Konstigt bett! Får jag tävla på det??

harri

Trådstartare
Gjorde ett riktigt bettfynd (hoppas jag:p) men när det damp ner i brevlådan blev jag lite fundersam. Det var en kandarstång jag hade beställt men den här är rörlig på mitten:confused: något som jag aldrig har sett tidigare. Vad är det bra för? Får jag tävla på det?

Man kan alltså snurra det och "ta" i varje skänkel utan att det påverkar andra sidan (dålig förklaring).
32768617.jpg

Sv: Konstigt bett! Får jag tävla på det??

Det där påminner lite om funktionen i Myhler-betten, de kan man också göra så med. Jag kan föreställa mig att en del hästar uppskattar tydligheten i funktionen.

Om man får tävla med det vet jag faktiskt inte :(

Precis det är samma som på mylerbetten :) Misstänkte också att det var någon sån funktion.

Enligt TR Dressyr sidan 15 "Stångbettet skall ha oledat munstycke och fasta
eller rörliga skänklar. Underskänkelns längd under munstycket får ej överstiga 10 cm."

Så det där bettet får du inte tävla på.

Men fu*k vad drygt:mad: Vad fruktansvärt onödigt att tillverka "dyra" stänger om dom inte får användas vid tävling:grin:

En annan kanske ska läsa TR INNAN man shoppar nästa gång:angel:

=P

Mjo... Kanske är bra att träna på och sedan "Slänga" in en vanlig stång under tävlingsdagen, då kan ju effekten av detta bett finnas kvar...

men det finns ju massa bett som inte får användas vid tävling. Alla vill heller inte tävla :)

Som sagt, kolla i TR innan så är du säker till nästa köp.

Nooneyouknow: Får testa det:)

Bison: Sant! Med det känns ju inte som att det går att göra så himla många varianter på en kandarstång. Mer så jag tänkte:)

Fast detdär är ju lite luddigt, det där borde ju räknas som ledade skänklar och inte ledat munstycke skulle jag tro. Det är ju ett oledat bett, fast ledat.. men inte så det kan böja sig :P

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 337
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka