konstig sjukdom? någon som vet?

Ballerina

Trådstartare
en kompis till mig berättade i onsdags att hans 13 år gamla nordsvensk plötsligt blivit väldigt sjuk. Veterinären hade aldrig sett något liknande förut.
Hon blev alldeles svälld i alla 4 benen och även i kroppen. Det var nästan så hon såg ut som om hon skulle sprängas. Hon fick även svårt att röra sig.
Efter ett par dagar med kortison & smärtstillande blev hon lite bättre. Svullnaden gick ner till nästan normalt.

Igår var jag där för att kolla på henne (första gången sen hon blev sjuk). Hon låg ner i hagen, andades riktigt ansträngt och kunde inte resa sig upp. Frambenen ville inte ställa sig rätt utan hon hamnade på kotorna och bakdelen verkade helt ur kontroll. Hon föll hela tiden tillbaka på marken. Febern mättes till 38,9.
Ungefär en timme efter att jag kom dit så blev hennes tunga som förlamad och bara hängde ut ur munnen, sen kom kramper i benen. Plötsligt slutade hon andas. Hon dog där i mina armar. :cry:

Nu undrar jag om någon varit med om något liknande någon gång?
Vad var det som hände henne egentligen?
(hon ska obduceras, så svar kommer väl. Är mest nyfiken på om någon vart med om samma sak eller har en gissning)

Sv: konstig sjukdom? någon som vet?

Jag beklagar verkligen sorgen...det låter ju jättehemskt...:cry:

Hur som helst så låter det som om något hänt i hjärtat på henne (vild gissning från min sida) men att något gått sönder i hjärtat och därigenom succesivt satt kroppen ur funktion.

//granger

Senast ändrad:

ja, det har jag också funderat över. Hjärta eller nått annat organ som kanske lagt av.

hemskt var de iaf.

fler?

usch låter jätte läskigt!!

hör av dig när hon har obducerats, kan vara spännande att höra vad det var för något..

*tröstkramar*

verkligen sorgligt att läsa. mardröm! :cry:
fundering om hästar kan drabbas av hjärntumör; har sett både människa och hund genomlida denna bedrövliga cancerform och sjukdomsförloppet ger bl.a. symtom som ovan beskrivits. mvh

Botulism ger ju muskelförlamning som förvärras och tillslut leder till döden, fast vet inte om de brukar få kramper då?

Otäckt hursom!

usch va läskigt:/ har faktiskt ingen aning om vad det kan vara...men som den del sagt hjärtat verkar troligt.

Jag tycker medet låter som förgiftning eller hjärtsvikt.
Som jag förstått det så slutar ju cirkulationen när man drabbas av hjärtsvikt och benen svullnar upp + att de får stora ödem på kroppen, men framförallt under magen.

Fruktansvärt när man drabbas av en sådan förlust, beklagar.

Jag beklagar verkligen hästens bortgång! Det kan nog vara en hel del orsaker. Jag hoppas att ni får reda på vad som hände!

Jag tycker medet låter som förgiftning eller hjärtsvikt.
Som jag förstått det så slutar ju cirkulationen när man drabbas av hjärtsvikt och benen svullnar upp + att de får stora ödem på kroppen, men framförallt under magen.

Fruktansvärt när man drabbas av en sådan förlust, beklagar.

det låter som det du skriver passar in ganska bra, hon svällde lixom mest i ben och undersidan av kroppen.

fick nyss reda på att dom inte har råd att göra obduktionen. väldigt synd. :(

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 875
Senast: Fibusen
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 150
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
773
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka