Konstiga svettningar på häst

vinkelina

Trådstartare
Var in en snabbis till stallet idag på dagen. Hästarna hade kommit in kanske 30 min innan. Skulle bara hämta nått med klappade om heppan lite snabbt, och märkte att hon var genomsvettig (ute är det ca 25 i skuggan, vete hur varmt i solen) hon har gått ute mellan 8-15 ca och finns inte så jättemycket skugga i hagen.

Det jag reagerade på var att hon var svettig som efter ridning, typ hals, bringa och sadelläget. Red henne i går kväll så hon blev lite svettig, men inte värre än att det gick att rykta bort, kan det ha påverkat ännu idag?

Spolade i alla fall av henne med ljummet vatten vilket hon verkade tycka om, skakade inte ens av sig vattnet som hon gör i vanliga fall. Åt med god aptit och verkade nöjd

Fattar ju att hon blir svettig när det är varmt ute, men tyckte bara att hon var så konstigt svettig, precis som att nån ridit henne. Väntar på svar av medryttaren (ifall hon ridit trots att det ej var hennes dag, nån miss) dock var ej maten lagad

Kan tillägga att hon redan börjat lägga vinterpäls ifall det har någon betydelse

Sv: Konstiga svettningar på häst

Jo känns helt klart konstigt att hästen är svettig vid sadelläget tycker jag O_o Halsen släpper ju inte ut värme så den kan ju bli svettig lätt tycker man man sadelläget, nja? :crazy:

Min eftersvettas alltid när han kommer in när det är så här varmt, mest hals o bringa så varför inte på andra ställen.

Min eftersvettas alltid när han kommer in när det är så här varmt, mest hals o bringa så varför inte på andra ställen.

Alla min foderhästar har haft svettningar när de tagits in i sådan här väderlek och det inte funnits någon fläktande vind genom stallet. Mest syntes det på hals, länder och lår, men även sadeläge och mellan fram och bakben har förkommit.

Var in en snabbis till stallet idag på dagen. Hästarna hade kommit in kanske 30 min innan. Skulle bara hämta nått med klappade om heppan lite snabbt, och märkte att hon var genomsvettig (ute är det ca 25 i skuggan, vete hur varmt i solen) hon har gått ute mellan 8-15 ca och finns inte så jättemycket skugga i hagen.

Det jag reagerade på var att hon var svettig som efter ridning, typ hals, bringa och sadelläget. Red henne i går kväll så hon blev lite svettig, men inte värre än att det gick att rykta bort, kan det ha påverkat ännu idag?

Spolade i alla fall av henne med ljummet vatten vilket hon verkade tycka om, skakade inte ens av sig vattnet som hon gör i vanliga fall. Åt med god aptit och verkade nöjd

Fattar ju att hon blir svettig när det är varmt ute, men tyckte bara att hon var så konstigt svettig, precis som att nån ridit henne. Väntar på svar av medryttaren (ifall hon ridit trots att det ej var hennes dag, nån miss) dock var ej maten lagad

Kan tillägga att hon redan börjat lägga vinterpäls ifall det har någon betydelse

Var det blöt eller torr svett?

Blöt svett. Mera på vänster sida än höger. Som att hon haft schabrak på sig. Kompisen som
Var med reagerade också på att det var konstigt. Inga andra hästar i stallet såg lika svettiga ut. Hon rör sig dessutom inte så mycket i hagen

Blöt svett. Mera på vänster sida än höger. Som att hon haft schabrak på sig. Kompisen som
Var med reagerade också på att det var konstigt. Inga andra hästar i stallet såg lika svettiga ut. Hon rör sig dessutom inte så mycket i hagen

Två av våra ston (mor & dotter) eftersvettas när vi tar in dem från varmt väder till svala stallet. Mer eller mindre hela kroppen, men hals och ljumskar i synnerhet. Jag kan tänka mig att de skulle svettas mer på ena sidan om de stått med den sidan mot solen länge, men det är inget jag reflekterat över. Du tror inte att hästen var lika svettig överallt, men att pälsen ligger ner mer där sadeln/vojlocken brukar ligga? För då är det ju inte lika lätt för svetten att ånga av, och den ser svettigare ut i det området.

Precis som många andra skrivit så kan det helt klart vara eftersvettningar. Min häst är torr när jag hämtar henne i hagen men svettig när vi kommit in i stallet, nu när det är såhär dundervarmt ute.

låter som eftersvettning som flera skrivit om.

men du . varför ringer du inte bara medryttaren och frågar? ;)

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·
Hästvård Har jag lyckats få en av de sällsynt klena individerna (som av någon anledning verkar vara vanliga här på buke :p), eller vad tror ni...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 274
Senast: mackan
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 239
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar