Konstig "utväxt" på hoven(kronranden)

O

Ottenroc

Min häst har fått en skum "utväxt" på hoven, eller vid kronranden.. Det är bara på insidan.
Kolla bilden..

DSC00461.jpg

Är som en kula inuti benet precis ovanför kronranden + att hoven har börjat växa mer utåt... Lite svårt att förklara, men någon kanske har en aning om vad detta är??

Kan det vara snedbelastning pga. dålig skoning eller dylikt och att hoven vill "bli större" på insidan?

Hästen är inte halt eller öm..

Hjälp?:crazy:

Sv: Konstig "utväxt" på hoven(kronranden)

Jag skulle vilja se en bild rakt bakifrån i stället.
Men min gissning är att det är en hov som belastar insidan hårt och att hoven flyter ut på utsidan i stället. Och när detta sker blir innertrakten "understucken", både i sidled och "bakifrån".
OM det är så som jag tror så kan man åtgärda det med rätt skoning, men det tar tiiiiiiid att återställa det helt.

Ska fixa en bild bakifrån..

Är detta något man ska "beskylla" hovslagaren för? Eller är det något som hade kunnat hända ändå?
Tror du detta kommer resultera i en hälta?:(

Jag tycker inte om att anklaga hovslagare för saker, men OM det är som jag tror så är hovslagaren nog åtminstone medskyldig. Belastningen kommer från hästen, men den har nog inte fått det understöd av skon som behövs för att slippa ballförskjutning.
Men, som sagt, en till bild i alla fall - om du inte bor i min närhet för då kan jag kanske kika på det live och ge ett bättre svar.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 636
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! Jag tänkte höra om det är någon som kan ha en aning om vad min häst har för bula/utbuktnad i kronranden. Han har pålagringar i...
Svar
9
· Visningar
1 954
Senast: Twinkle
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka