Kontraställning

Gaia

Trådstartare
Har ni stött på kontraställning inom AR? Jag tror inte att jag har gjort det. Vad blir de positiva/negativa effekterna av kontraställning? Vad används det till? Jag har knappt någon erfarenhet av det själv.

Sv: Kontraställning

Om jag fattat det rätt så används inte kontraställning inom AR för att ryggraden får en S-form som kan vara skadlig för hästen. Dessutom tappar man kontrollen över inre sidas bakben som i stället för att bära upp börjar skjuta på . Gäller naturligvis även yttre sidan om man arbetar i sluta/förvänd sluta. BB har skrivit om detta i sina böcker. Även KW har beskrivit detta i sin bok. Läsning rekommenderas. Mvh NiNi

Om du med kontraställning menar att hästen är böjd utåt på böjt spår så förekommer det, i form av förvänd sluta.
Annars vet jag inte vad du menar.

Om du med kontraställning menar att hästen är böjd utåt på böjt spår så förekommer det, i form av förvänd sluta.
Annars vet jag inte vad du menar.

Nej, jag menar det som NiNi var inne på. Att hästen från baken till bogarna är böjd längs med med voltspåret, men att hästen i halsen/nacken är ställd utåt.

Nej, jag menar det som NiNi var inne på. Att hästen från baken till bogarna är böjd längs med med voltspåret, men att hästen i halsen/nacken är ställd utåt.

Nej, den sortens böjning tillämpas inte då den inte har någon funktion och dessutom kan vara olämplig.

Det verkar istället vara populärt inom AR att ha hästens hals och nacke böjd inåt och rumpan och kroppen böjt utåt, dvs samma S-form egentligen men man gör olika saker för att få dit den.

:confused:Det har jag aldrig sett på någon av alla de kurser jag varit på. Men det kanske är ett undantag, vad vet jag?

Senast ändrad:

Det djurjouren menar (tror jag) är att det brukar vara det som kommer ut av övningarna = de som blir misslyckade.

Och visst ser man det hos varje ekipage minst en gång under utbildningsgången så är man på kurs bör man se det ett antal gånger.

Sen är nog någon ute efter att skapa lite liv här inne igen? :angel:

/Renée, som tycker om djurjouren

Vad jag menade var att ingen jag känner eller har sett använder den metoden aktivt. Visst har jag sett ekipage som haft sin häst kontraställd men det har ju varit på grund av att övningen inte fungerat som avsett.

Det har jag aldrig varit med om. Är du säker på att det är vad du sett? Det låter väldigt konstigt.

Det är inte kontraställning djurjouren pratar om.

Det var ju det TS frågade om. Svarade bara på den frågan, men du får gärna utveckla det som du menar för jag förstår inte riktigt. Det är alltid bra med andras kunskap om man inte känner till saken själv.:idea:

Hehe, nä faktiskt inte denna gång, jag har ju blivit gammal o klok ju :angel:.
Men jag tycker att det är väldigt intressant att det i AR framhålls hur otroligt viktigt det är att undvika S formen som kommer av att man rider hästen utåtställd, när det man åstadkomer är så otroligt S formigt fast i andra ändan liksom ;)
Kolla på tex Katrin W: s lilla bok, där har ni bla. en bild på en sluta som är så fel som det bara kan bli om man inte vill ha S-form.

För övrigt är jag själv bra på S-form både bak och fram :D
Blev filmad för nån vecka sen när jag red lite skolor och öppnan åt ena hållet är det full AR klass på vad gäller S form baktil :eek:

Jag blev nästan rädd själv :o

Jag håller helt och hållet med dig om vad du skriver!
Det blir lite fel ibland. Jag hoppas att det kan blir lite mer uppmärksamhet på det så man kan "få bort det" så mycket som möjligt.
Att det blir så när man är nybörjare är ju inte konstigt, då blir det fel på alla möjliga sätt oavsett inriktning, men att det fortfarande hålls på så när man kommit lite längre.
Jag lyckas säkerligen med det själv då och då, men försöker undvika det så mycket som möjligt.
Oftast tycker jag det kommer när den där jäkla böjningen alla vill ha "á la AR" som folk har fått för sig måste finnas där. :crazy:

Det är ju lätt att misslyckas med böjning. Det är många delar som ska kopplas ihop och "falla på plats" för att man ska få en bra böjning. Problemet inom AR är väl att det på de många håll saknas kunskap om vad som krävs för att lyckas :p

Vill man ha en jämn fin böjning så lär man böja hästen såpass lite att böjningen är anpassad efter de minst rörliga lederna, och den minimala böjningen är ju så liten att det är inte klokt.
Självklart är det då skitsvårt att lyckas få till en sådan böjning!

Allt annat än en sådan böjning är ju inte jämn hur mycket man än vill kalla den det. :) Men kan förstås ändå ha någon sorts nytta i utbildningen, så svart-vitt är det ju inte. Men när man börjar röra sej utanför dessa gränser, dvs de minst rörliga ledernas gränser, så hamnar man mer eller mindre fort i S-kurvans värld :)

Men till Ts frågeställning - min erfarenhet;
Kontraställning såsom den ofta används av duktigt dressyrfolk är ju inte direkt KONTRA-ställning utan bara häst böjd till yttersidan av ett böjt spår. Ordet syftar väl till att hästen ska vara ställd från rörelseriktningen, tolkar jag det som alltså.
Och en häst som är ärligen ställd i nacken, kommer också att vara böjd åt samma håll. Så kontraställning innebär ju per automagik även kontraböjning... :idea: De funkar liksom så, nacke & höft, de reagerar reflektoriskt på varandra.

Men det är klart, om hästen ej ärligen ställer i nacken, så kan man ju räkna med att höften reagerar reflektoriskt på vad nacken pysslar med - även då, och då har man varken kontraställning eller kontraböjning, egentligen... :angel:
(det ska inte vara enkelt!)

Jag fick en aha på kurs för någon månad sedan, då tränaren jobbade en hel del med förvänd öppna på volt, och dessutom menade att detta var enklare för hästens bakknän än rättvänd öppna.
När jag provade hemma så fattade jag ju, för nog fasiken var det lättare ;) - jag har inte brytt mej om att analysera vidare, det funkar, då är jag nöjd. Även piruett (inåt voltspåret) med "kontraställning" (hästen är fortfarande böjd - i hela kroppen - "utåt") är betydligt mycket lättare. Övningen från denna tränare var alltså att på voltspåret först göra rättvänd öppna i 3 steg, sedan gå över i förvänd öppna i 3 steg och från detta flytta runt bakdelen inåt volten i lämpligt antal steg (piruett är målet).
Det är också jobb med "kontraställning".

Glöm inte stretchen i framåt-nedåt efter öppna-förvänd öppna ;)

Han menar ju också att speciellt den förvända öppnan på volten är väldigt bra för bogfriheten och gymnastiseringen av ytter (i detta fallet inner, med tanke på böjningen) bog. Tex på en häst som är "tung" på vä bog är förvänd öppna böjd åt vänster och på volt i höger varv bra för att få tyngden bort från denna bog och få upp rörligheten.

Att det är lättare för hästens knä med förvänd öppna på volten hänger nog (efter mitt analyserande) ihop med att "bärande" bakben fortf har det längre spåret och belastningen blir därför mindre än om det samtidigt som det ska in under hästen har det kortare spåret. Man får då alltså i den förvända öppnan lättare med båda benen till att bära då det ben som har det kortare spåret ju automatiskt bär mer än det yttre på "vanligt" voltspår...

Kontra/ motställning används bara i korrigeringssyften o man böjer sällan länge eller med resten av kroppen åt andra hållet.
Utan en i övrig rak häst. Oftast bara för att få in ytterbogen. När man har fått det, återgår man till att rida på korrekt vis.

hästar som är stela o galopperar illa kan det vara bra att rida öppna, sen motställa o öka lite- stretchar loss den.
Inget man sitter o gör varv på varv.

Men till Ts frågeställning - min erfarenhet;
Kontraställning såsom den ofta används av duktigt dressyrfolk är ju inte direkt KONTRA-ställning utan bara häst böjd till yttersidan av ett böjt spår. Ordet syftar väl till att hästen ska vara ställd från rörelseriktningen, tolkar jag det som alltså.
Och en häst som är ärligen ställd i nacken, kommer också att vara böjd åt samma håll. Så kontraställning innebär ju per automagik även kontraböjning... :idea: De funkar liksom så, nacke & höft, de reagerar reflektoriskt på varandra.

Bara en tanke om det:
Inom den "vanliga dressyren" gör man skillnad på ställning i nacken och på böjning i bålen. Ställning i nacken gäller endast från musklerna i nackrosetten och framåt. Det går att enbast ställa i nacken och ha hästen rak i bålen, men det är svårt. Precis som du skriver så reagerar nacken och inre höften reflektoriskt på varandra och så vill vi ju ha det. Det vill de inte inom den vanliga dressyren.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Oknytt
·
Kläder & Bli fin Två vänner har nu rekommenderat Hoka eftersom jag har korta och breda fötter och får ont i både ben och fötter när jag går. Är det någon...
Svar
19
· Visningar
1 241
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Bjørgan brinner för träning och ridning under graviditeten. Under hennes tre senaste graviditeter red hon aktivt och hon fick både...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama