Konstigt beteende + kissar onormalt mycket.

Sanette

Trådstartare
Min 2 åring som går på lite bete på dagen och är inne på natten beter sig konstigt på kvällen när hon har ätit sitt kraftfoder. Så här gör hon: Äter sitt kraftfoder som vilken häst som helst. Går sedan till sin hink och dricker lite vatten. Står sedan och slår med huvudet och skrapar ibland med hoven i ca 3-5 min. Sen är hon precis som vanligt och äter sitt hö. Jag har sett detta nu vid två tillfällen och undrar vad det kan vara?:confused: Någon som vet?

Sedan har hon börjat dricka onormalt mycket och kissar då också massor!!! Jag har fått börja lägga spån i botten på boxen nu för hon kissar så mycket. Över spånen har hon halm. Vad kan detta vara?:confused:

Har tänkt att ta kontakt med min veterinär men undrar nu vad ni tror att detta kan betyda.

Mycket tacksam för svar!:bow::bow:

Sv: Konstigt beteende + kissar onormalt mycket.

det kan inte vara så att han dricker väldigt mycket mer på sommaren nu när det är varmt? ingen aning varför han håller på sådär med hoven och slår med huvudet, men angående kissandet...kanske det kan vra urinvägsinfektion? Urinväsinfektion med bakterier är ovanligt hos hästar. De kan få det om de har urinsten, en tumör eller någon annan förändring i urinvägarna. För att veta säkert är det bra om man tar ett urinprov (som du hade gjort om jag förstod det rätt?)
Om den har en urinvägsinfektion behöver den behandlas med antibiotika. Man kan också göra urinen surare med vissa läkemedel vilket kan hjälpa.
vissa hästar kissar också mer när de får b-vitamin (vet ej om betfor innehåller det?)

glöm det där med att "du tagit urinprov om jag förstått det rätt" jag kopierade den texten från en veterinärsida.

har urinet normal färg ?? om dne hade haft urinvägsinfketion borde den väl kissa mindre eftersom det gör ont... De kan väl få mer brunare kiss om de har korsförlamning har jag för mej. Kan inte bara vara att den dricker mer ??

Hon kanske håller på och byter tänder? De kan ju få för sig en väldans massa exter då! Man vet ju själv hur jävligt det är när nya tänder ska ut och gamla ska loss. Tandvärk och så ilar det så fort man dricker :D

har urinet normal färg ?? om dne hade haft urinvägsinfketion borde den väl kissa mindre eftersom det gör ont... De kan väl få mer brunare kiss om de har korsförlamning har jag för mej. Kan inte bara vara att den dricker mer ??

Kisset ser ut som vatten alltså genomskinligt.
Jag pratade med min vet idag och hon sa att det kanske kunde va njurarna men det är mycket ovanligt på så unga hästar. Och i och med att hon mår bra för övrigt och är tjock och fin så låter det långsökt. Vi skulle helt enkelt avvakta lite och se vad som händer.
Men hon visste inte va det andra beetende kunde vara. Kanske bara något lilla hästen fått för sig!

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
594
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 666
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 929
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Svamp?