Konstigt kiss i boxen ibland

S

silvershine

IBLAND inte varje dag men ibland har min häst lite röd färg i kisset, vi har betonggolv + svarta gummimattor i boxen så det färgar inte av sig någonstans vad jag vet. Det ser inte riktigt ut som blod men en dag var det rätt mkt och nästa dag ingenting. Någon som vet vad det kan vara?

Sv: Konstigt kiss i boxen ibland

Har för mig att det är ngn kemisk reaktion med ämnen i spånet och i urinet... Har sett det många gånger tidiare, men det är nog inget att oroa sig för...
Kan tänka mig att det har med terpentinhalt i spånet och ureahalt(urinämne) i kisset och det är därför det varierar.

Senast ändrad av en moderator:

Vi får spånet från ett sågverk och det var såhär när vi hade det spånet, när det tog slut tog vi hem lite eget från våran såg och då blev det också såhär så det kanske har nått med bräderna att göra om vilket material dom har sågat med osv.

händer samma i mina spånboxar.
Trodde i början att det var blod men det var det inte som tur var..

okej, ne det ser ju inte ut som riktigt blod..Undrar vad det kan vara..Sitter här och funderar på om jag ska ta och rådfråga veterinären vad det kan vara

Så kan det se ut hos mig också, men det kan även synas i snön på vintern, rött kiss, inte som blod, men väldigt rött....
De kanske har druckit mindre och inte kissat på länge? Då blir ju vårat mer koncentrerat i alla fall och får starkare färg...
*bara en teori*

Så kan det se ut hos mig också, men det kan även synas i snön på vintern, rött kiss, inte som blod, men väldigt rött....
De kanske har druckit mindre och inte kissat på länge? Då blir ju vårat mer koncentrerat i alla fall och får starkare färg...
*bara en teori*

Ger du mycket morötter? I vintras trodde jag mina kissade blod när jag tittade i snön och det var orange/rött och fick smått panik.. men det var bara morötterna.:banana:

Nu svarade jag fel person.. det var till silvershine :D

Mockas det lika noga alla dagar? tycker det brukar bli så när man råkat missa lite kiss någonstans eller det av någon annan anledning legat ett tag..

Mitt sto kan ha lite rött oxå har jag sett, men hon får iförsig morötter morgon och kväll med å någon på dagen när man är där med henne :P

Men det är typ 2-3 morötter morgon och sen lika kväll och ibland på dagen någon med.. Köper ju en sådan där säck så man vill förbruka det rätt snabbt, men jag ger inte sååå fasligt mycket så..

Har aldrig tänkt på om det är orange/rött, kanske det :P

Kl

Nej, det har inte med morötter eller något sådant att göra. Som någon annan skrev är det just en kemisk reaktion. Jag är osäker på att det är spån för jag har fått detta även med halm. Men det är inget fel på hästen i alla fall. Har råkat ut för det på olika ställen och med olika hästar. Vore intressant om någon kunnig "kemist" kunde förklara vad det är som händer.

Jag hade heller inte gett mina hästar morötter så det är helt uteslutet.

*är kemist*:D
då måste det ha med urinämnet att göra, men det kan vara så enkelt som koncentrationen av det i kisset. Har ni ngn koll om det är kopplat till mängden vatten som hästen druckit under dagen?
Dricker man mindre blir det ju mindre utspätt. :idea:

tror däremot att det kan vara svårt att få ett exakt svar, många saker som händer i kroppen, rent kemiskt sätt, brukar förklaras med: "Det bara är så, helt automagiskt dyker det där upp och så händer det saker....." (även för dom som läser till läkare.). Men om någon vet exakt vad som händer (gärna med källa) så skulle det vara intressant att veta. :)

Senast ändrad av en moderator:

Hästar kan kissa blod, jag hade en ponny som gjorde det ett par tillfällen. Vi hade vet ute men han konstaterade bara att hästen verkade må bra så han hade ingen aning om vad det var. Blodet var dock inte urinblandat så egentligen var det väl inte som att hon kissat ut det, men det kom från samma ställe i alla fall.

kl

Spånar vidare om det kan ha med någon reaktion mellan urinämnet och själva underlaget (golvet) att göra. När jag har upptäckt det har det inte varit i övre lagret utan ned mellan själva golvet och halmen (ibland spånet).

*är kemist*:D
då måste det ha med urinämnet att göra, men det kan vara så enkelt som koncentrationen av det i kisset. Har ni ngn koll om det är kopplat till mängden vatten som hästen druckit under dagen?
Dricker man mindre blir det ju mindre utspätt. :idea:

tror däremot att det kan vara svårt att få ett exakt svar, många saker som händer i kroppen, rent kemiskt sätt, brukar förklaras med: "Det bara är så, helt automagiskt dyker det där upp och så händer det saker....." (även för dom som läser till läkare.). Men om någon vet exakt vad som händer (gärna med källa) så skulle det vara intressant att veta. :)

Min häst ser ut att kissa blod! En fråga som kommer upp med jämna mellenrum.

Att hästar kissar blod är ovanligt. Till att börja med behöver man avgöra om det man ser är blod från urinvägarna. Urinen kan bli rödfärgad, t ex av röda pigment i urinen. Ett fenomen som ibland förekommer är att urinen blir röd när den kommer i kontakt med snö och strömaterial (framför allt kutterspån). Orsaken är att hästurin kan innehålla ett ämne (pyrokatechin) som förorsakar röd- eller brunfärgning då urinen kommer i kontakt med luft, snö och strömaterial.

Kaniner som också är grovfoderomvandlare med en gigantisk blindtarm gör också ofta så beroende lite på vad de ätit (till djurägarens förtvivlan) - helt ofarligt.

Köpt tre flaskor citron och ge lite varje dag (alltså 1 flaska/vecka) så rensar du ut njurarna vilket brukar bättra urinet!

Aha, en bra förklaring. Med den låter jag mig nöja! Det verkar logiskt.

Har hört att kisset blir rött när det har legat i spånet ett tag. Det blir ofta så min min hästs box.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
403
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 152
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka