Kontrakt vid hyra och uthyrning av transport.

I

Isbiteen__

Jag brukar hyra transport, när jag ska åka med min häst/hästar någon stanns.
men nu ska vi skaffa egen, och det är ju många som vill hyra transporter, till tävlingar o sånt.

Vad ska man ha med som är viktigt i kontraktet ?
För självklart ,så ska de skrivas på ett kontrakt osv.
Händer det något med transporten under den tiden dom har den, så får dom stå för självrisken, eller lagning av transporten.
eftersom det är dom som skadad den, eller om hästen sparka i transporten o gjort "hål" eller andra skador.

tips vad man ska tänka på..

Sv: Kontrakt vid hyra och uthyrning av transport.

Titta över din egen försäkring av transporten eftersom du kommer att hyra ut den för kommersiellt bruk...

Och tänk på att få - om ens någon - försäkring täcker det hästen orsakat inifrån.

Tänk på att som uthyrare har du ingen chans att ha transporten försäkrad till rimlig premie. Ingen alls. Det kostar multum. Och om du kör på din nuvarande släpförsäkring, något händer, försäkringsbolaget får reda på att du har transporten i uthyrningsverksamhet - well, har du fått ut pengar kan det bli försäkringsbedrägeri.

Vidare behöver du ha någon form av försäkring för din verksamhet, ansvarsförsäkring t ex. Vad händer om en häst slår igenom väggen, skadar sig allvarligt, ägaren kräver dig som transportägare/ansvarig på hela summan av veterinärvården? (hästen är oförsäkrad). Har du pengar att täcka detta?

Hur ska du redovisa/deklarera intäkten? Har du företag eller ska du ta det som hobbyverksamhet? Fundrat på f-skatt och momsredovisning?

Vi ska hyra en transport månadsvis, ut av ett företag som hyr ut.
Dom står för all servis, försäkring m.m

Det står på deras sida, samt har vi pratat med dom.
Att man får hyra av dom, sen står de
"gör som alla andra hyr själv, ut din transport"..
så även om vi hyr den, får vi i sin tur hyra ut den.

det är en kompis till mig, som ev vill hyra den..
när dom ska och tävla, men även om det är en kompis.
vill jag ha på skrivet, att om något händer står dom för dessa skador.
men ska ta och kolla lite, med folk som kan lite mer ringa o fråga runt osv.
men annars behöver jag ju inte hyra ut transporten, utan vi hyr den till oss själva.
Tack, för svaren ändå.
Tar reda på mer info själv.

Jag vet att bl a Värmlandsvagnen brukar tipsa om att hyra ut transporten till sina kunder, men det ändrar inte på vad som egentligen gäller: du måste uppge för försäkringsbolaget om du hyr ut kommersiellt för i annat fall är det du själv som riskerar att åka dit om ngt händer. Värmlandsvagnen tar inga juridiska eller ekonomiska risker, det är du som tar risken oavsett om du är medveten om det eller inte. Iom att du hyr transporten själv så är det du som ansvarar för vad som händer den gentemot uthyraren. :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 081
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka