Konstiga hovar...

L

lillatuff

Hej
Min foderhäst hennes bakhovar växer helt konstig.
Alltså dom typ flyter ut på sidorna och ser helt skumma ut och hovslagaren kunde inte komma ut förrän om 1 vecka tidigast.
Och dom har börjat växa så nu när det har blivit blött i marken av snön och isen som smält bort.
Kan hovar växa mer nu när det blivit blött i marken?
Har aldrig varit med om hovar som växt så fort och så konstigt bara för det blivit blött i marken.
Och det är första gången hon går barfota nu oxå kan det kanske vara därför oxå som hovarna växer konstigt nu?
Tack för alla råd/tips ni kan komma med.

Sv: Konstiga hovar...

han kanske bara har så snabbväxta hovar , men fråga hovslagaren så får du nog nått bra svar .:angel:

Det är 6 veckor sen hon verkades.
Och gången innan dess var inte hennes hovar så och då var det förvisso kanske för hon var skodd.
Och hovslagaren sa att hon kunde verkas som vanligt var 8de vecka som innan när hon var skodd.
Så det var därför jag tyckte det var konstigt att hennes hovar växt så och om någon visste vad det kan bero på innan man kan få svar från hovslagaren.

Det beror ju på överbelastning. Dvs den sida som INTE flyter ut är överbelastad. Hästen är väl inte helt korrekt i benställningen kan jag tänka mig. Ni får sko/verka med tätare intervall så hoven inte tillåts flyta ut.

Hej
Min foderhäst hennes bakhovar växer helt konstig.
Alltså dom typ flyter ut på sidorna och ser helt skumma ut och hovslagaren kunde inte komma ut förrän om 1 vecka tidigast.
Och dom har börjat växa så nu när det har blivit blött i marken av snön och isen som smält bort.
Kan hovar växa mer nu när det blivit blött i marken?

Det är nog inte hovväggen som växer fortare utan hästen har helt enkelt blivit av med dött sulmaterial. När sulmaterial försvinner ser det ut som om hovväggen har växt. Detta händer hela tiden. Hästen “håller fast” vid dött sulmaterial under vissa tider, t.ex. när marken är hård och/eller torr och vid blöt väderlek luckras det döda sulmaterialet upp och sköljs mer eller mindre bort. Detta är en helt naturlig process.

Din häst behöver dock verkas. Den ska inte bära all belastning på hovväggen utan lasten ska bäras av hela hoven, dvs. hovvägg, sula och stråle.

Om hovväggen “flyter ut” är det naturligtvis inte bra. Om hovväggen flyter ut bara på den ena sidan så är hovarna inte i balans. Flyter hovväggen ut på båda sidorna bör du se över foderstaten (kan vara för mycket socker och stärkelse i foderstaten) och minska belastningen på hovväggen, dvs. verka ner hovväggen i princip till sulnivå.

Allt låter ganska normalt och naturligt, hästen har gått med skor innan och nu när den har gått barfota så har blodcirkulationen ökat då strålen har fått jobba mer med hjälp av mottrycket från marken, att den flyter ut är pga av att belastningsriktningen ligger så att den belastar lite mer på motsatt sida pga benställningar och vinklar. Hoven kan växa mer när de blir lite blötare ute, men se upp för att den inte går för mkt i för blöta hagar du hovarna kan luckras upp för mkt och riskera att bli plattfot. den ska verkas normalt, plan yta med breda bärytor i tå(ca 2 cm), trakt och att låta hörnstöden vara kvar och att inte skära bort för mkt stråle.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 567
Senast: Dessie2010
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka