Kontrakt vid semesterpassning av hund?

Skogstrollet

Trådstartare
Visst bör man skriva ett kontrakt/skriftlig överenskommelse när man ska passa någon annans hund ett par veckor i sommar, men vad bör det stå i det och hur bör det se ut? Vad måste man tänka på?

Har ju läst så mycket elände på buke om hundar som försvunnit och annat krångel med vet.räkningar osv. Vill gärna att det ska gå så renhårigt till som möjligt.

Sv: Kontrakt vid semesterpassning av hund?

Jag skulle vilja ha papper på att hunden är försäkrad och försäkringen betald, samt veta exakt hur och vad jag gör om något händer.
Jag kanske inte har råd att ligga ute med självrisk för en skadad hund. Beroende på vem som är hundvakt så kan det säkert vara olika. Jag brukar bara lämna av hunden och åka iväg:D
Hade jag känt mig osäker hade jag kanske lämnat med en lista på "får/får-inte saker" men, ska nån vara hundvakt ett par veckor litar jag på att min hund anpassar sig till de rutiner som finns.
Att någon skulle behålla henne har inte fallit mig in:o

Ok! Jag ska alltså ta emot en hund, inte lämna bort min egen.
(Ingen skulle nog vilja behålla henne ändå om jag lämnade bort henne... Snarare expressbuda henne till min semesterort efter ett par dar... :p)

Jag kommer vilja se papper på att hunden är vaccinerad och försäkrad. Funderar på att be om en del av ersättningen i förskott för att täcka ev. självrisk ifall olyckan är framme. Låter det rimligt? Jag har ju råd själv juförsig men... Beror skadorna på att det är jag som slarvat så får jag så klart stå för ev. kostnader.

Och en lista med förhållningsregler.

Beror skadorna på att det är jag som slarvat så får jag så klart stå för ev. kostnader.

Det där är lite luddigt, tänk om ni tycker olika om vems felet är?
Det händer ju tyvärr.

Jag gjorde så när jag lämnade bort min en längre period att jag skickade med ett kort med "självriskpengar" på.
Hände det något, så var det bara att använda det.

Sant. Men hur bör man då formuler sig? Göra en hel lista med "har det hänt- ditt fel, har det hänt-ingens fel"...

Nja, jag har helt enkelt sagt att: jag tar det, alternativt delar vi på självrisken om hundvakten vill det. Det beror helt på vem man lämnar hunden till/vem hund man har hand om tycker jag.

Men som exempel: Du har hunden lös, och den blir påkörd.

Vem är felet? Eller är det en olycka? Du släppte ju hunden?

Jag hade nog krävt följande villkor:

-Kreditkort till hunden om något skulle hända

-Klara riktlinjer om att jag får ta hunden till veterinären om något akut skulle inträffa, utan att jag blir ansvarig för betalningen. Då även om jag hade fel i min bedömning (dvs. att det inte var något akut).

-Klara riktlinjer för eventuell fördelning av ansvar

Annars är ju ett sådant här väldigt bra att ha: http://www.skk.se/pdf/blanketter/avtal/inack_avtal.pdf

Tack för tipset. Det där kan man använda även som privatperson antar jag?

Det står ju att det gäller för hundpensionat, men du kan ju skriva ett eget kontrakt utifrån det. Är det en längre passningsperiod så är ju inhysningen hos dig av samma karaktär som om hundägaren skulle anlita ett pensionat.

Förutom att jag saknar F-skattsedel och inackorderingsförsäkring.

Tack för hjälpen.

Det förstår säkert även matten/hussen till hunden. Men det kan vara något att utgå ifrån. Det behöver ju inte bli koplicerat, men att ansvarsfrågan är utredd tror jag är bra så man vet vad och hur man ska göra.

Jag tror nog inte att det blir några större problem. Däremot har man ju förstått att det är viktigt att gå igenom alla detaljer noga innan, samt få ned det på pränt utifall man blir oense.

Tack. Det blir äkta semester för mig år. Bara att luta mig tillbaka i solstolen och se Billie rasa av sig med den... :D

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka