Kontroll över sitt eget mentala

Yrja

Trådstartare
Så var tintilar ute med ännu en underlig tråd, men den här gången tror jag att någon faktist kan svara. :angel: Eller hoppas iaf.

Jag provade idag att få min häst att utföra en uppgift helt med hjälp av tanken. Det har hänt att jag gjort det förut men inte lika planerat och medvetet som den här gången. Uppgiften var att han skulle gå på min högra sida och byta till vänster - och tvärt om. Det gick, till min stora förvåning, aldeles utmärkt. :o

I alla fall hade jag dock svårare att få honom byta från höger till vänster av naturliga skäl. Han är van att gå på höger och tänkte höger hela tiden efter som att han är tryggare där. Jag hade så svårt att fokusera tanken på vänster när jag hela tiden kände hans fokus på höger.
- Ja jag vet, jag är nog galen :devil:

Men jag vet att det finns en del andra galningar här på buke som har - som jag uppfattar det - iaf lite mental verksamhet i sin kommunikation med hästar. Så jag vänder mig till er... ;)

HUR ska jag göra för att lättare få kontoll över vad jag signalerar - hur fokusera på rätt sak? Övningar kanske?

Undrar om det finns folk som verkligen tycker att moi verkar helt vrickad i huvudet och lever i en fantasivärld... :devil: ni kan ju isf bidra med en liten sån -> :eek: så att jag vet om jag ska börja ta det lugnt med allt för konstiga trådar - som tex denna... :angel:

Lev väl* :bow: /ttl

Sv: Kontroll över sitt eget mentala

Tankens kraft är otrolig.

Med hjälp av att du tänker skickar din hjärna ut omedvetna signaler till dina muskler som i sin tur reagerar utan att du är medveten.

Därför tror jag att din häst reagerade på detta (och att han var svårare i ett varv är som du säger för att det känns bekvämt och tryggt att ha dig på en viss sida) genom att läsa av dig. Detta kallas fokus och är en mycket viktig del inom NH, utan den blir man lätt en "repviftare". Fokus, dvs att du tänker att hästen skall göra en sak innan du visar det (medvetet) är den första signalen som skall komma när du ber hästen att göra något. På så sätt kommer hästen snart att lyssna på fokus och du behöver inte göra "signalerna" för att hästen skall göra det du föreslår.

Ex. Jag vill att hästen ska flytta rumpan när jag står framför den.
Jag ber den då först att flytta rumpan genom att fokusera (1) på rumpan och tänka att han/hon ska flytta den. Om inte hästen flyttar den då går jag över till att korsa mina fötter (2) och börjar gå mot hästens bak i en halvcirkel. När jag tagit ett steg börjar jag guppa (3) med repet och sedan gunga (4), och sist snurra (5).

Siffrorna märker ut de olika "faserna", dvs. de olika graderna på signalerna. 1 är minst och 5 (i detta fall) är högst.

Så jag tycker du ska lägga in detta när du umgås med hästar, att först tänka att du skall göra en sak och sedan börja be om den. :)

Jag vill dock understryka att detta inte är något som jag rekommenderar att man provar själv om man inte har "koll" på NH eftersom det lätt blir att man missar en hästs signaler, det kan leda till "repvifteri" och/eller att hästen blir rädd.
Detta kan göra att man istället för att bygga upp en kommunikation mellan sig och hästen och hästen bygger upp sitt psyke, bryter ner hästen mentalt och gör den rädd för en.

M.v.h Madeleine (vaken tidigt som attan bara för att hon gick och la sig 7... jag rekommenderar inte det!)

Jag använder alltid tanken när jag umgås med hästar. Dock har jag inte fokuserat endast på den speciellt mycket, som jag gjorde sist. Problemet jag har nu är att verkligen fokusera dit jag vill få hästen - och när han tänker i en annan riktning - så är det så tydligt för mig att jag tappar min fokus.

"NH" är inget jag står för eller vill säga att jag utövar. Min "filosofi" - om man få kalla det så - går ut på ren, naturlig kommunikation, via kroppsspråk och mental kontakt(kanske kan placeras under begreppet ESP). Repviftning är något jag använder mig mycket sällan av. Framförallt för att jag ser det mycket lättare att använda det jag har naturligt - dvs. min egen kropp - och även för att jag har en känslig häst som oftast inte behöver något förtydligande med rep. Dessutom anser jag att jag är så pass okunnig att jag inte bör exprementera för mycket med rep - mycket pga. min hästs personlighet. Dock händer det att jag använder mig av rep i en del situationer när jag leker med min häst från marken, men så lite som möjligt.

Bra att du själv kan avgöra att du inte ska använda rep, det är det inte alla som kan Alla hästar passar ju inte med det just för att de lyssnar på oss så bra. (lyssnar=läser av oss).

Rep är ju inte ett mål, behöver du inte rep är det toppen, då har du en mycket lyhörd häst! :)

Har försökt sända tankar till min egen häst men utan några större reslutat än så länge. Måste koncentrera mej bättre. Då kommer det nog gå mkt lättare.
Har testat en gång på en annans KATT däremot, jag satt på en stol och katten satt bakom min rygg med en råtta, jag sände en tanke/bilder att "om du hoppar upp imitt knä ska jag kela med dej så länge du vill, och du vet att du får gå när du vill, ingen tvingar dej att sitta kvar". Det gick 15 s så hade jag en katt i knät, o råttan sprang nog för sitt liv därifrån :crazy:
Jag vart paff eftersom jag inte hade förväntat mej det riktigt. Vid det tillfället koncentrerade jag mej ordentligt och fokuserade. Katten hoppade efter en liten kelstund ner igen och började leta efter den bortsprungna råttan....
Det som gjorde att jag blev paff ochså ännu mer var att han hade fångat en råtta som just skulle bli lunch men släppte den för att komma upp i knät för en kelstund..

Nån slags tankeöverföring måste det ju vart. Det här var inte planerat utan en spontan grej jag gjorde när jag märkte att katten satt bakom mej.

Det jag tänker på ser jag nästan alltid i bilder. Så jag brukar tänka på tex förändringar så hästen är förberedd på vad som komma skall. Flytta till nytt stall, tävla, åka transport, hoppa, gå i vatten osv osv.
Så han är rätt förberedd utan att jag egentligen ansträngt mej redan innan det händer och jag tror han är mycket nöjd med att veta vad som kommer hända.
När jag tagit nåt för givet. Tex när vi skulle flytta hästarna till nytt stall nu så var han inte alls förberedd utan mkt nervös inför det nya och det är han aldrig annars..
Så en liten bit på väg tror jag att jag är. Men det är en lång väg kvar innan jag kan "styra honom" med tanken, det tror jag..

Senast ändrad:

Hej
Man vore väl dum om man inte använde huvet eller...?

I början när jag ska träna in eller testa nåt nytt så hjälper jag mig själv genom att uttala högt vad jag vill att hästen ska göra och så följer jag med med kroppen.
T ex i ditt fall: säjer högt och lagom snabbt (det är ju bara till mig själv) "Vänster" , och så vrider jag liksom kroppen och tittar dit jag menar att hästen ska. Ibland har jag ögonkontakt med hästen och ibland inte.

Jag tycker att du verkar som en smart och naturlig hästtränare..

Ha´det.../Lena

(Exempel "Hoppa" :bump: )

du e inte galen, jag lovar! ;)
Tycker dina trådar oftst rätt intressanta faktiskt.
Har dock ingen kommentar på trådens inehåll men i alla fall ;)

Jag har fått en trippig häst att skritta normalt med tankens hjälp:D

Jag använder tanken väldigt ofta, numer ganska omedvetet, jag FÖRVÄNTAR mig vissa saker och då blir det oftast som jag vill...förmodligen är det därför jag aldrig har problem med hästar...förväntar man sig att en häst skall gå på finkan, så gör den det....men man kan aldrig lura det undermedvetna och tanken måste vara ärlig.

På min gamla häst använde jag mig av tankeverksamhet, ibland på gränsen till telepati. Har många gånger bara känt att jag måste fara till stallet fast jag nyss hade varit där och då hade det alltid hänt "nått" med hästen. Bl a en gång hade han rullat fast i staketet och jag var där i samma veva som dom tänkte ringa mig....Dom var något förvånade eftersom jag för 10 min sen hade sagt hej då och for hem....
Med ny hästen har jag inte än fått den kontakten men jag känner att det är på väg....

Så trevligt att folk svarat på någon av mina trådar för omväxlings skull. :D :bow:

Ja, det är ju just det, som martha säger, att det är den undermedvetna och naturliga tanken som man måste få kontroll över. Att man förväntar sig saker är ju ett sätt att göra det på, och det använder man sig ju av hela tiden utan att egentligen tänka på det. Det är nog en av anledningarna till att saker alltid fungerar bättre när häst och människa är på bra humör - i balans, harmoniska. Det svåra är väll att övertyga det undermedvetna medvetet. Det är dock inte så stort problem för mig, men när kusen står och tjatar om motsatsen så blir undermedvetna lite förvirrad. :p Min häst är väldigt tydlig och jag känner hans tankar väldigt starkt i många fall, även starkare än mina egna då. Men lite ansträgning kan man släppa hans tanke och endast folusera på sin egen, men det är ibland svårt med just honom, och det kan ta tid att få ordning på sitt huvud. Speciellt för en sån som mig. :angel:

Men det är väll bara att öva antar jag. Lära sig känna skillnad på hans tanke och min, och på så sätt bli mentalt starkare och säkrare.
Ska göra ett nytt försök i morgon, så får vi se om jag kommer underfund med något nytt.

Tack för alla svar, det är så trevligt när man ser att folk lyssnar lite iaf. Även om hälften kanske tycker att man är puckad eller kanske inte vet vad som finns att kommentera till innehållet. :devil:

ger därför zindy16 en liten extra :bow:.. ;)

Visst krävs det koll. Min häst drog en bock en gång då ryttaren såg en bild på vad han KUNDE göra. Han tog det som en uppmaning. Jag vet inte dock vad som är ren tankekraft och när hästarna läser muskelintentioner. Hur det än är är det bäst att man lär sig ha koll på sitt sinne... ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 867
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: Caress
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 138
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar