Konstigt halt!

Kicki_83

Trådstartare
Tänkte kolla vad ni har att säga om min häst hälta:

Det började med att han var halt i höger fram. Tog dit veterinären för att se om han var bara halt eller om det var fång. Fång var det inte sa hon och hon böjde och hade sej me pållen. Han reagerade inte på nå. Han var 2-gradit halt när han sprang. Så hon trodde det var hovböld eller nå annat med hoven.
Så dagen efter kom hovis. Ingen hovböld. Men han har sett att han har haft lite känsliga hovben innan. Så han verkar me korta tår i fram och sätter på lätta skor. Han säger även att vi ska blistra varannan dag. Han gjorde det i tisdag, sen ska vi göra det i dag och på lördag. För att se hur han blev då.
Ja tror hovis trodde det var inflamation i hovbenent.

Nu verkar inte pållen vara rikigt halt utan mer öm i frambenen. Han går ju runt och äter och så ihagen.

Sen är ju ja sån pessemist så ja tror ju inte att han kommer att bli bra igen. Det ja tycker verkar optimistiskt är att han äter och ser glad ut när man kommer. Han står inte bara och hänger. Har jag rätt att vara pessemist eller tror ni han kommer bli bra? Tror ni hovis gör rätt?

Sv: Konstigt halt!

Hästen behöver inte reagera, den kan vara halt ändå. Varför trodde veterinären att det var något med hoven?

Nu verkar inte pållen vara rikigt halt utan mer öm i frambenen. Han går ju runt och äter och så ihagen.

En häst kan gå runt och äta även om den är halt! Det är sällan hästar slutar äta för att dom är halta? :crazy:

Det jag tycker du ska göra är att åka till klinik och kolla upp om det kan vara hovbensinflamation, det är ju inte bra att behandla det mot det om det inte är det. Hovslagaren är ingen veterinär, och han borde rådgöra med veterinär innan han tar saken i egna händer.
Nej, åk in på klinik och gör en ordentlig undersökning. Då VET du om han kommer bli bra eller inte.

Hon trodde det var något med hoven eftersom han inte reagreade på böjningarna.

Min pålle går inte in i en transport så hur ska ja ta mig till en klinik då?

Jag fick butta av veterinären men det får ja inte i hästen med betfor. Hur ska ja göra för att få i honom det?

ta en spruta utan kanyl o spruta in det i munnen som med avmaskning.

blanda ut det i vatten o sen i sprutan o bara spruta i=)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 865
Senast: Lavinia
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 904
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 141
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V