Konstigt matbeteende - orsak?

Fantasyfire

Trådstartare
Hej!
Jag har nära kontakt med en familj som har en Shire-valack med ett väldigt underligt beteende. När han äter hö, tuggar han först en munfull, spottar ut det och tar nytt. Han kan inte få i sig så mycket då han har gått ner ganska kraftigt i vikt (vilket även beror på att han nu går i hage med en sprallig 2:åring). En veterinär har tagit sig en titt i munnen på honom och hittade inget konstigt förutom några hötussar som fastnat mellan tänderna. Hon tog bort dem och efter det har han lagt på sig lite i vikt men inte tillräckligt då man fortfarande ser revbenen.
Beteendet började efter att han föll under transport och blev hängade med huvudet över frambommen. Misstänker därför att det är en skada på halsen, men skulle uppskatta om det finns någon där ute som kan styrka eller avfärda min teori, då ägarna drar sig från vidare undersökningar då hästen inte är försäkrad.

Sv: Konstigt matbeteende - orsak?

Aj, aj! Låter inte alls bra. Hästen ska absolut undersökas igen.
Spotta ut hötussar säger mig att nånting är ordentligt fel. Antingen nåt med tänderna eller käk/skall-fraktur. Hoppas du lyckas övertala ägarna till ny undersökning. Helst på klinik med röntgen.

Håller helt med föregående. Om den är så pass dålig att den inte får i sig tillräckligt med mat så borde man väl definitivt kolla upp den igen.

Åk till hästtandläkaren i Söderköping, han kan förmodligen hjälpa hästen. Det låter ju som om det skulle kunna vara t.ex. fraktur på någon tand eller något annat som gör att hästen har jätteont.

Håller med de andra. Det är ju uppenbarligen något som inte är bra med hästen. Tråkigt att den ska behöva lida för att den inte är försäkrad. :(

Hästen måste undersökas! Kan de inte få i sig maten är något fel.

Antingen missade veterinären något i munnen eller så har den skadat sig någonstans. Den kan ha skadat käken etc.

Men det bör defenitivt utredas. Jag hade tagit hästen till en veterinär med röntgen/alt en som har portabel sådan och ultraljud.

Om man ingenting hittar även efter sådan undersökning får man testa sätta hästen på smärtlindring och se om den då äter bättre.
Då vet man att den har ont. Och kan besluta om man ska börja rota mer eller ta bort den.
Att låta den svälta sig är grymt!

Tills man får tid hos klinik eller får ut vet hade jag gett den uppblött lucernpellets a la gröt/sörja. Så den får i sig grovfoder och näring. Både för hull, energi etc och för att magen inte ska paja på den.

Vissa tandfrakturer kan vara svåra att upptäcka så det kan vara idé att ta ut en veterinär med specialkompetens på tänder. Min häst hade precis samma symptom över påsk (kunde inte tugga och magrade av) och veterinären hittade först en tandfraktur och en vecka senare när vet kom ut igen för att hästen inte var bra hittades en fraktur till. Den andra frakturen var väldigt liten och satt på tanden längst in till vänster och upptäcktes enbart för att inflammationen hade gått upp i bihålan. Efter en penicillinkur blev min som tur är bra igen. Men det var på gränsen och allt var planerat och klart för avlivning.

Det kan även vara idé att testa ta av hästen grimma i hagen och den går med sådan. Min kunde inte äta med grimma på under flera veckor efter behandling.

Kan tillägga att jag matade i min flera kilo uppblött lucernpellets och betfor under tiden hon inte kunde tugga.

Fraktur! D: Ja, om det inte fungerar som en vettig anledning till att få honom undersökt igen så vet jag inte vad jag ska ta mig till :( Jag känner mig som en idiot för att jag inte har uppmärksammat problemet tidigare, och det är ändå min förtjänst att han blev undersökt från början. Ägaren ser knappt till hästen (p.g.a. sjukdom) och hennes son som inte kan så mycket om hästar sköter om mockning och utfodring. Jag hajade inte till förrän han började magra av. Förresten, kan också nämna att han äter enorma mängder salt. En 2 kg saltsten tar slut på några dagar och för att snabbare få i sig saltet fyller han munnen med vatten och sköljer ut det över stenen. För att inte dränka bädden har han därför en platsbalja under som måste tömmas 2-4 gånger i veckan. Kraftfoder verkar fungera bättre - om jag inte har helt fel blandar de müsli och betfor åt honom som han får på kvällen, men han skulle säkert behöva mer.

Om jag inte minns helt fel så var det 2 veckor sedan vet kollade i munnen på honom och efter det har han gått upp i vikt, men det beror nog förmodligen på att han får mer kraftfoder nu. Ägarens son tycker även att han spottar ut och sölar mindre nu, men jag tycker inte att jag har sett någon skillnad på den fronten.

Åk till hästtandläkaren i Söderköping, han kan förmodligen hjälpa hästen. Det låter ju som om det skulle kunna vara t.ex. fraktur på någon tand eller något annat som gör att hästen har jätteont.

Söderköping ligger lite väl långt bort :P Vi bor utanför Umeå i Västerbotten.

Oj Oj .. hästen måste undersökas !
Håller med tuaphua , det är fruktansvärt grymt att låta hästen svälta ..
Hästen vet inte om att den är oförsäkrad :meh:

Om hästen fart omkull i transporten och slått huvet i bommen är nog risken stor att den fått en frakturi tänder/käke,vilket kräver röntgen att utesluta.. Jävligt synd att man har "råd" att köpa häst men inte "råd" med en försäkring:banghead:
Skaffar man häst så är man skyldig att skydda hästen från onödigt lidande.
Har man inte råd med försäkring skall man inte ha häst.:arghh:
Stackars häst den behöver mer hjälp

Om hästen fart omkull i transporten och slått huvet i bommen är nog risken stor att den fått en frakturi tänder/käke,vilket kräver röntgen att utesluta.. Jävligt synd att man har "råd" att köpa häst men inte "råd" med en försäkring:banghead:
Skaffar man häst så är man skyldig att skydda hästen från onödigt lidande.
Har man inte råd med försäkring skall man inte ha häst.:arghh:
Stackars häst den behöver mer hjälp

Nog har det råd med försäkring, men de tycker de är onödigt... "Vi får ta smällen OM den kommer " är deras filosogi :arghh:
Men den där hästen har inte haft det lätt :( Han började sitt liv med allvarlig blodförgiftning - det är DYRT med blodplasma! Hade mamman varit försäkrad hade säkert det gått på hennes försäkring (om hon hade haft någon). Sedan efter kastrationen fick han en infektion i pungen som flera gånger fick lov att tömmas på var. Dock så vet jag inte om det täcks av en försäkring..?
Förra året tog de bort valackens mamma eftersom hon knappt kunde gå längre, något som jag misstänker berodde på kraftig övervikt och dåligt självbehandlad mugg...
Känns som om jag målar upp en bild av djurplågare och ibland känns det nästan så... Ägaren älskar sina hästar men kan inte acceptera att hon inte kan ta hand om dem :( Fast nu har hon lyckligtvis bara valacken kvar, men jag tycker att hon borde sålt honom för lääänge sedan. När han föll i transporten åkte han till en tjej som ville ha honom på foder, men hon ändrade sig då han även har problem med sina bakben efter kastrationen... Ibland när han går lyfter och sträcker han på bakbenen som om han tycker att något skaver :(

Att man väljer att inte försäkra behöver inte betyda att man inte vill eller har råd att ge hästen vård!

TS Jag tycker att du måste försöka få ägaren att förstå att hästen mår dåligt och MÅSTE få vård. Vägrar hon så är det din skyldighet att anmäla henne för vanvård. Inte kul att behöva dra in myndigheterna, men när djur far illa pga ägarens oförstånd, ekonomi, sjukdom eller vad det nu är så har man inget val. :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka