder veterinär till mina egna.

Men vad säger torbjörn? att man inte ska raspa alls?

Hästar ska ha vassa tänder,,,däremot ska man se upp vassa kanter som kan skava osv.

Felet när man raspar är att man tar alla tänder, dvs även de som inte behövs. Då sliter du på tänderna i onödan + att det kan uppstå problem.
Jag skulle råda dig till att inte ingripa själv utan använd dig av en legitimerad tandläkare istället.

En legitimerad tandläkare har inget med hästtänder att göra, med undantag för TL o några till o deras legitimation har inget med hästtänder att göra.
Om du menar folk som har gått några veckors kurs i USA så har dessa ingen som helst legitimation!
De enda som har legitimation på hästtänder är veterinärer o därför är det bara de som tex får dra tänder.
PL

förutom at tjag anser att det är skitdumt att göra något som man inte exakt vet hur det ska göras, så vet jag också att längst in i hästmunnen sitter ett stoooooort blodkärl, kroppspulsådern, typ.. Skulle du råka slinta med raspen och skada detta kärl så förblöder hästen!! Går inte att rädda ens om det skulle ske bredvid ett operationsbord med alla resurser!! (källa: den veterinär som höll i teoridelen på min hovisutb, som ville lära oss lite äm hästtänderna för att vi skulle LÅTA BLI att greja i hästmunnarna!)
Är du beredd att chansa???

ankans skrev:
Det är många år sedan jag jobbade där, så jag kan inte utala mig om huruvida detta är vanligt eller inte, jag använder veterinär till mina egna.

Men vad säger torbjörn? att man inte ska raspa alls?

Vad jag förstått så slipar han exakt de punkter som behövs för att se till att tänderna fungerar exakt som de ska,vilket förebygger ojämnheter som ger besvär,alltså raspar inte på måfå hela tandraden..
Han symtombehandlar inte enbart, utan försöker hitta ORSAKEN till varför hästen fått sina problem och fixa grundproblemet.

Det krävs oerhört mkt kunskap och erfarenhet för att beh tänder och förebygga framtida problem.

Hur många amatörer kan se vad som är tex ..kvarblivna mjölktänder ??vargtänder??vargtänder som inte kommit fram utan ligger under tandköttet och spökar?? foderinpackningar?? frakturerade tänder??övertaliga tänder??
Hakbett?? vågbett?Kariesangrepp?skador orsakade av bettet?osv osv
Japp helt plötsligt var det inte så enkelt va?

De vanligaste skadorna i hästens mun beror på felaktigt tillpassade bett och nosgrimmor ,samt händerna som håller i tyglarna..

Det enda som man kan göra som amatör är att lyssna på hästens signaler om nåt spökar,skaffa kunskap om bettillpassning mm, veta just sin hästs munstatus genom att skaffa proffshjälp som håller koll på hästens tänder förebyggande,hålla koll så att hästen inte får skavsår inne i munnen pga felaktig utrustning,byta bett och nosgrimma då och då för att undvika belastning på samma punkter i munnen.

Det finns en del oseriösa ute i stallarna som kluttar hit och dit i hästars munnar så hitta en med erkänt bra rykte som tex han i Söderköping ;)
Det lönar sig i längden!

Senast ändrad:

ska försöka försvara mig lite :cry:

Jag är mycket väl medveten om att det inte är bra att raspa tänderna i hästens mun, jag tror inte att jag skulle behöva det. Jag bor uppe i norrland och där är veterinärerna lite gammalmodiga av sig och raspar lite även om det kanske inte behövs (förmodligen för att man inte ska tycka att det är bortkastade pengar). Därför tyckte jag att det kanske är bättre om jag kollar om han har några sår i munnen elr om nåt ser konstigt ut elr om han nu mot förmodan skulle få hakar. Då kan jag ringa veterinären. Känns bara väldigt onödigt (inte bara i pengaväg) att ta ut en veterinär 1 gång per år som då kanske raspar lite bara för att det ska "se bra ut".

Hoppas ni förstår nu! :bump:

Hade jag varit du hade jag tagit det lugnt och kollat tänderna själv någon gång per år och om allt ser ok ut och han äter normalt så hade jag låtit det vara. Om någåt hade sett konstigt ut så hade jag tagit ut en veterinär, inte joxat själv, det blir lätt mer skada än nytta. Dessutom antar jag att din häst är ganska ung? Då är det sällan det behövs korrigeras något. Äter han mycket grovfoder och lever ett normalt sunt hästliv så hade jag låtit tänderna i princip sköta sig själva

:bow: :banana:
tack leoni!

han är fem år och har ALLTID fri tillgång på grovfoder.

Jag lovar att jag inte ska "joxa" själv :D

Lilla Skutt skrev:
Hur många amatörer kan se vad som är tex ..kvarblivna mjölktänder ??vargtänder??vargtänder som inte kommit fram utan ligger under tandköttet och spökar?? foderinpackningar?? frakturerade tänder??övertaliga tänder??
Hakbett?? vågbett?Kariesangrepp?skador orsakade av bettet?osv osv
Japp helt plötsligt var det inte så enkelt va?

Fast just kvarblivna mjölktänder, vargtänder och på G vargtänder är ju ganska lätt att se om man har något sånär erfarenhet. Många hovslagare lär ju sig även raspa tänder t ex. Det var iallafall vanligt förr. En travtränare med lång erfarenhet kan definitivt se skillnad.. Men sen håller jag med om att man inte bör laborera som amatör...

Min åsikt är:

RASPA aldrig tänderna på en häst. Åk till en hästtandläkare som bedriver verksamhet utan rasp. Om du är döderut nån gång så besök gärna Torbjörn Lundströms klinik i Söderköping. Där kan du få se exempel som gör att du aldrig mer släpper in en rasp i din hästs mun igen!

I onsdags var jag på klinik med min nye pålle och han hade tyvär ganska allvarliga, men alltför vanliga skador av raspen. (sprickor i fyra tänder.)

Liknande trådar

Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 911
Senast: Lepidus
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hundhälsa Hej! Jag ville bara få lite tips och råd angående min tollartik på 9 år. Jag dra mig lite för att ringa vet just nu, eftersom min...
Svar
3
· Visningar
5 729
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Jag har en schipperke som nu är 10,5 år gammal. Sedan 2 år bor hon hos mina föräldrar, då separation i samband med hästköp och mina...
Svar
12
· Visningar
5 237
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama