F
fnillson
Jag har hållit på med hästar i många år och tycker mig veta en hel del om hästars tänder. Jag äger en munstege och en vanlig tandrasp. Min häst har inga problem med att jag "gapar upp" honom, han har ett fint normalbett och har tappat alla mjölktänder som han skulle (kontrollerat av veterinär för ca 1 år sen). Han har heller aldrig hittils haft några hakar.
Min fråga är tycker ni att det räcker med att JAG kollar honom regelbundet och OM han har lite vassa kanter kanske drar nåt drag med raspen? Eftersom han äter bra och inte har några problem med bettet känns det kanske onödigt att ta ut en veterinär som ska konstatera att det inte behövs nån raspning. Om jag upptäcker nåt fel så kommer jag givetvis att kontakta veterinär!
Finns det nån mer som inte är utbildad men som kollar/raspar tänder?
Vill gärna höra era åsikter.
Min fråga är tycker ni att det räcker med att JAG kollar honom regelbundet och OM han har lite vassa kanter kanske drar nåt drag med raspen? Eftersom han äter bra och inte har några problem med bettet känns det kanske onödigt att ta ut en veterinär som ska konstatera att det inte behövs nån raspning. Om jag upptäcker nåt fel så kommer jag givetvis att kontakta veterinär!
Finns det nån mer som inte är utbildad men som kollar/raspar tänder?
Vill gärna höra era åsikter.