Konstiga prickar i avföringen

F

frid

Hej! Är det någon som vet vad det kan vara för prickar som jag idag såg i en bajshög som min pålle nyss lagt. Tilläggas kan att han är avmaskad med dubbel dos Bahmint för två dygn sedan.
Prickarna såg ut som styngflugeägg. Det var rätt så många. Kan det vara styngflugeägg tro? eller finns det någon annan sorts parasit som ser ut så i vissa stadier? :eek:
Tycker att det var lite för många för att kunna vara styngflugeägg, han har inte haft så många i pälsen??
Tacksam för råd och tips:)

Sv: Konstiga prickar i avföringen

Styngflugeägg sitter på hästens ben och bringa, inte i bajset. Knäpp ett kort så får vi se.

Jo, men kan han inte ha fått i sig om han har kliat t e x sig själv eller sin kompis? Kan tyvärr inte fota nu p g a att jag inte är hemma. Men de är lika stora som styngflygeägg och gula..... På en "bajstolle" :o kan det ha varit cirka 10-15 ägg.

Jo, men kan han inte ha fått i sig om han har kliat t e x sig själv eller sin kompis? Kan tyvärr inte fota nu p g a att jag inte är hemma. Men de är lika stora som styngflygeägg och gula..... På en "bajstolle" :o kan det ha varit cirka 10-15 ägg.

Styngflugans ägg kommer aldrig ut ur hästen, de utvecklas till små larver redan utanpå hästen, och på vägen genom hästen växer de till stora, rosa larver (ca 1,5 cm långa, grova saker) som definitivt syns bra om de finns där i större mängder.

Banminth dödar inte heller styngflugelarverna, det krävs Ivermektin till det. ;)

Antingen är det något som lagt något i högen efter att hästen bajsat ut den, eller så är det bitar av bandmask, kanske? Har aldrig sett sådana, men katternas bandmask brukar ju släppa segmenten bit för bit. Dubbel dos Banminth ger man ju för att komma åt just bandmasken. :idea:

Tack för svar! Jo, att man ska ta tex Ivomec visste jag för larverna men jag tänkte på om det var flugägg som han hade fått i sig. Jag trodde att även äggen kunde komma ut, visste inte att larverna redan kom ut i pälsen. :laugh: Jag såg när han bajsade så det kan inte vara något djur som lagt dit äggen.....
Apropå bandmask så har jag sett hur det såg ut för flera år sedan när de kommer ut....De delarna är mycket större och ÄCKLIGA:eek: Det kan alltså inte alls vara dem, det ser alltså precis ut som flugägg. Jag tänker nu att det kanske kan vara något slags gräsfrö som inte blivit smält?:)

Tack för svar! Jo, att man ska ta tex Ivomec visste jag för larverna men jag tänkte på om det var flugägg som han hade fått i sig. Jag trodde att även äggen kunde komma ut, visste inte att larverna redan kom ut i pälsen. :laugh: Jag såg när han bajsade så det kan inte vara något djur som lagt dit äggen.....
Apropå bandmask så har jag sett hur det såg ut för flera år sedan när de kommer ut....De delarna är mycket större och ÄCKLIGA:eek: Det kan alltså inte alls vara dem, det ser alltså precis ut som flugägg. Jag tänker nu att det kanske kan vara något slags gräsfrö som inte blivit smält?:)

Hm, ja då låter det ju som något annat... ;)

Det kan vara något som gått osmält genom hästen, det är nog inte omöjligt alls.

Liknande trådar

M
Hästvård Vår ettåring har haft ett par lindrigare kolikkänningar, och vi avmaskade dagen efter på veterinärens inrådan, med Bimectin för att ta...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka