Konstigt "mönster" på hästs ben!HJÄLP!

ika77

Trådstartare
Konstigt \"mönster\" på hästs ben!HJÄLP!

:confused: :confused:

Jag har ett vbl sto som nu går som ridhäst. Hon har varit startad och tränad för trav tidigare.
Men i vilket fall så har hon ett slags mönster av vita runda fläckar (varje prick är som en 10-öring)
Jag ska försöka och se om jag kan efterlikna det här
(Kan inte garantera att det funkar ..:

@ @
@
@ @

Det sitter på hennes vänstra framben.
Insidan på skenbenet.
Jag vet inte vad det kan vara , men det ser nästan ut som ärr från något eftersom det sitter så exakt med lika långa avstånd till varje prick..
Och det är lite insjunket vid varje prick.

Hästen mår inte dåligt av detta och hon är inte halt. ( har aldrig varit halt på de 1.5 åren jag har haft henne.)
Och jag har ridit som vanligt..

Kan hästen verkligen få en teckning som ser ut så..??
För går man in på STC och söker på hästen så står det att hon har "vita hår på insidan skenan"
Men det är ju inte vita hår.. För det är ju vita fläckar (se ovan) :confused: :confused:

Jag bryr mig inte om hästen har varit opererad eller skadad på annat vis och det är nåt som hon har råkat ut för..
För hon betyder allt för mig och är min bästa vän, och som det är nu så är hon ju helt frisk och pigg. :love:
Men det är klart att man undrar vad det är...
Så är det nån som tror sig ha en aning om vad det är SNÄLLA hör av er!

Re: Konstigt \"mönster\" på hästs ben!HJÄLP!

Jag tror att hon är "frysbränd" för att hon har haft ett överben där. Det görs ibland med travhästar (säkert med andra hästar också). Oftare i utlandet än i Sverige. Kolla exempelvis bilder av Varenne och Viking Kronos så kan du jämföra om det ser likadant ut.

passar på att fråga..
min polle har vita märken i mitten av senorna på båda fram han har haft de så länge jag haft honom. är de ärr?

det kan det ju vara...kanske skav av benskydd eller taggtrådsskada, det är ju svårt att säga när man inte vet exakt hur de ser ut.

Ja, hon kommer ju ifrån Finland ..
Men är det bara för att ta bort ett överben för "syns skull"?
Inget att oroa sig över nu då, om det är p.g.a det som hon har märkena..
Det ser ut EXAKT som jag har visat dem ovan.
Sitter precis under varann snyggt o prydligt.
Och de är precis runda och stora som en 10-öring...
Gropigt där de sitter "prickarna"
Kan det vara det tror du?
:confused:

ett varmblod i vårt stall har också det och hon har blivit oppererad. jag tror det var en operation för att försöka få hästen snabbare i travet. dock förbjudet här i sverige.

Du vet inte mer om det?
Typ av vilken anledning de opererar osv.. Överben, eller?
Man kan väl inte operera bara för opererandets skull?
Nåt som minskar hållbarheten på hästen??
Antagligen inte, eftersom de gör det för att den ska springa fortare... :D
Men hör av er mer om vad det kan vara..

kan ha varit att de vill få senorna förlängda.

Till 99% har hästen varit frysbränd för överben..inget att oroa sig för, många eller nästan ALLA amerikaimporter har dessa "prickar" har en hemma nu...en italienfödd med samma fläckar...

:bow: :bow: TACK!!
Usch, man blir alltid sådär nyfiken (läs orolig) ju mer man tänker på det... :D
+ att det är ju alltid kul att veta vad det är för nått=)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en halvblods vallack på 19 år, han har förr i tiden varit hopphäst och gått medelsvår. Jag köpte honom för 4 år sedan då...
Svar
9
· Visningar
1 119
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Constance
·
I
Hästvård Ska försöka skriva ner allt så bra som möjligt. Min granne har en islänning här hemma som går ute på bete dygnet runt. För ca 2-3...
Svar
10
· Visningar
1 760
Senast: Nethril
·
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 982
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka