Konstiga saker ickehundmänniskor sagt

MissourisTopsanna

Trådstartare
Har ni någon gång fått höra helknasiga saker från ej hundvana människor?

Jag har varit med om en lustig sak idag, och hört en tidigare.

Det som hände idag var när jag var ute och cyklade med min hund. Cyklar i sådant tempo att han får jogga i rätt bra fart, och på vägen hem är han såklart trött och flåsar medan han joggar. Jag passerar två unga män som ropar "men va fan, det är ju synd om hunden! djurplågare!" .

Har även hört av en vän. Som var på jobbet. Han ser två kvinnor kolla ut genom fönstret, på ett hundekipage som tränar lydnad utanför. Kvinnorna brister ut "gud, det är så synd om dessa lydnadshundar som måste hålla på och jobba sådär".

Har ni något kul att bjuda på som ni fått höra? :)

Sv: Konstiga saker ickehundmänniskor sagt

Iofs hundfolk som brukar säga, men jag tycker det är lika "roligt" varje gång.

"dina hundar är väl jättebra på dirigering, eftersom ni vallar!"
"Eh, nä. Vallning är inte dirigering. Säger jag "höger" så letar de efter fåren, de rör sig inte åt en viss riktning.
"Men du styr ju jättemycket"
"ja, med och motsols i förhållande till får".

Och nej, man har noll nytta i vallningen av att träna dirigeringsövningar i sök, eller runt bollar/koner. Vallning är inte mekaniska rörelser, det är djurkänsla.

En gubbe som vi passerade nere i Göteborg sa med bestämd ton "Ge hunden mat!". Sen gick han vidare.
Vilja var vid tillfället klädd såhär:

379526_10150405526860588_61480014_n.jpg

Så hur han kunde se om hon var odrägligt smal eller inte vet jag inte ;)

Jag brukar mest få trevliga kommentarer från folk, de tycker att mina hundar är vackra, väluppfostrade, vänliga eller bara roliga när de springer runt.

Sedan får jag såklart höra "Åh, är de syskon!" om jag är ute med två salukis samtidigt eller "Åh, mamma, pappa, barn!" om jag är ute med tre ;)

Har även fått höra att mina hundar måste vara så smala som de är för att vara snabba, de säger det alltså på ett sätt som tyder på att mina hundar hade sett ut som "vanliga" hundar om jag inte behövt hålla dem smala för att uppnå en viss snabbhet hos dem.

Ja Ilon får 99% av fallen komplimanger och höra hur duktig han var. Det är bara så lustigt hur chockad man blir när någon säger emot något som för en själv är självklart. Jag var helt chockad när dessa grabbar tyckte jag plågade min hund för att han fick träna :eek: , men man tar det ju med en klackspark :)

Haha jag har fått liknande kommentar med ynkis och Ilo. Ynkis är en staff och Ilo en bc. Ett gammal par kom emot oss och sa "åååh, är det mor och barn", Ilo skulle alltså vara mamma åt ynk.

Mamma och barn? :)

img_4024_5182f594e087c3312af6aedd.jpg
img_5925_5190c636e087c336eccbb618.jpg

Nar jag hade Mandy i Sverige blev vi stoppade med ungefar samma kommentarer om hur synd det var om hunden som var sa trott. Jag ocksa brukar mest hora hur trevligt det ar med en sa lydig hund ... men har bade i Sverige och USA hort att det ar "onaturligt" och synd om hunden som maste trana och gora som jag sager:cautious:

Den absolut vanligaste frågan är ang mina hundars storlek, om det är mamma och valp eller kanske en hane och en tik.

Sen brukar jag få beröm för att de är så lydiga när vi är i skogen. Speciellt när vi rider i skogen är det helt obefogat, Loka hör typ noll numera och lyder mycket sporadiskt. Men hon bryr sig iofs inte om andra och är relativt följsam, att hon däremot stannar så fort det är en hög hästskit och ska ta ett smakprov verkar folk inte vilja se.

Hihi, ungefär som när (oftast grabbar i första delen av 20-års åldern) vissa frågar "hur stor blir den där" och ser förskräckta ut när dom ser min ena heeler. Hon väger 7,6 kg och är vuxen :D Många verkar tro det är en rottisvalp.

-Är det en pitbull!?!
-Nej, det är en dvärgpinscher.

:banghead:

"Är det där en sån där... kamphund?"
"Nej, en cavalier king charles spaniel."

:D

Och när jag var ut med min (snygga) lancashire heeler hane:
"Åh du det där var väl allt en redigt ful tax!?"

"Är det där en sån där... kamphund?"
"Nej, en cavalier king charles spaniel."

Och när jag var ut med min (snygga) lancashire heeler hane:
"Åh du det där var väl allt en redigt ful tax!?"

Spinner vidare på samma tema.
Var ute och gick med min svarta flatcoated-hane, mötte en förälder och ett barn på 5-6 år. "Usch, titta titta en kamphund!" ropar ungen förtvivlat. "Nej, det där är ingen kamphund - den är långhårig!" svarar föräldern då.. :meh:

Jag blev "stoppad" på promenaden igår av en dam som tidigare haft dvärgschnauzer. Stod och pratade en stund och hon var djupt imponerad av att jag dels ville ha en viss lydnad på dem (inte lät unghunden stå och hetsa/skälla/hoppa utan belönade lugn) och faktiskt var intresserad av att ta hand om dem och gå så långt trots att jag är så ung O_o (jag är 26, rundan är på 1, 5h och jag var väl20 min hemifrån då).

Idag fick jag återigen höra (av hundmänniskor dock) hur ovanligt det är med en svartvit aussie..

Kl

Förut när jag var ute med morsans hund (bichon frise) och då på långpromenader kunde jag höra hur hemsk jag var, speciellt vintertid att tvinga hunden till att gå så långt..För övrigt var det alltid en pudel, det var folk stensäkra på. Sa jag nej så var det "nähä, men vad är det för korsning då?"
Roligast av allt var i alla fall att få höra, ofta av äldre tanter:
"Det räcker väl med att gå utanför dörren, de där små är ömtåliga vettu och ska inte vara ute läänge på vintern" "ska man gå långt måste man bära dom, dom blir ju så trötta"..:meh:

De skulle bara veta hur han var i sina yngre dagar över att inte få vara ute på långturer och det faktum att vintern är hans favoritårstid

Kompisens hund som är en bordercollie/collie korsning har blivit kallad kamphund flera gånger..men altså snällare hund får man ju leta efter. Så det tycker vi alltid är lika roligt

Senast ändrad:

haha, på tal om promenader.

Jag har ju två hundar modell mindre och när jag säger till inte insatta att jag brukar ta dem på promenad på stallet brukar följdfrågan bli denna.

Hur långt har du dit?

Dryga 2 km enkel väg.

Åh, kan de gå så långt?

Sen det vanliga, frågan vi får varje gång vi är iväg med Ture. Åh, en valp, gud så söt.
Eller den bästa, när folk är helt säkra på vad det är för ras. Antingen är han en boxer valp eller en mastiff(?) valp eller så är han en mops och det med basta. No further questions!

Petit Brabancon, 4 år

"Är de en såndär nakenhund?"

"Kolla en Chihuahua"

"VAD ÄR DET FÖR DJUR?" ifrågasatt av ett gäng barn på området, en av dem sa att de var en hund vilket dom andra nekade till att de kunde vara och stod där länge och väl och funderade vad tusan de var!

Och så klassikern, av en hundägare dessutom med liten hund.
"Han kan du ju inte cykla med för han är ju så liten och orkar inte med"

Hittills blir matte trött före hunden!

DSC_1193.jpg

Mitt djur av okänd art, troligast en Alien!

Detta är förvisso sagt av en tant med en egen hund. Hon hade själv någon look like PB av något slag och jag hade två hundar av en ras som legat i topp tre i evigheter, så det var ju ingen ovanlig ras direkt!

- är det två rottweiler?
- Nä.
- Nej nu ser jag! Det ena är ju en doberman.

"Mamma titta en chihuahua!"

"Är det en schäfer?"

Fick jag höra kort efter att jag fick hem min lilla kelpievalp:

DSC_2849.jpg

Annars så är det mest det vanliga från de som egentligen inte kan något om hundar men har sett en viss CM några gånger på tv som förklarar att jag minsann måste TA ledarskapet över min hund. Fast de flesta köper mitt argument till att jag inte sysslar med de metoderna när jag säger att jag vill att min hund ska lyssna på mig för att det lönar sig och inte för att han är rädd.

Jag kan ibland undra om folk driver med en eller om de verkligen kan vara så dumma som de verkar... Haha!!

Min förra hund var ju en VIT bullterrier hane och nu har jag en miniatyr bullterrier tik som är BRINDLE. Jag bor i ett område där det är mycket sommarstugor (mest), vi är inte så många åretruntboende just här. Men jag fick ju ta bort min hane i somras på grund av sjukdom, och i höstas fick jag hem tiken.

Mina närmsta grannar som då har stuga här kommer promenerandes förbi oss, hejar och fortsätter gå. Hon vänder sig sedan om och kommer tillbaka, tittar på hunden, tittar på mig och säger helt allvarligt:

- Men!!! Hunden var ju vit innan!

Då jag svara: -Ja, det är en annan hund.

- Jahaa! (hon var alltså helt allvarlig)

:banghead: Hur dum får man vara, haha!!!

376316_10150974872566927_745045654_n.jpg

560802_10151667091816927_2013426021_n.jpg

Visst är de lika som bär??!! :p

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 397
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 648
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 511
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka