Rouise

Trådstartare
hamnade i en diskussion på ett annat forum ang kontakt. I detta fallet var det med människor som tränar/tävlar rallylydnad.

Här gick tankarna och åsikterna isär om vad kontakt är, hur det ser ut och hur det ska bedömmas.

Jag menade väl på att en bra kontakt innebär bland annat men till stor del att hunden tittar upp på sin förare och på så vis också "är med". Men här fick jag mothugg direkt, ett flertal menade då på att kontakt inte alls innebär att hunden nödvändigtvis måste titta på sin förare och hävdade att detta inte var nödvändigt varken i rallylydnad eller brukslydnad/lydnadsklasserna, att man kan/ska få höga poäng oavsett vart hunden tittar bara kontakten finns där.

Har jag helt fel, är jag alldeles snurrig? Hur premieras kontakt, hur ska kontakten se ut, och vad är kontakt? Hur tolkas reglerna, vad är vedertaget?

Sv: Kontakt

Titta på de som jagar och lär sin hundar "jaktfot" eller vad man nu ska kalla det, hundarna har full koll på vad ägarna gör, följer perfekt vid sidan åt alla tänkbara håll osv men de tittar inte upp på ägaren.

För egen del vet jag också att mina hundar har stenkoll på mig under promenaderna utan att de går och tittar på mig hela tiden, men när jag tävlar rallylydnad och lydnad vill jag ha vanligt fotgående där de tittar upp på mig. Att jag vill ha det beror mycket på att mina hundar jagar med synen och öht går mycket på vad de ser, risken är alltså mycket större att de tappar fokus på mig om de ser något spännande jämfört med om det skulle komma någon spännande doft. När de tittar på mig slipper jag fundera på om de får syn på annat eller inte. Hur reglerna faktiskt säger att kontakten ska tolkas, det överlämnar jag dock åt andra.

Jag har 100% kontakt med mina hundar även på 500 meters håll när vi jobbar. Så nä, inte sjutton behövs någon ögonkontakt för att ha "kontakt"!

Däremot blir det ju en väldigt stark bubbla och man minskar ju hundens störningskänslighet när man ger den en fast punkt att fästa blicken på.

jo absolut jag förstår att kontakt inte bara är ögonkontakt, och att det ter sig annorlunda beroende på vad man gör.

Borde ha varit mer tydlig, jag funderar alltså över kontakt i brukslydnaden och lydnadsklasserna. Kan man tex få fulla poäng i fotgående och fritt följ med en hund som inte tittar på föraren men ändå är med? Hur ska kontakten premieras här?
Någon som ha koll på hur den premieras i rallylydnaden?

jo absolut jag förstår att kontakt inte bara är ögonkontakt, och att det ter sig annorlunda beroende på vad man gör.

Borde ha varit mer tydlig, jag funderar alltså över kontakt i brukslydnaden och lydnadsklasserna. Kan man tex få fulla poäng i fotgående och fritt följ med en hund som inte tittar på föraren men ändå är med? Hur ska kontakten premieras här?

Ja man kan få fulla poäng i lydnad och bruks. Hunden behöver inte ha ögonkontakt. Men om den tittar åt ett helt annat håll så blir det såklart svårare att hänga med i svängar och halter. Så de flesta hundar tittar ju lite halvt på sin förare i alla fall.

Rallylydnad har jag ingen koll på.

Kontakt har inget med bedömningen att göra. Dock underlättar det ju för andra saker och de flesta föredrar hund som går med 100% kontakt för att minska risk för tex släpp eller låsningar.

Jag trodde jag var ganska ointresserad av organiserad träning och tävling men efter att ha läst "Vem passar med brukshund"-tråden blir jag mer o mer intresserad ...
Så jag undrar om jag får sticka emellan med en relaterad fråga. (Utgå nu från att jag är helt novis på detta, jag googlar hela tiden för att fatta vad ni pratar om)

Jag har kollat på youtube lydnadsprov och lite sånt, nåt som heter IPO också. Vid fotgående eller vad det heter så tycker jag ofta att hunden tränger föraren nåt otroligt. Jag skulle blivit tokig om mina hundar gjort så och sett det som lite respektlöst vid mitt hobby-gå-fint. Att det inte är samma sak förstår jag men undrar är det ett önskvärt beteende eller kan det bli fel/anmärkning på sånt? Förstår ni vad jag menar? Hunden tränger så tätt vid benet att föraren inte får plats med arm-hand utmed sidan knappt.

Om hunden tränger på lydnads- och bruksprov så får du ganska mycket avdrag, minst 2 poäng. Samma om hunden går snett (plogar) eller om hunden inte är stadig i positionen. Men den ska gå hyfsat nära, runt 10 cm luft är en ganska vanlig måttstock. Vissa vill att hundarna ska vara närmare än så, men det är lite riskabelt tycker jag. En del domare drar för trängning utan att hunden nuddar förarens ben. IPOt bedöms annorlunda i det mesta.

Som cillamuffins skrev, men tänkte bara på det du skrev om att inte hand/arm får plats. Beroende på hur stor hunden är så kanske inte föraren kan ha armen hängandes rakt ner då man inte får nudda hunden med händerna. Så en del förare går med armen lite snett ut, men det i sig behöver inte betyda att hunden tränger.

Så tränger = ligger på/mot förarens ben så att föraren får svårt att gå framåt utan att liksom behöva "knuffa" undan hunden med benet.
Men hur föraren håller sina armar behöver inte ha med trängning att göra.

Kan bara svara för mig själv då jag tränar apportering (jakt) och mycket spår. I båda situationerna är det minus för hunden om han kollar på mig, fokus ska vara frammåt i spåret eller över fältet, annars kan han inte se "fågeln" som trillar ner.

Jag vill inte att min hund ska söka ögonkontakt i fria följet. Detta skulle ju göra att jag antingen var tvungen att gå med blicken snett nedåt mot hunden eller att hunden skulle börja komma för långt fram o i fel position om hon letade efter mina ögon när jag går rakt framåt. För egen del vill jag dock ha blicken upp mot mig sas, men rent krasst blir det ju egentligen mot kinden el liknande hon tittar.

Jag vill inte att min hund ska söka ögonkontakt i fria följet. Detta skulle ju göra att jag antingen var tvungen att gå med blicken snett nedåt mot hunden eller att hunden skulle börja komma för långt fram o i fel position om hon letade efter mina ögon när jag går rakt framåt. För egen del vill jag dock ha blicken upp mot mig sas, men rent krasst blir det ju egentligen mot kinden el liknande hon tittar.

Nej visst, ögonkontakt vill inte jag heller ha nu när man funderar ett varv extra, däremot så vill jag att hunden tittar upp på mig någonstans i ansiktshöjd, så vill även alla de jag tränar med, som tränar i olika nivå i lydnadsklasserna.

delvis knapp.
Men jag fortfarande fundersam om detta är något som krävs av hunden i lydnadsklasserna, eller kan man få full poäng i höga klasser i tävlingslydnaden även om hunden tittar rakt fram eller på förarens ben eller vart som i fritt följ tex? Om så är fallet är som några skrivit att det inte är nödvändigt, varför ser man då så väldigt många hundar som i tävlingslydnaden tittar upp mot föraren (låt vara nöjda med begreppet ansiktshöjd)? Varför tränar man på detta sätt om det inte är nödvändigt för poängen?

Kan bara svara för mig själv då jag tränar apportering (jakt) och mycket spår. I båda situationerna är det minus för hunden om han kollar på mig, fokus ska vara frammåt i spåret eller över fältet, annars kan han inte se "fågeln" som trillar ner.

Absolut men det är i en helt annan kontext än i tävlingslydnaden och hunden förväntas utföra andra saker, och precis som migo skrev om vallningen så handlar det om olika typer av kontakt.

Därför att om hunden tittar på mig så tittar han inte på annat och risken för att han ska tappa koncentrationen är mindre. Det är taktik helt enkelt :)

Men föraren får aldrig titta på hunden eller? Det ser jag aldrig att nån gör i alla fall. Är det inte röra, inte titta som gäller? Å kommandon, ska man använda de vedertagna då, inga hemmasnickrade är tillåtna? Bara rösten, man får inte använda teckenkommandon istället/också?

Precis, Jag vill ha hunden's blick pa mig, eller som man borjat med i IPO och 'ringsporter' att hunden tittar rakt upp i luften (dar godiset/leksaken magiskt uppstar:p) mellan foraren och hunden. I IPO vill man att hunden garna ror vid foraren med bogen under fot gaende ... i vanlig lydnad blir det avdrag. Medan man far avdrag i IPO om det ar en glipa mellan foraren och hunden. Det ar svart nar man forsoker gora bade och:cautious:

Men föraren får aldrig titta på hunden eller? Det ser jag aldrig att nån gör i alla fall. Är det inte röra, inte titta som gäller? Å kommandon, ska man använda de vedertagna då, inga hemmasnickrade är tillåtna? Bara rösten, man får inte använda teckenkommandon istället/också?

Jo det får man men det stör ju helhetsintrycket när man går helt böjd i nacken. Jag har en punkt ca 3-5 m framför mig som jag tittar på, då ser jag hunden i ögonfrån samtidigt som jag ser vart jag är påväg.

I momentet rutan i lydnadsklass 2 får du röra hunden men annars ska du försöka låta bli. Tror inte du får avdrag om du röra din väldigt stora hund med handen dock. Mellan momenten får du såklart belöna hunden med både röst och händer.

Man får använda egna kommandon också, men om man har ett kommando som skiljer sig mycket från det som står i regelboken så ska man säga till domaren. Detsamma om man använder handtecken istället för ett ord.

Knasigt att man får avdrag om hunden inte tränger, det är ju svårare att få till en stadig position när hunden inte får luta sig mot förarens ben...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 046
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 112
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar