Konstigt beteende.

S

Sammy

Jag har en häst sen några månader med problemar i nacke och rygg : Hon är vet. besiktigad, men tyvärr missade vet några grejer som en blokkade i rygg (hon hade lite karprygg och det gick bra att känna ryggkota som var blokkerad) och enligt kiropraktor allvärdiga problemar i nacka. Hon är inte röntgend än.

Hon blev 2ggr behandlad hos en kiropraktor och blir nu regelbundig behandlad hos fysio. Jag rider henne inte än, men gör markövningar.

Hennes beteende är inbland dock konstigt. Jag använder grimma med markövningar, men oft är det så här att hon nickar kanska kort och bara lite med huvud när hon har grimma på. nästan som en tick. Hon vifter då också mycket med svansen, men har öron framåt. Hon är då dock lite spänt.

När jag tar det jätte lugnt går det ändå bra, men om jag använder lite tryck på grimma, även om det är bara kanska liten, eller när hon känna sig pressad, blir hon väldigt stressad, bocker på plats, stegrar ibland och bitar i min jacka.
Först trodde jag att hon var bara lite skrämd (jag krävde ju inte mycket... bara lite skritt) och arbetade ändå kanska lugnt med henne, men då blev det värrer. Till sist gick det inte att hantera henne, har jag tagit bort grimma och longergjord (jag arbetade med tomkörning i skrit) och gick ifrån henne och hon blev oå plats och bockade minst 5 minuter till.
Hon blev stressad även i hagen för en långt tid till.

Nu är jag mer försiktig, arbeta utan gjord och med bara enkla övningar och ibland går det bara bra och ibland få hon ticken igen/vifter svansen/är spänt. Om jag då använder absolut ingen tryck med grimma går det bra ändå. Men jag vet då att det är altid pp gränsen.

Hon gör verkligen hennes bästes, vill absolut göra bra, är hur snäll som hellst så det är nog ingen elak beteende eller att testa (endligt mig)

Men vad kann problem vara då... varför blir hon så här när man använder grimma. Longergjord är även lite jobbigt tycker hon.

Fysio säger att hon känner nu för tiden mycket bättre i kropsen, mer mjukt mm , bara lite spänning i halsen.

Vill går till vet för röntgen, men måste först kolla om jag kan hyra en lastbill och att min man har tid att köra, för jag kan inte lämna min andra sto ensam i hagen/stall. Hon har varit med om en hel del siste år och hon blir otroligt stressad då.

Men kanske vet någon vad det kan vara med tick/vifta svansen/spänt men öron framåt och tendens att bocka när hon kenner press/känner sig fångat?
 
Sv: Konstigt beteende.

Om din häst har nackproblem kan minsta lilla tryck på grimman vara mkt obehagligt för hästen.
Om du blivit tillsagd att röntga hästen så gör det omgående.
Varför vänta?Det förstår jag inte.
Om hästen har allvarliga nackproblem så förstår jag inte varför du provocerar hästen med att arbeta den ens från marken..
Om din häst har ont i nacke rygg varför ens försöka arbeta den ,har den smärta kan den omöjligt jobba i rätt form,då bygger du inte upp hästen utan gör den bara frustrerad och får den att bli ännu mer spänd.
Använder du repgrimma? om din häst har nackproblem och öm nacke så kan en tunn grimma vara smärtsamt,använd hellre en grimma med brett nackstycke som fördelar trycket bättre över större yta.
Arbeta inte hästen förrän du vet vad som orsakar hästens smärta!

Jag tycker inte alls din häst beter sig konstigt,utan helt "normalt" om den nu har allvarliga nackproblem.
Så åk in och röntga!!!!

Sen om du skulle få grönt ljus att arbeta hästen igen tänk på att det kan ta tid innan hästen vågar slappna av igen ,den kan vara rädd att smärtan skall dyka upp igen ,den kan förknippa tex tömkörning eller vissa övningar med smärta så pressa inte hästen.
Tat lugnt och se till att du får en säker diagnos vad som orsakar din hästs smärta!

Och de du anser vara konstigt beteende är enbart hästens sätt att tala om att det är obehagligt och gör ont.Karprygg och nackproblem låter inte som en häst som har så kul och kan jobba avslappnat.
 
Senast ändrad:
Sv: Konstigt beteende.

Tack för svaret. Jag är inte tillsagd att röntgen, men vill göra det själva. Som sagt godkände vet hästen, men jag kände att häst hade problemar när hon var här.Då har jag anlitad kiropraktor och fysio. Men jag håller på att kolla var jag kan hyra en lastbil. Som jag har skrivet innan, vill jag ar med båda hästar.

Visst kolla jag hästen väldigt noga och vet att hon bara försöka att säga något. Det vad vi gör just nu är bara lite clickerträning. nej, ingen tricks. Bara att går bredvid mig och förberedning till lastning och konstige grejer, som förbereda henne till kliniken och för att hon älskar att göra clickerträning och få uppmärksamhet.. Jag försokte en lite tomkörning med ganska lös tyglar i skrit, men det funkade inte, som sagt, så det gör jag inte nu.

Men det är bra att höra att du tycker med att smärtan inte är borta, även om hon käns entligt fysio mer mjukt i kroppen. För då tänker du samman som jag. Jag hade en häst med mycket problemar innan (köpte henne som jättelugn häst och upptäckte kanska snabbt att hon hade allvärdigt kissing spines och artrose i hela nacke och rygg mm sen 6 år!! -hittade några förre detta ägare) så jag var rädd att jag började bli en lite paranoide.
Denna hästen blev ju riden ganska mycket innan jag köpte henne. Visst hade hon svårt att ge sig med dressyren (discuterade hela tiden) och visst klarade hon inte bra av galoppen i en ridhal, men att rida i skogen gick bra och det var jag ville göra. Förre detta ägare trodde att hästen inte gillade dressyr och att hon var inte tillräckligt stark till galoppen. Hon hade ju en ET några gångar hos hästen och var säkert att hästen var frisk.
Och sen blev hästen ju godkänd hos vet, som tyvärr missade att hon hade lite karprygg och att man kände tydligt att en köta var blokkerad (kjag kände detta senare och kiropraktor kände det direkt när han undersökte hästen)

Däreför att hon är kollad up innan hos ET, veterinär besiktigad och behandlad hos kiro of fysio och däreför att hennes korps känner mer mjukt nu, var jag rädd att jag började bli en lite paranoide.
Men du tror ju samman... att det inte är bra.

Och innan jag är säkert, är riktigt arbetet ingen ide.
Att rida kommer inte ens i fråga.

Så det är inte att jag kraver något av hästan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Konstigt beteende.

Tycker inte du kräver mycket. Markarbete är det bästa man kan göra för att mjuka upp hästens muskler i kombination med fys & kiropraktor. Du lyssnar upenbarligen på hästen, så fortsätt med det du gör.
Har själv ett sto som jag köpte som vanvårdsfall som var mer död än levande enl. fysioterapeten! Hon började behandla henne var 14:e dag, under tiden värmde jag upp med markarbete & red i skritt ,bara mjukgörande arbete. Min fröken har sadeltvång oxå. Hon flippar oxå lätt då hon har ont/stel någonstans, då gör jag en annan övning än den hon reagerar på. Då lugnar hon ner sig & slappnar av, ibland kan man ev. upprepa proceduren om man har tur, fast lite mindre. Tycker du ska satsa på regelbunda besök av fys. Min fick behandlingar var 14:e dag 1:a året, sedan blev det 1 gång i månaden år 2. Nu kommer hon sporadiskt när det behövs.

Om du inte märker så mycket resultat efter varje behandling så ska du byta fysterap.. Min är jätteduktig :) märkte stor skillnad varje gång. Ofta hade hon låsningar, då såg man tydligt hur det släppte. Du ska se under behandlingen att hästen blir bättre.

Dom gör mer nytta än vad en klinik kan göra på kort sikt, då muskelspänningar & låsningar inte syns på röntgen. Om hon inte skulle bli bättre trotts regelbunda behandlingar + mina övriga tips nedan, då kan du åka till klinik.
Man måste tänka på att hästarna ofta blir lite nojjiga vid långvarig smärta. Det är en balansgång mellan att skynda långsamt & att sätta lite press på dom så att dom övervinner sin rädsla inför övningen.
Grimma är inget bra arbetsverktyg, använd kapson, helst en spansk/portugisisk. Då har du en helt annan kontroll över hästen.

Mitt sto har stått med föl nu ett tag, finare än nånsin, men inte riden. Så allt är spänt för henne, uppsittning, trav........så man måste lirka med henne, så hon förstår att jag inte ska skada henne. Hon spänner & sprätter sig i varenda steg, man måste då puscha henne lite att det inte är farligt, & hon slappnar av, jag får ej ställa krav i det skedet utan bara sitta helt avlsappnat i sadeln & ge henne lite andrum att släppa sina spänningar.

Du har vana sedan innan med skadade hästar så gå på din magkänsla. Här på forumet så skriks det alltid "KLINIK" , oavsett om du är nybörjare el. erfaren.Lite tjatigt.

Ett annat tips är att köpa BoT ryggdynan , som du sätter fast med kardborre under ett tunt täcke. Min har alltid det under natten, & täcka henne ute för det mesta.
Hästar med känsliga ryggar måste ha täcke ute då dom inte tål drag & kyla + halstäcke för halsen (viktigt), för då spänner sig musklerna. Jag har även BoT paddarna för hennes bakben på natten, då hon har lymfangit i ena bakbenet. Hon skulle INTE klara sig utan BoT, har även deras schabrak & en fårskinns schabrak (ej BoT) då det är kallt ute (som nu) . Vid kyla har jag oxå ett ylleridtäcke över korset för att hålla henne varm.! Hon hade inte varit ridbar utan dessa saker, har använt dessa produkter på henne i över 3 år.
Lycka till.
 
Senast ändrad:
Sv: Konstigt beteende.

Moon, tack för väldigt tydligt svaret.
Fysio kommer här varje månad. Kan kanske göra det mer oft, men siste gång krånglade hästen också en hel del med massage, även om fysio är noga och lysna till hästen. Jag trodde först att det berodde på bruns, men senare gick det för mig väldigt bra att röra henne överallt.
Jag har en kapson och har arbetat med detta en lite, men då 'nicker' hon ockå hela tiden och blir spänt. Det är nästan om hon tålar ingentin om huvud. Men det kan ju också beror på rädsla för ont.
Nu för tiden arbeta jag med henne oft utan tack, i hagen. Då frågar jag henne att går rund i en volt och då böjar hon sig väldigt fint och det tycker jag är lite typisk. Då har jag ju ingen kapson, grimma, träns eller vad som helst. Hon går rund i en volt i en väldigt stor hage och kan göra vad hon vill, även bara lämna mig och går äta lite gras m.m.Men som sagt älskar hon clickerträning, så hon stanner och gör så bra som möjligt. Men när jag frågar trav, blir hon lite stressad , så jag väntar med detta till jag få det mer klart om det är rädsla eller smärta.
Och så snart hon få på sig grimma eller kapson mm börjar hon nicka igen, vifter lite agiterad med svans, men med örona framåt, och blir ganska snabbt stressad. Och även då vet jag inte om det är smärta eller räddsla för smärta
Om jag bara skulle få det mer klart....
Framtförallt pga min osäkerhet om det är något allvärdigt fel eller om hon bara är rädda, tänkte jag att röntga henne.
Tyvärr finns det ingen här med mobil röntgen och kan jag inte lämna min annar sto ensam just nu.
Så det är en lite jobbigt.
Men jag tänker att hitta en möjlighet att röntgen henne ändå, bara för säkerhetsskul.
Skulle har gjord det redan om det finns en med mobil röntgen.
Men jag vet också att det finns ingen garanti. Även hästar med artrose funker inbland bra och inbland inte alls. Och vet sa en gång (med f.d. häst) att det finns hästar som ser dåligt ut på röntgen, men mår bra ändå och sen finns hästar som inte viser problemar på röntgen, men mår inte bra alls.
Jättejobbigt.

I hagen mår hon iaf bra, tycker jag. Hon är inte halt eller stel. Hon är ledare och är uppmärksam. När vi går för en promenad, när min man rider sin häst, är hon för det meste lugnt... Inte altid... ibland kan hon även så vara spänd. Men inget allvärdigt, även om hon har då grimma på. Bara när hon blir jätte rädda kan det vara att det kommer lite tryck på grimma (när hon springar bort t.e.) och då blir det jobbigt. (händer nästan aldrig, för jag har en långt rep och det finns ingen tryck när hon bara springa bort en lite.)

Hon är tränad till trav (kallblod) när hon var 2 år, men var antagligen inte lämpligt till travet. Så hon blev ridhäst. Jag vet att hon var lite svårt att hålla lugnt hos före- föredetta agare. Kan inte utsluta att hon fick problemet redan med trav eller i börjar med ridning,.
Kiropraktor trodde att blokkering i nacka måste har funnits redan ganska långt för det var allvärdigt och svårt att rätta till. Han tyckte att ryggproblem kan vara resultatet av nackproblemar. Hon var i börjar även sned i höftar och känsligt i både backknä
(förlåt felar... jag tycket fortfarande att det är svårt att skriva på bra svenska)



BoT är kanske också en idé. Jag ska kolla up detta iaf
 
Sv: Konstigt beteende.

Min fysioterapet masserar aldrig vårat sto, hon utför akupressur (tror jag det heter) dvs. hon trycker på trigge punkter precis som akupunktur, fast utan nålar, mkt. effektivt.
Inga av våra hästar har krånglat vid behandlingarna, mer än vid ordentliga låsningar, men bara för stunden tills det släppt. Massage ska man vara försiktig med har jag förstått om dom har ont i början. Mitt sto är så känsligt så det räcker att stryka henne lätt med handen över musklerna för att hon ska börja gäspa & hjälpa till med att sträcka ut. Om en massör masserar för mycket & kraftigt så får sådana hästar mer ont, så undvik det.
BoT är inget att fundera över, det är ett måste med sådan häst , oavsett om hon röntgas på klinik el. inte !! På Gbg Horseshow köpte jag deras nackluva, mkt. bra för nackbesvär. Min hade stora problem med det, nu är problemen minimala. Har det när jag rider i nackstycket under tränset. Du borde ha det då du markarbetar henne, så försvinner nog en hel del av "nickningarna"
 
Senast ändrad:
Sv: Konstigt beteende.

Du har fått flera vettiga svar här, vill understryka BoT som är ett fantastikst hjälpmedel för spända, ömmande muskler. har både till hästen och till mig. Det finns täcken med hals och även nackvärmare som kanske skulle vara bra för just din hästs problem. Viktigt att ta pauser med användandet emellanåt för att inte hästen ska bli tillvänjd och förlora effekten av det.
 
Sv: Konstigt beteende.

Tack för svarar.
Jag ska kolla hur det går med massage nästa vecka. Om det funker inte, ska jag leter en annar lösning. Min förredetta häst, en travare, är behandlad hos en ET med massage, stretching och akupunktur, men hon blev mer dåligt efterråd och det tåg ganska lång innan det gick att röra hästen igen. Men det berodde kanske för att jag tror att ET gick för långt med stretching och senare, med undersökning, blev klart att hästen hade redan 5 år innan jag köpte henne alvärdige ryggproblemat (kissing spines) och artrose. Hon hade väldigt mycket ont, men blev bara såld varje gång hon blev elak pga smärta.

Man blir en lite galen av all dessa problemar... det var däreför att hästen jag har nu är vet. besiktigad. Vet missade tyvärr en hel del...Han såg inte bult på rygge, missade hennes sneda höftar, såg inte att hon hade problem i nacka och kollade henne inte i galoppen.

Är det. föresten, normalt att inte kolla hästen i galop med en vet. besiktning?

Men tack för bra tips . Jag googlade op BoT, men hitter ingenting.
Finns det någon sida om detta?
 
Sv: Konstigt beteende.

Nej det är inte vanligt att man kollar galopp på en besiktning. Man kan begära en utökad besiktning, då brukar man longera i alla gångarter. Det har jag gjort med dom jag köpt.

Sök på Back on Track så får du massor av träffar, & som sagt undvik massage om hon har så ont nu.

Våran valack som inte finns med oss längre hade kissing spines. Han fick homepatprodukter (calcium) & akupressur. Vilket var mycket effektivt på honom.
 
Sv: Konstigt beteende.

Min gamling hade en nackskada som gjorde att en nerv kunde komma i kläm om hon var stressad eller spänd och då behövdes det puttas på plats handgripligen av min veterinär. Jag köpte ett BoT utetäcke åt henne att ha på vintrarna, spelade ingen roll vilka andra täcken jag köpte, inga fungerade lika bra. Hon fick aldrig bli stel i nackmusklerna för då krånglade nackkotorna på henne och hon blev halt. Med åren återkom problemet allt oftare och hon fick tyvärr somna in allt för tidigt, bara 24 år ung. :(
 
Sv: Konstigt beteende.

Tack så mycket om info. Ska kolla up allt. Har bokad tid hos fysio nästa vecka, men om hon blir krångligt igen, är det klart att det är inte lösning till henne och då ska jag leter efter en annar method. Fick reden en pm med info om en annar möjlighet som låter bra och kan vara interessant. Denna method är en form av akupunktuur och inte lika besvärligt.

Var hästar går på lösdrift utan täcke vanligerviss, för de har en väldigt tjock päls och frysar inte.
Måste dock säga att denna sto använder ligghal rätt mycket nu. Hon få då mycket skydd, står (eller ligger) tort och då finns altid mat. Men hon har en bra hjul (kanske lite för mycket), väldigt bra päls, och är inte halt eller stel. Hon ser faktisk helt avslapnad ut, när hon står i stallet med hennes huvud en lite ut (men under taket) så att hon kan kolla van händer i hagen och stanna tort ändå.
Men visst ... om det skulle vara bättre för henne att går med täcke, så få hon självklart detta.
Men jag vet att pelsen funker inte lika bra med täcke..

Har ni haft era hästar utan täcke innan eller använder ni altid täckar?
Jag ska iaf diskutera med min vet också
Har ni haft era hästar på lösdrift också och hade de okså en tjock päls?
 
Sv: Konstigt beteende.

Min gamling hatade lösdrift, hon kunde aldrig slappna av utan var den som alltid stod på vakt, så efter att hennes föl skiljdes av och fick stanna kvar på lösdriften åkte hon hem till boxen istället och fick äntligen vila på nätterna.

Hon fick väldigt tät vinterpäls men inte lång, jag fick klippa henne vintertid för hon blev väldigt svettig fort och stod i hög kondition, men jag vet inget annat täcke som fungerade så bra till henne som BoT gjorde. Hur tjockt vintertäcke jag än la på så var hon aldrig lika fin som med ett tunnare vintertäcke från BoT, det var inte tjockleken utan tyget som var skillnaden. BoT har ihåliga keramiska fibrer som blir uppvärmda av hästens egen kroppsvärme och det håller värmen på ett helt unikt sätt jämfört med andra täcken.
 
Sv: Konstigt beteende.

Jag kollade sidan men det står att man bara kan använda detta högst 3 veckor och sen tar en paus...
Jag vet att det är inte bra för pälsen att använda en täck delsvis (då försvinner en del av isoleringsfunktionen) så jag vet inte hur man ska göra då.
Min sto har en väldigt bra isolerande päls (hon ser ut som en bjorn) som jag vill gärna hålla i samman kondition. Hon fryser inte och tycker att det är bra att har en öppet stall, så att hon kan går in och ute som hon vill. Men med mycket snö som nu, står hon dock mycket in (var annar sto också) med hennes huvud en lite ute, så att hon kan kolla vad händer i hagen. Visst finns det ju altid tillgång till halm i stallet också, som är visst lika interessant för henne.
(de få begränsad hö, annars blir de för tjock... de är redan lite rund om magen)

Men som sagt ska jag diskutera saken med fyso och vet.
Visst är det annars när man har en häst som inte trivs med lösdrift.
 
Sv: Konstigt beteende.

Man ser inte om hästen spänner sig pg.av kylan, men bara det att din häst står mest inne i hallen säger ALLT.
Mitt sto ser helt oberörd ut både inne & ute om hon är utan täcke, men fysio säger annat vid besöken. Det slår tillbaks på ridningen.

Det dom är känsliga mot är vinden & rått väder (regn& blåst i komb.). Alla med reumatism & värk av olika slag vet precis vad jag menar. Därför är jag så lyhörd på min häst, då jag själv knyter mig/låser mig när det är nord/ostlig vind *brrrrr*. Blir spänd i hela kroppen, precis så reagerar dessa hästar med.
Kylan har sällan hästarna ont av utan kalla vindar el att stå i drag i stallet. Mitt sto skulle aldrig kunna stå på lösdrift.

Så kanske är allt det du gör ogjort om hon inte fungerar på lösdrift pg.av sina allvarliga problem. Kan vara så att du kastar pengarna i sjön på behandlingar.
Gör man A måste man göra B, inga halvdant. Då syftar jag endast på hästar med spända muskler/låsningar problematik.Dessa hästar brukar inte fungera i ridningen om dom inte täckas större delen av dygnet, tråkigt men sant.
 
Sv: Konstigt beteende.

Min gick med sitt BoT hela tiden utan problem, att fibrerna är ihåliga läste jag inte på deras hemsida utan i en konsumentundersökning där de hade undersökt vad som var så speciellt med BoT och det var just den ihåliga fibern och inte riktigt som det står på deras egen hemsida. Nu var det länge sedan jag läste undersökningen och länge sedan jag var inne på deras hemsida, men jag såg tydligt vilken inverkan täcket hade på henne. :bow:
 
Sv: Konstigt beteende.

förlåt min sent svar. I morgon kommer fysio och jag ska säkert diskutera saken med henne och tänker ändå att på någon sätt eller viss ordna fullt undersökning hos vet. Klart att kyllan kan vara en problem när hon har artros.
Jag tror däreför att det är, hur som helst, viktigt att veta vad precis problemet är. För jag tror verkligen att det finns en problem, även om det inte sins när hon strular rund i hagen.Det gäller bara att hitta nån transport för både hästar just nu...
Tack för att ni kommer med vettiga svarar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 928
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 365
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 104
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 819
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp