Sv: Kontraställning
Det är ju lätt att misslyckas med böjning. Det är många delar som ska kopplas ihop och "falla på plats" för att man ska få en bra böjning. Problemet inom AR är väl att det på de många håll saknas kunskap om vad som krävs för att lyckas
Vill man ha en
jämn fin böjning så lär man böja hästen såpass lite att böjningen är anpassad efter de
minst rörliga lederna, och den minimala böjningen är ju så liten att det är inte klokt.
Självklart är det då skitsvårt att lyckas få till en sådan böjning!
Allt annat än en sådan böjning är ju inte jämn hur mycket man än vill kalla den det.
Men kan förstås ändå ha någon sorts nytta i utbildningen, så svart-vitt är det ju inte. Men när man börjar röra sej utanför dessa gränser, dvs de minst rörliga ledernas gränser, så hamnar man mer eller mindre fort i S-kurvans värld
Men till Ts frågeställning - min erfarenhet;
Kontraställning såsom den ofta används av duktigt dressyrfolk är ju inte direkt KONTRA-ställning utan bara häst böjd till yttersidan av ett böjt spår. Ordet syftar väl till att hästen ska vara ställd från rörelseriktningen, tolkar jag det som alltså.
Och en häst som är ärligen ställd i nacken, kommer också att vara böjd åt samma håll. Så kontraställning innebär ju per automagik även kontraböjning...
De funkar liksom så, nacke & höft, de reagerar reflektoriskt på varandra.
Men det är klart, om hästen ej ärligen ställer i nacken, så kan man ju räkna med att höften reagerar reflektoriskt på vad nacken pysslar med - även då, och då har man varken kontraställning eller kontraböjning, egentligen...
(det ska inte vara enkelt!)
Jag fick en aha på kurs för någon månad sedan, då tränaren jobbade en hel del med förvänd öppna på volt, och dessutom menade att detta var enklare för hästens bakknän än rättvänd öppna.
När jag provade hemma så fattade jag ju, för nog fasiken var det lättare
- jag har inte brytt mej om att analysera vidare, det funkar, då är jag nöjd. Även piruett (inåt voltspåret) med "kontraställning" (hästen är fortfarande böjd - i hela kroppen - "utåt") är betydligt mycket lättare. Övningen från denna tränare var alltså att på voltspåret först göra rättvänd öppna i 3 steg, sedan gå över i förvänd öppna i 3 steg och från detta flytta runt bakdelen inåt volten i lämpligt antal steg (piruett är målet).
Det är också jobb med "kontraställning".