Kontraktsfråga

mizzmaria

Trådstartare
Säkert en jättedum fråga men ställer den ändå :)

Om jag köper/får en häst och förra ägaren skriver in i kontraktet att hästen ej får säljas eller omdistribueras utan att förra ägaren godkänner detta, då är det det som gäller?
Ja, som sagt en jättedum fråga för det säger sig själv eftersom det står i kontraktet men samtidigt så står ju jag som ägare på hästen och jag borde ju få göra vad jag vill med min häst?
Det går inte att komma runt kontraktet på nåt vis och om inte, vad händer om jag bryter mot kontraktet och gör mig av med hästen ändå utan godkännande från förra ägaren?
Hoppas nån orkar ta sig tid att svara på min förmodligen korkade fråga :bow:

Sv: Kontraktsfråga

Jag kan ha helt fel, men på hund t.ex. så brukar det inte var juridiskt rätt utan det är mer som en liten not i kontraktet. Men andra ord så tror jag inte att den förra ägaren kan anmäla för kontrakt-brott om du säljer vidare utan att säga något till förra ägaren. Men jag är absolut inte säker på detta så det vore kul om någon annan kunde rätta/utveckla :)

Tror det finns gamla trådar om detta. Om jag minns rätt så måste det vara knutet till ett vite för att förra ägaren ska få rätt.

Svarar båda. Först och främst, tack för snabba svar!

Har också för mig att jag läst gamla trådar att det inte gäller men visste inte vad jag skulle söka på.

Linda, vad menas med vite? :o

Vite är ett belopp man betalar om man bryter mot kontraktet. Om det står inskrivet ett vitesbelopp i kontraktet alltså.

Vite = straffavgift eller böter.

Det skulle kunna stå så här i kontraktet.

--
Köparen får inte sälja hästen utan att säljaren godkänner detta. Bryter köparen mot detta utgår ett vite om 50 000 kronor.
--

Så står det inte något sånt så kan du nog komma undan med det.

Rent moraliskt gör du ju fel ifall du gör dig av med hästen utan godkännande, men det antar jag att du redan vet.

Fast samtidigt kan man ju inte tvingas att behålla en häst om man inte vill/kan ha den kvar...

Det står ingenting om vite i kontraktet.

Är inte min häst utan frågar åt en annan.
Hon som äger hästen kan inte behålla den och vill göra sig av med den men förra ägaren motsätter sig och tycker att då ska hästen avlivas istället, vilket möjligtvis också står i kontraktet (kommer inte ihåg exakt).
Nuvarande ägare är jätteledsen för hästen är ju fullt frisk så det känns ju onödigt att avliva den samtidigt som hon inte har någon möjlighet att behålla den heller.

Nu vet jag inte anledningen till varför förra ägaren tycker som den gör. Enda anledningen jag kan komma på är att dom inte vill att hästen ska bli vandringspokal?

Det handlar väl inte om att tvingas ha kvar hästen, det bör väl vara förköpsrätt som avtals?

Det går aldrig att hindra en hästägare från att sälja sin häst (egendom). Är det däremot ett vite kopplat till klausulen i kontraktet så kan det bli dyrt att sälja utan att iaktta överenskommelsen som gjorts.

Vill förra ägaren köpa tillbaka hästen? Det är väl alterntivet, och sedan får förra ägaren (efter hästköpet) välja att avliva hästen. Att tvinga någon annan att avliva hästen känns väl grovt.

Sorry :D
Dom är inte intresserade av att köpa tillbaks hästen menade jag.

Kl

Men vad händer om hon väljer att strunta i kontraktet och dom går vidare med ärendet?
Eller rättare sagt, vad kan hända i värsta fall?

Ingenting, mer än att hon möjligen kan få problem med att se sig i spegeln på morgonen. Beroende på uppfattningar om moral och etik.

Jag förstår det. Läste kontraktet innan idag så jag tror jag kommit ihåg allt för det var ett väldigt kort kontrakt men kan ju be om att få läsa det igen för säkerhets skull!
Onödigt om jag missat nåt viktigt..

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 472
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 437
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka