Konstiga utslag

Sv: Konstiga utslag

När hon reagerade på kraftfodret var det en variant av Hippos pellets. Jag ger inte detta längre men hon får ganska mycket lucern och det går bra. Hästen är ett halvblod som är 27 år så hon behöver det för att hålla hullet. Hon får 1/2 liter betfor, 1 liter korn och 3 kg lucernpellets + 10 kg hösilage (nästan lika torrt som hö).

Anledningen att hon fick cortison även andra gången var att då svullnade hon upp i huvudet (såg jättekonstig ut) så jag var orolig för luftvägarna. Jag har inte varit orolig för fång eftersom jag inte har träffat på något halvblod tidigare som fått fång över huvudtaget.
 
Sv: Konstiga utslag

Hur har det gått med hästen. Har det blivit bättre under helgen?
 
Sv: Konstiga utslag

ja det låter ju sannolikt att det kan vara fodret, alltså lusernet som han reagerat på eftersom han ser ut att inte ha fått tillräckligt med protein tidigare. fortsatte du med samma foderstat?

cortison är ju lite läskigt att ge tycker jag, med tanke på biverkningar (fång). men jag får tvätta och smörja och har det inte blivit bättre över helgen, så får jag ringa ut vet.

Jag har sökt lite info om foderalleri hos häst på veterinär länk:
http://www.merckvetmanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/toc_70300.htm
Jag jobbar själv med hund o katt. Här behandlar man ofta för just foderallergi. Men om du kollar länken så står det inget om foderallergi hos häst.
Det står däremot om saddle sores. Något som det ofta frågas om här på Buke. Och enligt skrönan kallar vi dem "protein knölar" Enkelt översatt är det en inflammationsprocess som börjar i hårsäcken. Det har inte alls med protein att göra.
Vid en allergi ska kroppen varit utsatt för fodret den inte tåler ett tag innan något märks. Ofta säger en hundägare att han gett samma foder i ett halv år så det kan inte vara foderallergi. Men så är det alltså inte!

Råd efter råd på denna tråden säger att det är foder som hästar får utslag o bölder o sår. Det är bara gissningar! Och troligen ganska felaktiga!
Gissning som är mer sannolik är att det handlar svamp och/eller bakteriell infektion i huden hos din häst. Om hästen är i lite taskig kondition (som den verkade vara när du fick den) så kan hudens immunförsvar vara lite försvagat.
Klippning av hästen kan ge små irritationer i huden som blossar upp till utslag.
Svampinfektion kan få fäste bara av lite värme om hudens försvar är lite nedsatt.
Kortison är inget att vara rädd för att sätta på utvärtes på utslagen.

Om fång vågar jag inte skriva något... Har fånghäst. (Psst till JBL; ett HALVBLOD)
 
Senast ändrad:
Sv: Konstiga utslag

Jag har fortsatt att leta efter info om foderallergi hos häst under dagen.
Hittade en artikel från 2003, och tyvärr inte på svenska:
http://www.drbaddaky.no/sv/allergi_hos_hest_0

Artikeln säger att det inte gjorts tester på vad som kan utlösa foderallergi hos häst.
För att ställa diagnosen ska endast ett fodermedel ges i 4 veckor.
Om tillståndet förbättras ska det gamla fodret ges. Om hästen är allergisk kommer en reaktion att ske inom 12 tim till 7 dagar.
 
Sv: Konstiga utslag

jag är norsk så det är inga problem... :p

det där verkar stämma bättre iaf. det är just den typen av utslag han har - avlånga upphöjda varma kliande. sen går dom över i ett annat skede där huden lossnar.
 
Sv: Konstiga utslag

hej jag läste din tråd om konstiga utslag.
var bara tvungen att säga till dig att min hopphäst fick bara det en natt liksom..precis vid magen strax bakom sadel gjorden i en fläck med hårda svarta skorpor som såg ut som sår..han var öm och man fick helst inte ta på det..detta hände i somras.
jag köpte vanlig klorhexidin (bakteriedödande)medel på apoteket..baddade rikligt på det under två-tre dagar varje kväll...vips var det inte svullen och ömt längre..prickarna försvann efter typ en månad när han satte mera päls för han var klippt och skimmel..så han såg ut som han blivit skjuten med hagelgevär :)
men då vet du att det fungerar!!
jag gjorde det och klorhexidin kan du aldrig ta för mkt av helt ofarligt liksom koksaltslösning..jag använder det alltid i stallet till mina hästar, samt zinkpasta på apotek som är till människor för sår som blöder eller är öppna du vet..om ngn häst bitit eller så,läg på ett tjock lager så dagen efter är det en skorpa och läkt!skit bra !!:)
lycka till mvh vicky
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
861
Senast: Corax
·
Kropp & Själ Jag har fått jätteproblem med huden på låren. Det svider och blir värre av textilier. Började med att jag fick ont av uniformsbrallorna...
Svar
8
· Visningar
1 429
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 238
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Min hund svällde upp igår kväll vid 21-tiden framför ögonen på mig, vi har en halvmeter snö ute och minusgrader dygnet runt sen månader...
2
Svar
24
· Visningar
2 055
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp