Kontakta MVC

PopcornPlayer

Trådstartare
Jag har länge misstänkt att jag varit med barn, då jag känt av symptomen (tuttarna växer, illamående, ont i ryggen och jag bölar som en unge till söta katter i kattmatsreklamen). Det första grav. testet jag gjorde visade negativt. Likaså det andra ett par veckor senare. Det borde egentligen inte visat annat, jag har inte slarvat med P-pillrena, tuttarna kanske inte alls växt, illemåendet kanske beror på dålig kost, ont i ryggen har jag ju alltid haft. Det var just bölandet som satt kvar och kliade i bakhuvudet. Gjorde ett tredje test för 3-4 veckor sedan som visade positivt.

Kontaktade UM, som skickade vidare mig till abortkliniken för ett UL. Jag sa redan där att vi har inget bestämt ännu, men vi vill veta hur lång tid vi har på oss att bestämma oss. Blev inbokad på UL på en fredag och det konstaterades att det nästan gått 12 veckor. Så en akut aborttid inbokades på måndagen. Vi sa att troligtvis kommer vi inte utnyttja den, men den fanns där om vi bestämde oss för det.

Tiden blev inte utnyttjad och det är nu över 2 veckor sedan. Inte ett ljus har vi hört därifrån. Är det inte meningen att vi ska gå på regelbundna kontroller. Jag är förstagångsföderska och pojken har inte heller någon erfarenhet av detta. Vart tusan ringer man o anmäler sig? Har kollat in sjukhusets hemsida, men inte hittat en enda rad med vettig info eller tel nr till MVC.

Sv: Kontakta MVC

Vet inte hur det är hos er, men hos oss så ligger Mvc på vårdcentralen. Du kan ju kolla om din vårdcentral har Mvc.

Jag hade ringt närmsta vårdcentral där dom sedan kopplar en vidare. Så gjorde jag med första barnet iaf.

Jag fick själv ringa och boka tid på MVC, så ta och gör det nu så bli det bra ska du se. :) I början handlar det ändå mest om att prata lite så du har inte missat något jätteviktigt.

Det kan vara lite knepigt att hitta telefonnr till MVC har jag märkt, men ring sjukhusets huvudväxel bör de kunna ge dig rätt telefonnummer och telefontider.

På vårdcentralen brukar de ha en mödravårdcentral eller barnmorskemottagning. Du ringer dit och bokar en tid för inskrivning.

Det är först efter rutin UL kring v.19 och sen närmare v.30 som man börjar gå på kontroll varannan vecka. Jag var på 3 besök innan v. 25. Inskrivningen i v.7, koll av hb och blodtryck i v.14, inget rutinbesök utan jag gick dit för jag var så snurrig. Sen ett besök efter UL när de fått fram ett beräknat datum.

Jag har aldrig blivit kallad, utan fått ringa och boka allting själv. Här skickar barnmorskorna ut en remiss till sjukhuset som skickar en kallelse till rutin UL men på vissa ställen runt om i landet får man själv se till att man får en tid.

Grattis

Svar till er alla.
Jodå sjukhuset har en MVC, och arbetar efter en modell som jag gärna går på. Dessutom ligger sjukhuset bättre till än vad vårdcentralen gör.

Alltså ringa växeln o be o få bli kopplad till MVC. Gjorde ju ett UL för nästan tre veckor sedan, jag vill väl mest ha svar på mina sjuttiofem miljoner olika frågor ;).

pm- Tack :)

De är de besöken i början är till för, man kollar blodtryck, hb och socker och får ställa en massa frågor.

Har du inte börjat med det än så är folsyra bra för bebisen och du kan behöva göra ett blodprov och se om du behöver äta extra järn.

Vad är folsyra? Jag har blivit helt hooked på jordgubbar och äter säkert tio liter i veckan, så någon järnbrist borde jag inte ha ;)

Vad är folsyra? Jag har blivit helt hooked på jordgubbar och äter säkert tio liter i veckan, så någon järnbrist borde jag inte ha ;)

Folsyra är en B-vitamin som man tar för att förebygga ryggmärksbråck hos bebisen. Finns att köpa på Apoteket så det är bra att börja ta det så fort som möjligt.

Vi var på inskrivning i vecka tio och gjorde kubtest i vecka 13. Sen var vi på ultraljud i vecka 18.

Nånstans runt vecka 25 började vi gå regelbundet varannan vecka.

Jag fick oxå ringa själv till barnmorskan på "min" vårdcentral. Den vårdcentral som jag tillhör, fast alla har rätt att välja vilken MVC som man vill.. Du kan tex börja hos en barnmorska och känna att ni inte riktigt passar ihop så är det bara att byta! Så ring till den som passar dig bäst.

Fick komma dit o lämna massa blod för massa olika tester, hiv, blodgrupp, någon/några sexuellt överförbara sjukdommar, hb, urinprov, vikt osv.. Då fick vi även svar på alla konstiga frågor vi hade och vi fick massa information om graviditet.

Sen fick vi kallelse till rutin ultraljudet som ALLA går på. Oavsett om du gått på 10 ultraljud innan pga av andra orsaker så blir man kallad till rutin UL. Då blir datum för barnafödandet fastställt och man tittar så bäbisen är som den ska. Allt sitter på rätt plats och allt fungerar som det ska. Efter det går man på flera träffar hos sin egna barnmorska fram tills bäbisen behagar komma ut. Varje gång testar man hb, socker och vikt. Man lyssnar även på bäbisens hjärta och mäter livmodern.

Men allt är upp till dig själv att kontakta MVC för inskrivning. Sen går det ju på rutin att man bokar en ny tid när man är hos barnmorskan!

Grattis till bäbisen!

Järnbrist brukar man knappast ha sådär tidigt i graviditeten. Akta dig litegranna för att äta så mycket jordgubbar. Dessa är nämligen oftast besprutade med nervgift, SOM kan ge fosterskador. Köp ekojordgubbar om du promt måste äta dom.

Jag fick i alla fall ringa till barnmorskemotagningen och beställa tid. Våran barnmorskemotagning ligger i samma hus som vårdcentralen.

Jordgubbar innehåller folsyra också!

Mitt val kvinna från apoteket innehåller allt du behöver. De flesta människor har inte folsyrebrist om de äter en allsidig kost, men det är ju inte värt att testa.

Jag var inte hos min doktor förrän v 10 och sen första ul v 15. Men det är klart du ska ha någon du kan fråga alla frågor till. De ska även ta blodprov (det gör man väl också i sverige) och se att du inte har hiv, hepatit och sånt...

Grattis förresten!

Allt sådant kollade dom på UL vi var på för att kolla hur långt gången jag var.

Allsidig kost är jag inte så duktig på :angel:, men pojkvännen tvingar i mig sallad varje dag :)

Kub och Nupptest saxat från vasakliniken sida

Fosterdiagnostik

NUPP (nackuppklarningstest på foster) är en ultraljudsundersökning i graviditetsvecka 11+0 till 13+6 för bedömning av risken för Down´s syndrom. Om risken är förhöjd kan fostervattenprov diskuteras i samråd med föräldrarna.

Undersökningen utföres av specialutbildad läkare som är certifierad att utföra undersökningen.
Denna tar 20-30 minuter. Metoden har visat sig upptäcka cirka 70% av foster med Down´s syndrom och är således ingen garanti för ett kromosomfriskt barn. Däremot är metoden ofarlig och betydligt känsligare än enbart åldern som urvalsintrument för fostervattenprov. Den kan alltså ge ett förbättrat beslutsunderlag för eventuellt fostervattenprov.

Om man dessutom vill ta ett blodprov för analys av biokemiska markörer för Down´s syndrom förbättras ytterligare stödet för beslut. Detta mer omfattande test heter KUB/CUB (kombinerad ultraljudsundersökning med biokemi). Fostervattenprovet upptäcker 100% av alla kromosomavvikelser men är förenat med en 1% riskökning för missfall.

Jag gjorde ett kubtest.

kub-test är som mynta2 säger ett test för fosterdiagnostik för att hitta kromosomavvikelser som Downs symdrom eller några andra som är allvarligare, men ovanligare.
Jag tog kubtest eftersom jag är 37 år och risken för DS är större.
Men om du ska ta ett sådant test så måste du veta vad du ska göra med resultatet. Ska du avbryta graviditeten eller är det för att du vill förbereda dig för att få ett barn med handikapp.
Det är ju helt upp till dig att ta testen, inget säger att du måste.

Jag hade järnbrist redan från början och har fått börja äta järntabletter väldigt tidigt i min graviditet. Men man känner ju oftast om man har järnbrist för man är såååååå förbannat trött. Det är inte heller något som skadar barnet för det får allt vad det behöver i den vägen, utan det är du som känner dig kass. Men folsyra skulle du kanske plocka i dig för säkerhets skull. Det är väl det man brukar rekommendera.

Grattis till graviditeten!

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 209
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar