Konstiga symptom, någon som varit med om liknande?

Sv: Konstiga symptom, någon som varit med om liknande?

Vad gör man åt tex en ligamentskada?

Om det är ett ligament eller annat så ser man detta genom scintning eller möjligen ultraljud. inte vanlig rönkten tyvärr. så det kan fortfarande sitta i frambenen eller högre upp även om du gjort en traditionell hältutredning.

Jag antar det, vi får väl se vad de säger alt hittar på tisdag, annars blir det väl uppsala för vidare utredning, jag har väl minst 60-70 mil dit bara... och frågan är ju vad försäkringen täcker i så fall. Har ju läst att tex scintografi odyl inte ingår som jag har förstått och det känns ju som en rätt tuff resa för en häst som inte står bra... Det är bara så j-la konstigt att ibland ser han helt fit for fight ut och ibland ser han så eländig ut så jag vill bara ringa ut jourvet. Han verkar rätt ansträngd i bakknäna också men det är troligen pga att han kompenserar bak, när det gör ont så skjuter han rygg och rumpan åker in, svansen ut och ibland åker v.bak liksom ut åt sidan och det är nog jobbigt för rygg och bakdel. Jag är så himla less på detta, vill veta vad det är för fel med min guldklimp!!! Den finaste häst jag någonsin suttit på :cry: Tack också för era förslag.

I vår började han stå konstigt i hagen, håller fram h fram och v bak i viloläge, byter i bland till andra diagonala benparet, ser obekvämt ut.

Så stod min ridhäst när hon hade strålbenhälta. Det tog tre år att hitta felet med x antal hältutredningar. UA böjprov, UA grepp, UA röntgenplåtar. När man red kändes det inte bra men vet. kunde inte se någon hälta. Fick det jobbigar att kliva upp när hon rullat m.m

När jag tog ut en mkt duktig vet såg han vad det var för fel när vi longerade henne. I 90 % av fallen sitter skadan inte i själva benet utan i vävnad/ligament runt omkring. Enligt den vet. från MK.

Jag tror faktiskt inte det är hovarna, har haft hästar med hovhälta flera gånger men det här känns inte så. Har svårt att lyfta benen och får då darrningar och ryckningar, svårt att hålla balansen osv. Rycker till när h fram är i ett visst läge. Det kan vara en nerv som påverkas pga något (tex pålagringar i halskotpelare el ryggrad el dyl???) känns det som. Ingen vet. har ens tänkt hovhälta som sett honom och inte jag heller. Han är jätteluftig i traven när han travar i väg, spec. fram, tex i hagen när han ser något spännande.

Ang avlastningssättet, så skulle jag ha det i bakhuvudet men inte lägga för stor vikt på det utan mer på de andra symptomen (tyvärr ingen bra ide ang det). De kan nämligen avlasta sådär utan egentlige anledning, lite trötta/ansträngda i ryggen en kort period t ex, men sen 'hänger det kvar' sättet att avlasta.

Så det i sig kan betyda en hel massa, men behöver inte betyda något. Därför skulle jag inte låsa mig vid just det.

Så stod min ridhäst när hon hade strålbenhälta. Det tog tre år att hitta felet med x antal hältutredningar. UA böjprov, UA grepp, UA röntgenplåtar. När man red kändes det inte bra men vet. kunde inte se någon hälta. Fick det jobbigar att kliva upp när hon rullat m.m.

Tänkte skriva exakt samma sak! Det låter som när vårat sto hade pålagringar på strålben och hovleder. Åkte under flera års tid in och ut på kliniken, innan man till slut röntgade rätt delar och hittade orsaken. Var tyvärr tvungen att ta bort henne :cry:.

Hoppas att ni får det hela utrett och får reda på vad som är fel. Jag skulle gissa på att det sitter i ryggen, vet ju hur det är när man själv har ont i ryggen och måste stå länge, då står man först på ena benet för att avlasta, när det gör ont, så byter man till det andra osv. sen står man där och väger fram och tillbaka...

En av mina favvoveterinärer brukar säga: Ju högre upp man tror det sitter desto längre ner ska man söka.

Har ni ultraljudat senorna? Är tex kissing spines uteslutet?

Ni har inte testat med värmekamera för att kunna se om hon visar ökad värme någonstanns?

Gör en röntgen på knäna. ta blodprov/fästingprov,sen röntga hela ryggen,inklusive bäcken/höfter.

Det kan inte vara så enkelt att han växer och får "växtvärk"?

En unghäst i stallet har hafft lite liknande syndrom,men hon växte för fort,så senor och ligament hann inte med. Sen när det vart bra så dröjde det inte länge,så fick hon problem igen,stapplig,spec vid vändningar,nerförbackar och sånt,då hade hon en inflamation i sulan i hoven.

En annan häst hade en gammal skada som var jättesvår att se på röntgen,vet inte hur många plåtar som tagits,men tillslut efter nästan ett år av hältutredningar,veterinärbesök och röntgen,hittades det en skada.

Senast ändrad:

Tack för ert engagemang, BESVIKELSE blev det dock nyss. Kliniken ringde och har fått problem med röntgenapparaten så jag kan ej komma imorgon, och nu i semestertider vet de ej hur lång tid det kan ta att fixa den...

Hästen tas bort idag!!!

Varit på kliniken hela dagen och fått bra hjälp. Tog massor av tydliga bilder på halskotpelare och manke. Bilderna visade tydliga förändringar/pålagringar på tre halskotpelare och de ville avliva honom omedelbart. Han har ju blivit sämre sedan det uppdagades och pålagringarna trycker på ryggmärgen och stör frambenen. Det var inte de första kotorna utan 4-6:e kotan. Så nu är jag hästlös... inte konstigt att det var svårt att känna igen symptomen. Nu har jag förlorat 3 hästar på mindre än 2 år..:cry:

Åh, nej, vad sorgligt! Beklagar verkligen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 874
Senast: Fibusen
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025