Kontaktproblem med pulsmätare

anhe

Trådstartare
Jag har, speciellt på vissa hästar, svårt att få bra pulsmätning när elektroderna sitter fästa i selen. De som är svåra är nästan omöjliga att få korrekt puls på även med pulshandtag i och för sig, men det är bökigt även på de lättpulsade hästarna. Jag har en polar easy. Det känns som att det skulle varit en förbättring att ha elektroderna fästa separat, och inte i selen. Finns det något bälte eller liknande som fungerar att sätta elektroderna på? Jag har inte tid att stå och försöka hitta rätt läge i en halvtimme för att sedan ändå tappa kontakten stundvis när hästen väl börjar springa.

Sv: Kontaktproblem med pulsmätare

Åh, nu inser jag hur glad jag är att ha trådlös pulsmätare....det är hopplöst med de andra modellerna

Det är alltså inte kontakten med sändaren som är problemet, det är kontakten med hästen.

Jo, jag förstår för jag har haft såna man fäster i selen/selunderlägget innan och om inte selen ligger smäck på hästen bryts kontakten..på de trådlösa sitter sändaren i en gummigjord som sätts bakom selen och har kontakt hela tiden.
Jag tror det är svårt att få ditt att fungera faktiskt helt 100...

Hmm, trist. Det finns ingen möjlighet att sätta en gummigjord till den här mätaren alltså?

Hmm, trist. Det finns ingen möjlighet att sätta en gummigjord till den här mätaren alltså?

Jag gjorde faktiskt en specialgjord till min som jag kunde ha bakom selen, det blev mycket bättre men inte helt bra. Jag använde nån textilgjord med läderstropp till spännet.

De trådlösa har ju ett resårband med inbyggda elektroder runt hästen men det blir för vekt för gummiflärparna till elektroderna med tråd-typen. (eller har du nån specialare martha?)

Kanske om man tar en resårgjord och syr dit fästen där elektroderna ska sitta och nån typ av "hängslen" att fästa gjorden i selen med? Det borde ju i teorin funka bättre än min gamla textilgjord. :idea:

Liknande trådar

Trav Har någon något supertips hur fasen man ska få pulsmätaren att få bra kontakt under körning? Jag blir galen! Jag har provat allt och...
Svar
18
· Visningar
3 336
Senast: fuji
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 167
Senast: Malacki
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat