Konstiga knölar

M

MarianneS

Mitt sto har under några veckors tid utvecklat 4 st knölar nedanför manken. Den största är som en enkrona i diameter. De är hårda och verkar irritera om man rör löst vid dem, men trycker man hårdare verkar det inte göra ont direkt.

Kan det vara sadeln? Isåfall, hur ser man hur en trång/tryckande sadel påverkar hästen? Den ska enligt tidigare ägaren vara anpassad till henne...

Tilläggas bör är att jag bara haft henne i fem veckor, så jag har ingen historik på det sättet. Hon är rund i hullet, jag har endast ridit henne i skog och mark, mest i skritt då hennes kondis inte är på topp. Hon har blivit svettig under sadeln, dock mest pga värmen ute.

Det är så trist, precis igångsatt så blir det så här, kan inte lägga sadel på henne idagsläget och barbacka på en ny häst...nja. :confused::( Jag behöver svar, avvaktar ett par dagar innan jag tillklarar vet.

Sv: Konstiga knölar

Jag skulle säga att det beror på sadeln. Är det bara på det området hästen har knölar?
Du får nog avvakta med sadel, och se till att få en korrekt tillpassad sadel. För även om den passade när du köpte hästen, är det inte säkert att den passar nu

Jag skulle säga att det beror på sadeln. Är det bara på det området hästen har knölar?
Du får nog avvakta med sadel, och se till att få en korrekt tillpassad sadel. För även om den passade när du köpte hästen, är det inte säkert att den passar nu
Drar du inte lite för snabba växlar på väldigt lite info ?:crazy: Vore tex bra o veta om knölarna försvinner mellan varje ridtillfälle. Det skulle nämligen även kunna vara proteinknölar. Vissa hästar är jättekänsliga och kan få sådana bara av att byta hage. Självklart bör man utesluta att det inte är sadeln.

Jag har faktiskt bytt hage för ett par veckor sedan! Den andra var helt "urbetad" och hon gick till en hage som vilat en månad ungerfär... Är det för att hon gick till "kraftigare" bete eller har hon ätit andra saker (allergi?)? Det här är nytt för mig så all info jag kan få tas emot tacksamt! :bow:

Om du låter bli att rida under en veckas tid och istället longerar, tömkör eller promenerar med henne så kan du se om knölarna går ner och kanske t.o.m försvinner. Då kan du prova att återigen lägga på sadeln och rida i ngr dagar. Förändra under den här tiden inget runt hästen, inte byta foder och inte byta hage. Kommer då knölarna åter tillbaka så ligger det nära tillhands att misstänka att det kan vara sadeln.

Därmed inte sagt att den inte kommer att passa när hästen blivit smalare men man kan inte säga helt säkert. Det är heller inte säkert att sadeln passar hästen bara för att den är utprovad till henne. Det är kanske länge sen det gjordes och hästar ändrar sig med tiden beroende på träning dom får (ev. inte får) och ålder. Vad är det för tillverkare på sadeln?

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 405
Utrustning Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig, har hemma en sadel på prov Wintec 500 cc cair. Har ridit i den två ggr och jag älskar den och det verkar...
Svar
6
· Visningar
1 163
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
982
Hästvård Mitt stora kallblod har länge, eller iaf sen jag tog över honom ( lite över ett år sedan ) haft som en knöl på ländryggen, alltså som om...
Svar
4
· Visningar
1 533
Senast: fridiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka