"Kontakta djurkommunikatör"

Men det är ju upp till en själv att hålla sig såpass klarsynt att fortsätta leta överallt men ändå kunna ta tips, det. gäller ju alla tips dessutom, inte bara dom från dom som säger sej kunna känna av djuret. Sen finns det mängder med facebookgruppen med djurkommunikatörer som "pratar med djur" gratis.

HELT annan sak (tycker jag) att erbjuda denna tjänst i en separat grupp än att gå in i alla möjliga grupper för bortsprungna djur och tipsa om det.

Och en fara, tror jag, med att legitimera det/inte kommentera det är att folk faktiskt tror att alla söktips är lika mycket värda.

Jag har t.ex fått resultat av tipset ”hyr en kattfälla från X katthem för 500 kr”. Ett jättebra tips.

Tipset ”Anlita mediet Kjell för 500 kronor” är mycket sämre och kan vara skadligt.
 
HELT annan sak (tycker jag) att erbjuda denna tjänst i en separat grupp än att gå in i alla möjliga grupper för bortsprungna djur och tipsa om det.

Och en fara, tror jag, med att legitimera det/inte kommentera det är att folk faktiskt tror att alla söktips är lika mycket värda.

Jag har t.ex fått resultat av tipset ”hyr en kattfälla från X katthem för 500 kr”. Ett jättebra tips.

Tipset ”Anlita mediet Kjell för 500 kronor” är mycket sämre och kan vara skadligt. På samma sätt som andra nätbedrägerier om än i mindre skala.

Detta inlägg var ett feltryck, skulle bara lägga till en grej i slutet, sorry.
 
https://hittekatter.ifokus.se/discussion/1481670/idhund--vad-ar-det

https://www.aftonbladet.se/svenskah...-lokes-superkraft-hittar-bortsprungna-husdjur

https://www.allas.se/relationer/katt-rymde-raddades-av-id-hund/9675837

Här är lite information om hur en id hund kan hjälpa och hur det går till. Det är inte en universell lösning men kan, som sagt, vara ett bra alternativ. Särskilt om katten har fastnat eller blivit inlåst någonstans.

Jag visste inte att man behöver en 'smeller' men ska försöka skapa en sådan om Megara skulle smita ut.
 
Självklart kan man kommunicera med djur man träffar. Men ingen kan ens kommunicera med en människa via telepati... Vilket är vad djurkommunikatörerna som säger sig kunna berätta vart ett försvunnet djur finns faktiskt säljer.
Jag är öppen för att jag inte vet allt och att konstigare saker än djurkommunikation är möjlig. Många både bekanta och okända menar att de upplevt diverse saker inklusive djurkommuniktion, så länge man inte kan bevisa motsatsen så tror jag att det är möjligt. Mer och mer omöjliga saker blir möjliga ju mer vi lär oss.

Vad jag uppfattat det från de som kommunicerat med djur så använder man man bilder eller förnimmelse, inte i ord. Det är i såfall inte så att någon katt kommer att säga att denne är instängd i Karlssons källare utan visa det i bilder eller något.

Jag har inte upplevt något i den stilen alls och lär nog inte göra det, och inte heller tänker jag betala för det eller för den delen rekommendera någon.
 
Då har vi sett olika. Det jag ser är ”kontakta en djurkommunikatör”, aldrig ”hej jag är djurkommunikatör och jag hjälper dig gärna gratis”.

Personligen skulle jag vara mycket skeptisk även till detta och vara orolig för att medvetet eller omedvetet fokusera alldeles för mycket på vederbörandes söktips.

(När jag googlar djurkommunikatör enligt uppmaningen ”kontakta djurkommunikatör!” får jag för övrigt ofta upp deras prislistor.)
Vad är du egentligen orolig för? Troligen är det att kasta pengarna i sjön, men så mycket kostar det inte och det värsta som kan hända är att det inte funkar.
 
https://hittekatter.ifokus.se/discussion/1481670/idhund--vad-ar-det

https://www.aftonbladet.se/svenskah...-lokes-superkraft-hittar-bortsprungna-husdjur

https://www.allas.se/relationer/katt-rymde-raddades-av-id-hund/9675837

Här är lite information om hur en id hund kan hjälpa och hur det går till. Det är inte en universell lösning men kan, som sagt, vara ett bra alternativ. Särskilt om katten har fastnat eller blivit inlåst någonstans.

Jag visste inte att man behöver en 'smeller' men ska försöka skapa en sådan om Megara skulle smita ut.
Id-hund låter bra mycket säkrare än en djurkommunikatör åtminstone. Har katten vistats mycket i området låter det i och för sig svårt att hitta rätt spår.
 
Vad är du egentligen orolig för? Troligen är det att kasta pengarna i sjön, men så mycket kostar det inte och det värsta som kan hända är att det inte funkar.
Förlåt, och du menar kanske inte så men jag tycker att det är lite nedlåtande att förutsätta att jag är orolig, eller att jag behöver "leva mer bekymmersfritt". Det här är en tendens jag har sett som gör mig frustrerad och irriterad. (Och helt ärligt skulle jag ta rätt illa upp om nån gav mig, i mitt "saknad katt"-inlägg skulle skriva så - bland annat därför valde jag att inte ha kommentarsfältet påslaget.)

Jag tycker det är respektlöst mot både katter och ägare att tipsa om övernaturliga metoder.
Jag tycker det är dumt att locka folk att kanske slänga ut pengar på medier.

Jag har stått i stall där folk (som jag vet haft gott om pengar) valt att ta ut djurkommunikatör (och i åtminstone ett fall fått tipset "hästen vill byta namn och klippa manen" - helt harmlöst). Det är inte så att jag går in och gnäller på det. Men i forum där folk är ledsna, oroliga och vill ha tips som leder till att katten hittas tycker jag att tips om medier är kontraproduktiva.
 
Vad är du egentligen orolig för? Troligen är det att kasta pengarna i sjön, men så mycket kostar det inte och det värsta som kan hända är att det inte funkar.
... eller menar du vad jag är orolig för, som att jag skrev att jag skulle vara orolig för att fokusera för mycket på djurkommunikatörens tips? Ja, det är ju just det. Säg att ett medium hör av sig och säger till mig att min saknade katt är i en lada inom 3 km radie. Jag tror att även jag, som ju är uttalad skeptiker, skulle ha svårt att inte fokusera på lador och kanske leta mindre i diken eller garage. Mer komplicerade än så tror jag kanske inte att vi människor är.

Typ så.
 
HELT annan sak (tycker jag) att erbjuda denna tjänst i en separat grupp än att gå in i alla möjliga grupper för bortsprungna djur och tipsa om det.

Och en fara, tror jag, med att legitimera det/inte kommentera det är att folk faktiskt tror att alla söktips är lika mycket värda.

Jag har t.ex fått resultat av tipset ”hyr en kattfälla från X katthem för 500 kr”. Ett jättebra tips.

Tipset ”Anlita mediet Kjell för 500 kronor” är mycket sämre och kan vara skadligt.
Nja, det är det ju dock inte, dom som rekommenderar eller råder att testa en sådan skriver väl inte specifikt att "betala för en djurkommunikatör", dom säger väl ta kontakt med en sådan. Skriver folk menar du verkligen ut priserna i grupperna och uppmanar aktivt folk att betala för det? För isåfall är det nog mest smygreklam för någon.

Om någon skrivit "kontakta en sådan" så hade jag främst vänt mig till gratisställen som läser och hjälper till med sådant gratis, det är inte svårt att hitta. Och som sagt, finns ingenting skadligt med det, det skadliga är om den som letar får totalt tunnelseende och inte letar på andra platser övht.

Det är ju inte ett dugg skadligare än någon som skriver tvärsäkert att den minsann såg katten där och där och sen visa sig vara en helt annan katt.
 
Nja, det är det ju dock inte, dom som rekommenderar eller råder att testa en sådan skriver väl inte specifikt att "betala för en djurkommunikatör", dom säger ta kontakt med en sådan.
Och jobbar många av dem gratis? Typ dem man hittar om man googlar?
 
... eller menar du vad jag är orolig för, som att jag skrev att jag skulle vara orolig för att fokusera för mycket på djurkommunikatörens tips? Ja, det är ju just det. Säg att ett medium hör av sig och säger till mig att min saknade katt är i en lada inom 3 km radie. Jag tror att även jag, som ju är uttalad skeptiker, skulle ha svårt att inte fokusera på lador och kanske leta mindre i diken eller garage. Mer komplicerade än så tror jag kanske inte att vi människor är.

Typ så.
Jag tror du oroar dig i onödan där. De du eventuellt kan påverka är skeptiker som knappast börjar på det spåret och har redan letat överallt de kan tänka sig. De redan frälsta behöver knappas något tips om dem för att anlita någon, möjligen efterlyser de en djurkommunikatör.
 
Jag tror du oroar dig i onödan där. De du eventuellt kan påverka är skeptiker som knappast börjar på det spåret och har redan letat överallt de kan tänka sig. De redan frälsta behöver knappas något tips om dem för att anlita någon, möjligen efterlyser de en djurkommunikatör.
Då tror vi nog olika - plus att jag fortfarande hävdar att om alla tips är lika mycket värda är också alla tips till slut lika lite värda, dvs. ett bra tips riskerar att drunkna i floden av dåliga.

Och som jag skrev: jag tycker personligen att det är en dålig grej att normalisera/legitimera vidskepelse + kanske i längden gynna en bedräglig bransch.
 
Tycker det är lika tramsigt som alla som måste skicka hjärtan istället för att bara trycka på gilla-hjärta eller folk som skriver delat 🙈 särskilt ”delar i Piteå ” när hunden sprungit bort i Skåne 🥳
 
Då tror vi nog olika - plus att jag fortfarande hävdar att om alla tips är lika mycket värda är också alla tips till slut lika lite värda, dvs. ett bra tips riskerar att drunkna i floden av dåliga.

Och som jag skrev: jag tycker personligen att det är en dålig grej att normalisera/legitimera vidskepelse + kanske i längden gynna en bedräglig bransch.
För mig har tips olika värde, en del förkastar man och andra är mer eller mindre bra i mina ögon. Varför skulle alla tips ha samma värde? Om någon tipsar mig om att leta efter min försvunna katt i alla utrymmen hemmavid är det troligen värdelöst då jag sannolikt redan gjort det. Tipsar någon mig om en bra lokal FB grupp som jag inte känner till är det värdefullt.

Vi tror uppenbarligen olika om det okända. Du verkar se det som helt falskt och omöjligt, jag är öppen för att det kan finnas något där. Då blir ju den "sektorn" 0% för dig och för mig kanske en eller ett par % om man ska kvantifiera. Alla tycker olika så att försöka få bort flumvärlden är förmodligen omöjligt för en enskild person.
 
För mig har tips olika värde, en del förkastar man och andra är mer eller mindre bra i mina ögon. Varför skulle alla tips ha samma värde? Om någon tipsar mig om att leta efter min försvunna katt i alla utrymmen hemmavid är det troligen värdelöst då jag sannolikt redan gjort det. Tipsar någon mig om en bra lokal FB grupp som jag inte känner till är det värdefullt.

Vi tror uppenbarligen olika om det okända. Du verkar se det som helt falskt och omöjligt, jag är öppen för att det kan finnas något där. Då blir ju den "sektorn" 0% för dig och för mig kanske en eller ett par % om man ska kvantifiera. Alla tycker olika så att försöka få bort flumvärlden är förmodligen omöjligt för en enskild person.
Flum får finnas, jag vet att jag inte kan påverka det. Men jag tycker det är konstigt att det är en så normal grej i seriösa hitta katt-grupper.

Sen tycker jag även att "det kan finnas något där" har en skala. Skulle människor och djur som lever nära varandra och har fysisk kontakt dagligen eventuellt kunna arbeta upp nåt som i någon mening kan beskrivas som telepatisk kommunikation? Möjligen. Kan vissa människor ha en extra vass förmåga att läsa av närvarande djur? Säkert. Men telepatisk kommunikation med ett vilsegånget eller avlidet djur - det är bara för orimligt.
 
Flum får finnas, jag vet att jag inte kan påverka det. Men jag tycker det är konstigt att det är en så normal grej i seriösa hitta katt-grupper.

Sen tycker jag även att "det kan finnas något där" har en skala. Skulle människor och djur som lever nära varandra och har fysisk kontakt dagligen eventuellt kunna arbeta upp nåt som i någon mening kan beskrivas som telepatisk kommunikation? Möjligen. Kan vissa människor ha en extra vass förmåga att läsa av närvarande djur? Säkert. Men telepatisk kommunikation med ett vilsegånget eller avlidet djur - det är bara för orimligt.
Då blir det ju ännu svårare, var ska man dra gränsen, jag tycke ungefär som du när det gäller kommunikation med djur, men jag vet inte, kanske det kan funkar lite bredare. Du verkar dra en skarp gräns här. Och någon annan kanske tycker att allt flum ska bort. Om din gräns är nådd så får du jobba på att få bort det om det är viktigt för dig.

Jag tycker djurpratare är rätt oskyldiga ändå i ett vidare perspektiv.
 
Nu är det ju inte lika vanligt i Sverige som i andra länder, men blir du upprörd när någon skriver "thoughts and prayers" också?

Blir du upprörd när någon skriver att dom ska be för katten?
 
Då blir det ju ännu svårare, var ska man dra gränsen, jag tycke ungefär som du när det gäller kommunikation med djur, men jag vet inte, kanske det kan funkar lite bredare. Du verkar dra en skarp gräns här. Och någon annan kanske tycker att allt flum ska bort.

Jag tycker djurpratare är rätt oskyldiga ändå i ett vidare perspektiv.
Nja. Jag tror att det kan finnas en "prata med djur"-skala, där vissa människor antingen tränat upp eller har en medfött större förmåga att läsa av djur. Jag tror inte att det är övernaturligt, men jag vet heller inte om vetenskapen kan förklara det (än). Jag vet för övrigt inte om id-hundars förmåga att hitta bortsprugna katter är statistiskt säkerställd heller, ändå tror jag att det är möjligt.

Jag tror inte att man kan kontakta ett okänt djur telepatiskt, på distans. Och jag tror definitivt inte att man kan kontakta avlidna djur. Jag tycker det är jätteskillnad på dessa saker.
 
Nu är det ju inte lika vanligt i Sverige som i andra länder, men blir du upprörd när någon skriver "thoughts and prayers" också?

Blir du upprörd när någon skriver att dom ska be för katten?
Tänkte faktiskt på det här. Om nån skriver "thoughts and prayers" i sammanhanget säg en skolskjutning men själva tillhör vapenlobbyn/inte vill begränsa tillgången på skjutvapen - ja, då blir jag upprörd.

Om nån i varje inlägg skulle uppmana för personen okända djurägare att "gå till en kyrka och be för katten" - ja, då skulle jag nog bli irriterad och ta det som ett försök att missionera. Jag har dock inte sett detta, och jag skrev det i ett tidigare inlägg, att jag tycker det är intressant att detta gratistips inte kommer upp.

Om nån troende jag personligen kände skrev "jag ber för din katt ikväll" skulle jag nog bara se det som omtanke (och om en djurpratare jag personligen kände hörde av sig och sa "jag ska försöka få kontakt med din katt" likaså, tror jag - men jag skulle inte tro att det skulle ge nåt.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp