Konstig lukt hösilage?!

mian

Trådstartare
Tänkte höra om det är någon mer här på buke som har varit med om detta tidigare.
Fick hem en leverans av hösilage, storbal, först balen va som vanligt men nr två som vi öppnade va jätte torr och luktade ganska skarpt (konstig lukt). Tänkte inte så mycket på det just då förrän en av mina hästar började matvägra. Jag provade att öppna en ny bale men hon ville ej äta av denna heller. Den luktade oxå ganska skarpt och fränt (lite acetonlikt).

Nu till min fråga, vad kan ha hänt med balarna? Någon som varit med om detta tidigare?
Hösilaget ser bra ut ingen konstig färg eller fläckar, bara en skarp lukt.
Att blött hösilage luktar mer det vet jag men detta va ju mer som hö, kanske ett TS på 80%. Så det borde inte luktat mer än hö. (Har fått riktigt torra balar nån gång innan och de har ej luktat på detta sätt.

Vad är era teorier?

OBS! - samltiga balar har kasserats, och har fått nya.

Sv: Konstig lukt hösilage?!

Våra luktade också så idag. Hästen kass i magen. Enligt stallägaren är det vädret men jag tror på silaget så jag undrar också vad det kan vara.

Det har visst varit bökigt med foder i år, mycket som varit/blivit dåligt. Jag tror att det varit för varmt, eller nå't sån't. Många djur (både hästar och lantbruksdjur) har blivit sjuka.

Har du grävt längst in i balen? På förra stallet (2010. Litet stall med 3-5 hästar), var det ett par balar hösilage som blev dåliga då vi började fodra med hösilage för tidigt (fortfarande ganska varmt i luften). De luktade inte aceton, men konstigt, och när vi grävde längst in var det mögel där.

Om det är så torrt så är det troligt att ensileringsprocessen inte fungerat. Då kan dom lukta annorlunda.
Däremot är det inget fel på maten utan min häst äter gott av sitt "plastade hö"

Svar till samtliga:

Har du grävt längst in i balen?
Japp den ena balen har jag öppnat upp helt in till kärnan och det fanns inte något mögel som man kunde se. Den luktade konstigt rakt igenom.

Om det är så torrt så är det troligt att ensileringsprocessen inte fungerat. Då kan dom lukta annorlunda.
Däremot är det inget fel på maten utan min häst äter gott av sitt "plastade hö"
Det är sant att plastat hö luktar annorlunda mot hösilage. Har fått balat tidigare som mer eller mindre var plastat hö, men dessa har luktat just plastat hö och hästarna har ätit det utan problem.
Denn gång luktade det annorlunda, skarpare....och en viktig sak, min ena häst år ej av hösilaget och de andra bara pillade i sig av det.

Något måstwe ju varit annorlunda eftersom hästarna reagerarde på det.

Kan det va någon växt som avger en annorlunda doft?

Det kan det absolut vara!
Vi har haft en hel del syror i våra vallar (med hel del menar jag mängder) det luktar definitivt skarpare om dom balarna men det syns också väldigt tydligt med långa, vedartade skaft och stora blad som gör ensilaget mörkare.
Sen är ju en del hästar finsmakare och gillar inte när något smakar annorlunda. Mina två är matvrak och stoppar i sig allt som går att äta, mer eller mindre.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
890
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Skulle vilja veta om det är fler här som har en sån petfis som jag har? ;) Min kuse har alltid varit väldigt kräsen med sin mat, äter...
Svar
13
· Visningar
1 834
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 909
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Ligger i förskylning och har tråkigt. Funderar på ditten och datten då-:crazy: Har fått mina hösilage balar nu, är nyfiken på hur det...
2
Svar
21
· Visningar
3 709
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar