Konstigt beteende

hyperff

Trådstartare
Jag har fyra-åring en stoor fyraåring. Han är inriden relativt sent och har inte världens bästa balans ännu. Det är en mycket känslig häst som man absolut inte får bli arg på för då blir han väldigt låst och blockerad.
Nu till mitt problem i skritten och traven är han väldigt fin avslappnad och arbetar genom hela kroppen. I galoppen är det precis tvärtom, han blir jättestirrig rullar ögonvitorna kör upp skallen och bara springer ibland blir det till och med problem att fatta galopp. Han lägger öronen bakåt och bara slår med svansen och vägrar flytta sig framåt. På volten under longering är det inga problem att longera honom inspänd, han visar inga som helst tendenser då. Rider jag honom på hackemore är han underbar även i galoppen visar absolut ingenting. Tog honom till hästtandläkare som drog vargtänderna med hittade inga andra fel i munnen.

Bara för att prova så red jag både med hackemore och bett, jag lät tygeln till hacket bara hänga där och red egentligen enbart på bettet
hur underbar som helt avslappnad och inga problem. Olika ryttare har provat att rida honom bara för att se om jag gör några fel men han blir precis likadan med dem.

Vad är felet?
 
Sv: Konstigt beteende

Bortsett från att du menar att du löser probelemt med att ha ett hack på hästen.....

Din häst försöker tala om att något är fel- genom utelsutningsmetoden får du försöka lista ut vilket felet är.
 
Sv: Konstigt beteende

Idag fick jag vara med om något mycket märkligt! Jag rakade hästen för första gången igår, idag red jag en tur på banan med vanligt tränsbett och...han var hur fin som helst. Kan det vara att han var kittlig och att mina hjälper blev yvigare i galoppen och kittlade honom. Vi får väl se om det håller i sig.
Började tänka tillbaka och ivåras när han tappade pälsen hade han ett ungefär liknade beteende men inte lika tydligt. trodde att det då berodde på att han precis var inriden.

Glömde tillägga att hela hästen är genomgången av veterinär, röntgad böjd m.m. En massör och "kotknackare" har kollat igenom honom utan att hitta någonting...
 

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Miingla
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp