konstig utbuktning på höft, fraktur?

T

teammalmgren

Ja det hela började för en vecka sen, förra torsdagen tog jag in och sadlade mitt flb. upptäckte då att ena höften ser konstig ut.. Ringde ut distrikts vet på en gång.

Hon kunde konstatera att han inte är sne över korset, att höften sitter lika högt upp på båda sidor. ev att själv höftkammen är något utåtvriden på höger sida samt att lårmuskeln under ser ut att saknas.

Han ömmar ej vi palpering, har dock svårt att flytta bakbenen i kors från höger till vänster. fram och bak samt åt andra hållet fungerar bra. ej halt bara första steget ngt svårare att ta fart.

Klinik tid är beställd men vi får inte in hästen i transporten så vi vet inte när vi kommer iväg. (har testat allt.. till sluta backade han av gården och vägrar gå ur sin box) han har boxvila med order om att inte ligga ner för att belasta bäcknet.

Så finns det nån där ute som vet lite om hur höften ser ut och fungerar som kan tänka sig vad det kan vara för något?

börjar bli mera och mera orolig.. särskilt eftersom vi inte får in han i transporten, det tar bara 5 min med bilen till kliniken så det extra frustrerande när det är så nära och ingen har någonsin sett nått liknanade.. gör en ju inte direkt lugnande.. Alla tips och tyckningar tas tacksamt emot.

Sv: konstig utbuktning på höft, fraktur?

Har du bild på hur det ser ut?
Kan du inte promenare med honom till kliniken om det ligger så nära?

jag ska åka upp nu och ta bild på hur det ser ut och lägga upp kankse blir lättare att få en uppfattning då.

Eftersom man kan misstänka att det är en fraktur så är det uteslutet att gå upp med honom. att gå tar säkert en halvtimme samt att du måste gå över järnvägen el brevid en 70 väg med tungtrafik och han är inte trafiksäker.

Men jag har övervägt det många gånger.

Hej!

Vad har ni försökt med lastningen? Hur långt har ni gått.

När jag inte fick in min tjej innan jul slutade det med en jacka över öron och ögon och leda in henne. Vi höll på i över 1 timme och var redigt försenade när vi väl kom fram, men vill man till kliniken så vill man (måste). Men ni har säkert testat det med?

Angående höften vet jag inte. Svårt att "se" utan bild.

/Lavinia

Ta hjälp av lite erfaret hästfolk och var några stycken när ni lastar. Ta det lugnt, ha en bra transport och bara bestäm er för att hästen ska in. Uppenbarligen behöver ni komma iväg.

jo jag vet det tyvär det enda som fungerar är övning för du kan inte tvinga in honom inte använda linor, inte göra så att han inte ser osv..
så just nu är det tillvänjning som gäller.. han går iallafall in halvvägs nu så det e ju en framgång. och då jag jobbar med hästar som yrke tror jag att jag räknas till hästvan. (hoppas det iallafall) :)

Kan ni inte ringa ut veterinär, sedera och sedan lasta? Låter man hästen vakna till lite och kör försiktigt (nu har ni extremt kort bit att köra också), så är det ett vettigt sätt att få iväg en sjuk häst.

Annars kanske ni har djurambulans att tillgå? Hästen måste ju till klinik, det verkar ju inte vara något som man vill stå med en längre tid.

vi har testat det och det går inte han går inte framåt när han ser en transport el en lastbil och lägger sig ner. Det här är en häst som annars är hyffsat lätt att lasta tar max en halv timme. och det är inte lastningen el att han ska till klinik som jag undrar över då det är en självklarhet.

Frågeställningen handlade om höften och vad som kan ha gått fel då alla är frågande just nu ink vet. då det varken finns smärta el utmärkande rörelseproblem.

Ojsan hoppsan vilken knöl! Vad är konsistensen på den? Har du tempat hästen?

Jag skulle gissa på en muskel som har släppt, antagligen delvis...
Kan inte en vetrinär kommma ut och ultraljuda?

Det är skelett man känner. och där "höftkammen" slutar är det ett hål (borde vara en muskel) så det e knepigt. hästen reagerar inte när man känner el trycker där heller och i övrig känns det normalt. ingen vätska, svullnad el värme.

Han är tempad och har normal temp.

den tanken har jag också haft ett tag nu men borde han då inte ha ont el vara halt?

Mina funderingar går lite kring om det kan vara en muskel som har delvis gått av och krypit upp och trycker ut höften. el ett ledband el något som släppt. Men iallafall jag tycker ju att han borde ha väldigt ont. Men det e svårt att säga då jag inte vet tillräckligt om hur höften och dess kringliggande muskulatur och senor ser ut. där av tråden.

Nej det finns ingen vet. som kan ta med sig ultraljud ut iallafall inte härikring.
Pratade med kliniken och eftersom han e så pass opåverkad så kunde vi öva lastning och komma in på mån för undersökning.

Om en muskel "bara" har gått av delvis så behöver han inte vara halt, men svagare.. Vilket kan svara på varflr han har svårt att starta och är motvillig till att åka transport...

Googla hästens muskler så får du en massa fina bilder!

Håll oss gärna uppdaterade på hur det går!

Det såg ju inte kul ut du.

Det går inte att lasta nånstans som blir lite mer plant för honom att gå på rampen? Typ nån lite backe eller så, så att man kan ställa transport/ lastbil så att själva rampen blir mer rakt på istället för upp? Det blir ju mycket lättare för hästen då om han är svag/ har ont tänker jag.

Annars skulle jag nog ta ut vet. sedera och med mycket hjälp försöka få på honom.
Om det inte går skulle jag ta djurambulans om det var så illa tvunget.
Just för även om han verkar ganska opåverkad så skulle jag inte lita på det, hästar är ju extremt bra på att dölja smärta etc. så det är ju ofta det är värre än man tror, inte för att skrämma dig men jag skulle itne våga lämna det fast jag förstår att det är svårt med lastandet.

Men ni hade provat med lastbil? Annars är ju dom ofta lite mer inbjudande för hästar som inte vill gå på transport.
Eller kanske en step-up transport? allt är ju värt att prova.

Hoppas det löser sig.

Vi har redan provat allt det du skriver.. men det fungerar inte.. vi lastar honom 6 timmar dag och han går upp på rampen men inte in. vilket är e klar förbättring från i tis då han inte ens gick att få nära, så jag e övertygad att vi ska ha han inne till mån :laugh:

Självklart maskerar de smärta bra och man kan ibland få diffusta symptom. men just nu finns det knappt något man kan se om man inte känner hästen och då går han ej på smärtstillande längre. Det enda man märker e "knölen" man ser.
Sen har ju veterinären sett hästen och gjort bedömningen utefter det och då har ju lastningen inte spelat in.

Aha i see, men i sånna fall skulle jag nog gissa att den fåt för sig att inte gå på, "dummar sig" för om den går på rampen så pass och även tidigare gått att få in så är den ju inte rädd, och heller inte så pass ont att den itne kan gå på (för om den kan ta sig upp på rampen kan den ju def. gå in)

Min har varit ganska svårlastad, gick upp på rampen, halvvägs in, ibland hela vägen in och sen bakade/kastade/stregrade ut.

Det löste sig genom att träna X antal gånger på att poängtera för honom att det funkar inte, han får allt ta o gå in ändå. Till slut ger han upp och inser att det är otrevligt för honom utanför och går in. Nu går han in när man bara petar på honom lite, för han vet att det inte är nån idé.

Dock är nästa fas att han ska gå in före mig, så att jag kan lasta honom helt själv. Vi var på den nivån i somras men sen har vi inte kunnat lastträna pga. skador så nu var dumheterna tillbaks :/ och det går ju inte lastträna så bra på isen så det får väl vänta.

haha ja det e ju det som är det värsta med dem att om man inte underhåller skiter det sig.. Just det där med att backa gör min lilla herre också. men nu har han lärt sig att det e lättare att stå kvar tills jag låter honom gå ner för han hamnar ju där ändå igen. men det tar tid.

Vi kan ju inte använda linor för då backar han undan och går inte nära. och säger man åt honom (räcker med att hålla emot om han backar) blir han hysterisk och börjar skaka. Det han inte gillar är när det låter el att transporten gungar till när han går in i den. vilket är svårt att göra så mkt åt. har lagt filtar under och över luckan för att minska ljud och låter honom stå på rampen medans jag står inne i transporten och "hoppar" för att det ska gunga.

Fast jag tror hästarna har blivit lite galna i vinter vet minst 2 till i stallet som gått in själva och som e knepiga att få in nu. och de åker flera ggr i veckan. :rofl:

Många hästar som tycker att det är okej att åka har blivit mer tveksamma til att åka denna vinter... Jag tror att det beror på att dom flesta vägarna ser ut som tvättbrädor. Ni kan ju tänka er hur ljudnivån i transporten blir.

Om det dröjer att komma till klinik kan du ju prova att ta ut en EQUETERAPET/FYSIOTERAPT så länge, så kanske dom kan ge behandling för att underlätta smärta han ev. döljer & ev. justera felställningen. Kanske han då kan bli mer lättlastad.
Har en stor unghäst som inte gillar lastning, provat allt möjligt under åren. Men det som funkade var att han ryggades var gång han backade ut, vilket han inte gillade. Så efter 10 min övning gick han in självmant. Finns en tråd om det här, förklarade bara lite kort , då det kanske inte är aktuellt. Då det kan göra för ont att backa upprepade gånger pg.av din hästs skada.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 992
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 786
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 079
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 413
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka