Konstigt beteende...

J

Jet

Mitt ena sto betedde sig konstigt förut, ute i hagen.
Jag skulle ta en promenad med ettåringen (hennes son). Så jag hämtar honom och går mot grinden.
Då kommer hon efter oss i full fart och börjar "humma", precis som en hingst. Nosar honom i baken och sedan hoppar hon upp (som betäckning)! :eek:
Har det helt slagit slint i huvudet eller!? :o
Jag skickade iväg henne och hon lydde direkt. Hon gjorde inget så'nt igen, men ändå... Vad konstigt? :confused:

Ettåringen är f.ö. valack sedan tre månader.
Stoet är dräktigt på 75:e dygnet.

Varför betedde hon sig så här? Någon som varit med om något liknande?

Jag känner igen beteendet, hörde någon prata om det förut när hennes häst var dräktig... Jag har för mig att det är för att fölet är (troligtvis) en hingst, och då blir det något knas med mamman oxå... svårt att förklara. Du sa ju att stoet är dräktigt? Hon kanske ska ha en hingst då... :smirk:

Jag hade detta beteénde på en i stallets sto, hon red som en betäckning på mitt sto. (Skrev en tråd för ett år sen)
Visade som en ovan sa att det vart en hingst, inte för jag vet om det till 100 stämmer.
Men för henne gick det över några veckor efter.
Vart själv lite oroad eftersom min var en liten ponny och denna som red en stor klumpig häst :eek:.

Ja, jag hade för mig att jag hört något liknande.
Men hon betedde sig inte så förra gången. Då blev det ju hingstföl.
Men, men... Får hoppas hon slutar med det snart. :p

Vi får väl se vad det blir om ca 8 månader! :D

Andra ston har uppträtt hingstigt och fött stoföl, så man kan inte säga nåt varken hit eller dit. :)

Hon visade sin äganderätt. Att han är hennes. Ett sto behöver inte vara dräktigt för att göra i våra ögon knäppa saker, det är deras språk.

Ja, så är det kanske... :)
Blev bara så förvånad när hon gjorde så. Jag har ju hämtat honom i hagen förut utan att hon har brytt sig nämnvärt. Hon brukar bara gnägga efter honom i vanliga fall, det gjorde hon idag.

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·
Träning Det här kommer att bli långt känner jag.. Hoppas att någon orkar läsa och kanske kan komma med lite goda råd. Under den senaste veckan...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: Nethril
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 277
Senast: Yrja
·
Övr. Hund Tiken, 6 år i mellandagarna, bekymrar mig en del just nu. Det är normalt en glad och aktiv hund som alltid vill vara med. Men nu senaste...
2
Svar
29
· Visningar
5 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka