Konstiga ben ?

F

FridaHallehn

Hejsan, jag har en häst där hemma i stallet som är lite konstig i sina ben. För drygt några veckor sedan upptäckte jag att hon var ovanligt varm i ett utav benen dagen efter en träning. Hon var dock inget halt eller visade ngt tecken på att ha ont. men vi ställde av henne i en vecka iaf. det tog ca 4 dagar innan det var helt bra. men vi lät henne fortsätta vila. Satte igång henne lite lungt efter det. så nu i torsdags så tränade jag, då vi hoppade på lite högre höjder. Dagen efter var hon varm igen. men då i tre ben. vi började fundera på överansträngning igen. jag tyckte hon blev bättre i lördags så jag gick en liten runda med henne. när jag kom hem så var benen helt i "normal värme" tills ca en kvart senare då dom började bli lite smått varma igen. söndags var dom helt okej, pyttelite varm i ena fram och ena bak , så jag skrittade ut en liten runda. idag när jag kom till stallet igen var alla fyra varma. det sitter runt kotan, kotleden och kronan. skulle uppskatta lite svar ? blir orolig när det kommer tillbaka igen, när hon ändå tatt det lungt ? ngt vettigt förslag ? tacksam för svar :)

Sv: Konstiga ben ?

det tog ca 4 dagar innan det var helt bra. men vi lät henne fortsätta vila. Satte igång henne lite lungt efter det. så nu i torsdags så tränade jag, då vi hoppade på lite högre höjder.

Hur lång var tiden därimellan? Som hon fick vila alltså?

blir orolig när det kommer tillbaka igen, när hon ändå tatt det lungt ? ngt vettigt förslag ? tacksam för svar :)

Ja, det låter ju som att det är något som inte står rätt till. Jag har tyvärr inget vettigt förslag alls. Kan bara sägaa tt jag tycker det är lustigt att det plötsligt hände på alla benen.
Har själv varit med om fall där hästar haft en lätt vrickning och blivit lite varma i ena benet efter träning (utan att det funnits någon synlig hälta).

Joo, jag tycker med att det var aningen konstigt, men jag snackade med min tränare idag. så vi kom överäns om att hon skulle ta det lite lungt nu i en vecka igen, ut och skrittas lite och joggas. sen skulle jag köpa en salva eller ngt liknande, kommer inte ihåg riktigt. men det var ngt örtgrejs som skulle vara riktigt bra sa hon. men bäst att vara försiktig så det inte blir värre :S jobbigt med sådant !

varför inte låta henne vila HELT en tid?
en veckas vila tappar de ingen kondis på.

Ställa av en vecka hade jag absolut gjort, med inte ens en skritttur inräknat.

jo, jag kan bara hålla emd de övriga.. Tycker också du borde låta henne vila en vecka helt istället och sedan sätta igång v'ldigt lugnt igen.

jojo, men det har jag redan gjort. och det är jag mån om att dom inte gör.. men det är ju bara de att det kommer tillbaka ännulättare när jag gjort så :S

Då är det nog dags för hältutredning av veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 804
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka