Konstiga exem?/sår

M

MaLu

Min pålla har fått något jättekonstigt på bakbenen, hon är fjällig i huden på vissa ställen och har små sår på flera ställen på bakbenen. Detta verkar klia väldigt mycket, jag vet inte om såren kan komma av att hon har kliat men det verkar inte så och jag har aldrig sett henne klia sig ordentligt..

Högt upp på insidan bakbenen är hon liksom knottrig och fjällig och pälsen faller lätt av när man kliar.

När jag läste i apotekets bok "hälsoråd för häst" så tänkte jag att det kanske skulle kunna vara skabb..(?)

Veterinär har varit ute och tittat på det och han tror att det är exem som hon har fått av att hon ätit något konstigt. Han sa också att om det sprider sig till övriga kroppen eller till någon annan häst så skulle det kunna vara ringorm?

Jag har fått en hydrokortisonlösning att smörja på så får vi se om det hjälper. Har precis börjat med det nu men de senaste dagarna har det bara blivit värre...

Någon som vet vad det kan vara eller känner igen något liknande?

malu

Sv: Konstiga exem?/sår

det är som regnskållor fast på benen...sådär har jag hästar som blir ibland....jag bryr mig inte om dom och till sommarnen så försvinner dom av sig själva...vet faktiskt inte varför dom får dessa , men man skall INTE linda och smörja med salvor..ta hellre en typ hårdare borste och rugga bort "skorvorna"

Men det kliar ju så hemskt på henne? Jag tycker att det verkar fruktansvärt obehagligt i alla fall.

Nu har hon vilat i två dagar för jag har inte kunnat rida men när jag red innan det så verkade hon lite trött och oengagerad tycker jag. Det kanske inte alls berodde på det här men om det nu kliar så mycket på benen så måste det ju vara hemskt att arbeta... :(

Hydrokortisonlösningen kan ju inte skada i alla fall och när jag smörjer på det så lossnar det "skorvor" och hon tycker det är jätteskönt!

Någon annan som har idéer? Det måste ju bero på något?

malu

vad har du för ras på din häst?? Det finns ett schampo man kan köpa på kliniker som kan hjälpa..kostar runt 150 kr , jag kommer inte ihåg vad det heter men det skall verka i 10 minuter sedan spolas bort.....det kanske du kan prova...

Svenskt halvblod.. skulle det göra någon skillnad?

Tack för tipset om schampot men jag fortsätter nog med lösningen som vet skrev ut och ser om det hjälper. Det har inte blivit värre sen jag började med den i alla fall..

Frågan är väl om det försvinner helt med hjälp av detta och i så fall om det kommer tillbaka när man slutar använda den..

malu

Tror inte på ringorm. Men har inte sett det så jag är inte säker.
Ringorm yttrar sig ofta som runda "kala" fläckar där håret i mitten ställer sig på ända.
Skulle det vara ringorm är det även smittbart till människor.

Det bästa du kan göra är att låta det vara så mycket som möjligt. Om du gör något så se till att ha kirurghandskar på dig (det kan smitta till dig annars) och ta en svamp med skrubbsida och tvätta med ljummet vatten och lactasyd tvål (finns på apoteket) Torka sen efteråt och låt lufta.
Har du fått hydrokortison salva eller medicin?
salva är inte bra, medicin skadar aldrig.
Anledning till att du inte ska ha salva är att då andas inte huden och den kan skapa svamp i såren vilket inte är bra.
Lycka till!

nej jag tror inte heller på ringorm, dels för att inte de andra hästarna har fått det och så brukar ju ringorm inte börja på benen.

malu

Hur kan du säga sådär, jag vet ju inte ens vad det är för något egentligen. Det är ingen salva utan en lösning och hon är rakad på de ställen där det är som värst så huden kan nog allt andas.

Jag har inte haft några handskar heller och jag är inte smittad. Vad är det för slags medicin jag skulle ge henne då? Jag tror inte på att proppa i hästen medicin bara för att testa om det hjälper..

Vad är det för något du ger råd för?

malu

Jag tror att du misstolkat det jag skrivit.

Att jag skrev att medicin inte skadar var att om du hade fått det av vetrinären, man ska absolut inte proppa i en häst medicin bara för sakens skull.
Handskar ska man alltid ha på sig när man behandlar en häst med något, om inte för att skydda sig själv utan för att undvika att smuts och bakterier kommer i såren.
Hud andas inte bara för att man har rakat den, har man på en fet salva så täpper den igen alla porer, men det verkar som att du har fått en lösning som du ska badda på och det är inte samma sak som en fet kräm. Se bara till att hålla benet rent och torrt så försvinner snart "skabben"

Jaha. Men du skrev ju i ditt förra inlägg att salva inte är bra men medicin skadar aldrig...
Nu är det ju lösning som jag ska smörja på jag fått av vet och inte medicin..

Jag frågar eftersom det låter som det är något speciellt du ger råd för att bota men jag är ju i första hand ute efter att få veta vad det ÄR.

Jag börjar tro att det kanske kan vara rasp men det brukar väl inte börja uppifrån och gå neråt på benen? Det brukar väl börja med mugg och vandra uppåt?

malu

Mugg är de sår,eksem eller svmpinfektioner som är lokaliserade till karleden och runt kotleden. Sträcker sig infektionen uppåt skenan =
Rasp. Osäkra orsaker men det kan vara orsakat av blöta, leriga hagar, s-ämuts och grus som fastnat under strykkappor t ex och ger upphov till sår. Allergier kan vara en bov. Överdriv inte tvättning som kan irritera utan håll rent och torrt då svamp och bakterier trivs när det är fuktigt. Hydrocortison kräm eller mjukgörande kräm brukar rekommenderas. Eftersom du inte vet vad det är och även för att inte lämna de bakterier du har på dina händer till såren håller jag med om att du bör tänka på din handhygien - t ex handskar som någon sa.

Så om det är rasp så är det ändå bra med den här hydrokortisonlösningen?

Det är ju inte direkt öppna sår hon har utan mer som skorpor, sår tar jag självklart inte i.

malu

Jag har haft likanande utlag på pålle. Vet trodde att det var en bakterieinfektion i huden. Jag fick ett schampo av vet (troligtvis samma som Martha menade) och det hjälpte. :) Men vad var det shampot hette... pyoderm? Jag tror det men är inte helt säker. Det är receptfritt.

Okej, tack så mycket!

Kommer du ihåg vad det kostar förresten?

malu

såg idag att en av mina ponnier har fått något som låter som din häst har fått.
Han var tvungen att lägga sig ner för att komma åt och gnaga och klia.
Det har blivit kala fläckar på benen och som skorv

Salva är oftast inte bra pga att huden inte kan andas fritt.

Men ger vetten ut salva ska man förstås använda den.
Ring din vet och fråga denne om vad som kan ha drabbat din häst.

Det är det för häst?
Hur gammal är den?
Vad äter den?
Hur aktiv är den?
Det låter som ett immunproblem.
Hudproblem är brister och överskott av vissa näringsämnen.
Zink, kalk, biotin, b-vitamin, a-vitamin, Fettsyror - omega 3 och 6.
Är ofta ämnen som saknas på hästar som har hudproblem.
Ofta har man för högt spannmåls protein i foderstaten.
Det "surar" ner kroppen och hämmar minerialerna tas upp i kroppen.

Låter som den typ av exem som vår proteinkänsliga shettis får emellanåt, men exem kan ju även bero på andra saker...Hennes exem avhjälps iallafall med speciellt hundshampo som finns att köpa på apoteket och givetvis minskat proteinintag. Kommer inte ihåg namnet på shampot men det vet dom säkert på Apoteket.
Hoppas det löser sig!

Hudproblem är början på en autoimmunitet.
Immunförsvaret blir ju inte bättre av lite shampo eller salva.
Det kommer inifrån.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min hund har sår på haserna till följd av medicinering som gör att hans päls och hud är nedsatt. Pälsen är avskavd och han har...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Den senaste veckan har det kliat något så monstruöst på mina händer O_o Mest på ovansidan av fingrarna och över knogarna. Låter som...
Svar
5
· Visningar
3 082
Senast: EmmaW
·
I
Hästvård Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det...
Svar
2
· Visningar
1 348
Senast: moon
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31