kontrakt hjälp

D

Donnatartt

I ett kontrakt står det att säljaren har återköpsrätt av en häst vid eventuell försäljning.
Men om hästen ges bort som en gåva? Vad gäller då?

Sv: kontrakt hjälp

Det kan ju bli kostsamt om det kommer fram till säljaren, varför väljer man att göra en sådan sak. Är det inte bättre att prata med säljaren, kanske kan denne tänka sig att hästen säljs vidare trots allt;)

För att jag vill inte att säljaren ska ha hästen.
Vill inte avslöja för mycket om situationen.
Dock tror jag inte att denne vill ha hästen heller, men h*n har gjort konstiga saker förr, vilket gör att jag inte litar på h*n till 5 öre.
Det skulle alltså inte förvåna mig att denna tar tillbaka hästen bara för att..
Fast än jag har hittat kanon hemmet och ska ge bort hästen till dom.

Men kan jag begära vilket pris som helst av säljaren? dvs ett pris hästen i fråga inte alls är värd?

Finns det inget pris i kontraktet så är det fri prissättning från din sida. Men du bör nog ta samma pris av den du säljer till som till förre ägaren om du inte vill riskera problem.

Ett sätt att lösa det är ju att göra ett fodervärdsavtal istället med den du vill ge hästen till.

vad kan jag få för problem om jag tar olika priser?

vill helst inte ha fodervärdsavtal, då jag inte har plats och kan således inte ta tillbaka den heller.

ingen kunnig som är vaken?
jag börjar känna paniken. :crazy:

Vad e det för kanon hem som ev. kan lämna tillbaka hästen alt. sälja om de köper den??

Nu syftar jag på att om man ger bort en häst så är det väl oftast för man vill att de ska stanna där livet ut och inte säljas/ges vidare?

Har pratat med säljaren och vill bara klargöra att allt bara är ett missförstånd.
Vi har rett ut situationen och hoppas att detta ska lösas på bästa sätt för hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
519
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 335
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 785
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar