"Kontakta djurkommunikatör"

Jag länkade tidigare till några artiklar och på hittekatts iforum där de diskuterat katter som de facto har hittats av id hundar. Vore intressant med empiriskt bevis att djurkommunikationer har hittat katter.
 
Jag länkade tidigare till några artiklar och på hittekatts iforum där de diskuterat katter som de facto har hittats av id hundar. Vore intressant med empiriskt bevis att djurkommunikationer har hittat katter.

Jag skulle tycka det vore tillräckligt intressant med ett enda anekdotiskt bevis (men det måste vara ett konkret exempel, inte ”jag hörde om en som …” )
 
Jag tycker det är rimligast att anta att vi inte vet, de skulle knappast avslöja något ändå.

Jag tycker att det rimligaste är att gå på det mest troliga rent logiskt.
Ingen har någonsin lyckats bevisa att telepati fungerar, alltså är det rimligaste antagandet att NASA inte har några personer med sådana förmågor anställda.
Av samma anledning är det rimligt att förkasta idéer om att ödlefolk styr oss från månen, att vädret styrs av chemtrails från flygplan osv.
 
”I want to believe” är väl en bra slogan för hela djurpratargrejen.

Jag vill också så hemskt gärna tro att nån skulle kunna kontakta min lilla katt telepatiskt, men det går inte.

Jag håller tummarna för att din katt kommer hem frisk och oskadd snart!

En jag känner har en katt som var borta fler dagar än vanligt en gång varje sommar. Efter nåt år kom de på varför. Det var ett scoutläger i närheten och katten flyttade dit och fick mat från scouterna och tyckte att det var toppen att hänga där några dagar!
 
Jag tycker också sånt är provocerande och borde stävjas, tillsammans med tips om bärnsten mot fästingar och annat kvacksalveri.

Vad gäller försvunna djur är det ju än mer förkastligt eftersom man utnyttjar människor i kris. Folk är desperata. Förutom det rent exploaterande tar man också resurser som tid, kraft, och pengar, som annars kunde lagts på att försöka hitta djuret.

Vill även påpeka att evidens fungerar så att man bevisar att något funkar. Frågan ”Kan du bevisa att de inte kan prata telepatiskt med försvunna djur?” (min fetning) är alltså felställd.

Edit: Tog bort ett ord för mycket.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det rimligaste är att gå på det mest troliga rent logiskt.
Ingen har någonsin lyckats bevisa att telepati fungerar, alltså är det rimligaste antagandet att NASA inte har några personer med sådana förmågor anställda.
Av samma anledning är det rimligt att förkasta idéer om att ödlefolk styr oss från månen, att vädret styrs av chemtrails från flygplan osv.
Alla tror vad de tror, sanningen är dock att vi inte vet.

Chemtrails tror jag inte på, vi har för god koll på luftkvalitén för att det inte skulle noteras om det gjorts systematiskt, men visst skulle man kunna använda flygplan i ont syfte och släppa ut gifter mm för att inte tala om vapen. Det görs förresten.
Ödlefolk på månen låter spännande, jag är mest nyfiken hur man kommit fram till att det är just ödlor.

Grejen är att det finns mängder av tokigheter, bland allt kan det finnas något med ett korn av sanning därför är jag öppen för att det kan finnas, sen är det i mina ögon troligare att det finns varelser av något slag på andra planeter eller folk med paranormala förmågor än intelligenta ödllor på månen. Det finns ju grader även i helvetet.
 
Alla tror vad de tror, sanningen är dock att vi inte vet.

Vi vet att det inte finns några som helst bevis för att telepati existerar, trots att det är lätt att bevisa och hade varit något man skulle kunna ha enorm nytta av.

Vi vet inte om det finns osynliga enhörningar heller, men jag placerar den teorin i samma fack som telepati. Så länge ingen kan prestera minsta bevis anser jag att båda företeelserna är bluff.
 
Vi vet att det inte finns några som helst bevis för att telepati existerar, trots att det är lätt att bevisa och hade varit något man skulle kunna ha enorm nytta av.

Vi vet inte om det finns osynliga enhörningar heller, men jag placerar den teorin i samma fack som telepati. Så länge ingen kan prestera minsta bevis anser jag att båda företeelserna är bluff.

Exakt. Det hade varit superlätt att bevisa telepati... mycket enkla experiment att designa...
 
Jag håller med dig @Capybara . Jag likställer det med tips från medium om försvunna människor. Det är inte det minsta evidensbaserat och otroligt missvisande när folk premierar sådana "tjänster" som någon form av legitim hjälp. Som alltid hittas inte individen där de indikerat eller så visar de sig vara avlidna sen länge. Bortkastad tid och bortkastade pengar. Ibland rent känslomässigt manipulativt. Det lämnar en dålig smak i munnen.

Oavsett om man tror på sina övernaturliga förmågor eller vet mycket väl att man bedriver fullskalig bluff, är det självupptaget att trycka sig in i någons kris med sådana "tips". Och man är inte snäll bara för att man tror att man är snäll.

Jag tycker även att det är viktigt att peka ut bluff och kvacksalveri, och ifrågasätta det. Det finns en anledning till att det provocerar - för att det är fult att bedra människor. Jag har svårt att sitta och titta på medan jag upplever att folk blir bedragna, och jag tror du känner samma.
 
Exakt. Det hade varit superlätt att bevisa telepati... mycket enkla experiment att designa...

Jag tror snarare att det är supersvårt att påvisa telepati. Det ska vara randomiserat på längden och tvären och finns förmågan bara utvecklad hos en liten procent så lär det bli helt omöjligt att få signifikanta resultat när det dessutom ska vara repeterbart. Jag menar inte att det verkligen finns telepatiska människor - jag är skeptisk, men plättlätt att bevis är det inte. Så just det är ingen särskilt bra indikation på att det inte fungerar.

Det krävs dessutom att någon forskar på det också, enligt alla konstens regler och det är ont om forskare inom området. Jag snubblade över en artikel om den parapsykologiska professuren i Lund. Någon dansk har testamenterat pengar till en sådan och ett par universitet nekade innan Lund nappade (och blev hårt kritiserat). Under de förutsättningarna så är det svårt att forska i ämnet och få kollegor.

Artikeln beskriver också ett lyckat experiment, inte så matnyttigt i och för sig, och jag antar att det inte är granskad eller publicerad och kan vara ett försök att berättiga att tjänsten finns . I övrigt är problemet inte att få lyckade resultat, det tycks en del få, problemet är att upprepa resultaten.

Källan är hyfsat seriös
https://www.lundagard.se/2022/10/07/fran-margarin-till-telepati/
 
Senast ändrad:
Alla tror vad de tror, sanningen är dock att vi inte vet.

Chemtrails tror jag inte på, vi har för god koll på luftkvalitén för att det inte skulle noteras om det gjorts systematiskt, men visst skulle man kunna använda flygplan i ont syfte och släppa ut gifter mm för att inte tala om vapen. Det görs förresten.
Ödlefolk på månen låter spännande, jag är mest nyfiken hur man kommit fram till att det är just ödlor.

Grejen är att det finns mängder av tokigheter, bland allt kan det finnas något med ett korn av sanning därför är jag öppen för att det kan finnas, sen är det i mina ögon troligare att det finns varelser av något slag på andra planeter eller folk med paranormala förmågor än intelligenta ödllor på månen. Det finns ju grader även i helvetet.
Ödlor styr ju världen det är reptiler som styr jorden 🙈
 
Vilket märkligt fenomen, jag har faktiskt aldrig någonsin sett det i någon av grupperna jag är med i. Kan det vara samma användare som återkommer med samma tips i flera poster? Jag tycker det är ett superkonstigt tips att komma med och har aldrig hört talas om att det är någonting "djurmedium" pysslar med?
Det hade stört mig också.
 
Vilket märkligt fenomen, jag har faktiskt aldrig någonsin sett det i någon av grupperna jag är med i. Kan det vara samma användare som återkommer med samma tips i flera poster? Jag tycker det är ett superkonstigt tips att komma med och har aldrig hört talas om att det är någonting "djurmedium" pysslar med?
Det hade stört mig också.
Nu har jag ju bara intensiv-hängt i flera av de här grupperna i ungefär en vecka, så det skulle kunna vara någon eller några djurpratartipsare som är aktiva just precis nu. Jag ser att admin i en av de stora grupperna (SKK-gruppen) mycket riktigt verkar plocka bort åtminstone en del av kommentarerna (men jag hinner se dem eftersom jag stundtals suttit och scrollat lite för besatt).

I den stora grupp jag tänker på ser jag åtminstone två personer som återkommande ger det här tipset. Jag tror inte att de själva är djurpratare, fast det vet jag förstås inte säkert.
 
Nu har jag ju bara intensiv-hängt i flera av de här grupperna i ungefär en vecka, så det skulle kunna vara någon eller några djurpratartipsare som är aktiva just precis nu. Jag ser att admin i en av de stora grupperna (SKK-gruppen) mycket riktigt verkar plocka bort åtminstone en del av kommentarerna (men jag hinner se dem eftersom jag stundtals suttit och scrollat lite för besatt).
Det låter inte riktigt sunt..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Var ute med hunden runt ett-tiden igår och såg en söt liten katt. Tänkte att jag skulle hälsa på katten och märkte då att hela höger...
Svar
11
· Visningar
1 644
Senast: R8n
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp