konstig knöl-muskelknuta?

skjona

Trådstartare
I går eftermiddags när hovslagaren kom för att sko såg jag att mitt islandssto hade fått en konstig knuta eller böld på höger sida av halsen.
Han trodde det var en muskelknuta och rekommenderade massage med liniment.Den går inte vidare högre upp på nacken utan är bara rent lokalt.
Det konstiga är att jag minns faktiskt att hon förra året vid samma tidpunkt hade liknande typ av knöl på samma ställe!
Den försvann av sej själv efter några dagar.Men minns att jag var lite orolig eftersom hon var dräktig då också.
Vad tusan kan det vara?Hon är inte påverkad på något annat sätt,ingen feber eller trötthet eller någonting annat.
Någon som har någon ide?

Sv: konstig knöl-muskelknuta?

Kan vara en protein knöl som uppkommit i samband med det starka betet, om nu hästen börjat gå på bete.
Säger du att det varit samma sak förra året vid samma tidpunkt är det säkert en proteinknöl.

Men vad innebär det,har aldrig hört talas om det förut? :confused:
Kommer det ofta på samma ställe och hur ska man behandla det?

OM det är en protien knöl berättar kroppen att den fått för mycket proteiner, leder till att det blir så mycket att kroppen inte kan ta hand om det- kan då leda till att det försöker gå ur kroppen som i en knöl/ knölar.
Man kan säga att det blir en lite allergisk reaktion.
OM det nu beror på betet som jag tror, så får du helt tänka på att till nästa gång göra övergången till betet succesivt och ev inte låta hästen gå länge på betet i början av betesperioden= betet är som starkast nu.
Och försvinner knölen efter några dgr är det bara att vänta...men då vet du vad du ska tänka på till nästa gång och förhindra uppkomsten av det...

Kan det bero på betet ?

Senast ändrad av en moderator:

Men om det är en proteinknöl,borde hon inte ha flera små knölar utspritt och inte bara en ganska stor?Hur stora brukar proteinknölar vara på ett ungefär?
Och hur kan det komma sej tror du att hon hade en likadan knöl samma tid förra året?Konstigt är vad det är.....ser ut precis som om hon fått en injektion intramuskulärt som gått fel om du förstår vad jag menar.Precis på det stället man ger spruta i sitter det och ungefär lika svullet ser det ut.....

Märker du något annat problem med hästen? OM du känner på knölen, ömmar hästen? Hur stor är den? Är det en krinliggande svullnad?
Har hästen börjat gå på bete? Du måste själv ställa dig frågor eftersom det hänt förra året i samma veva..
Ofta finns svaret närmare än man tror...

Senast ändrad av en moderator:

Nej,hon är inte släppt på nytt bete nyligen ,eftersom hon året om går ute i gräshagar med bra bete under hela tillväxtperioden.
Börjar luta åt att hålla med hovslagaren,det ÄR nog en muskelknuta.

När man masserar den ordentligt med liniment mjuknar den.Stoet tycker ju inte direkt om att jag masserar men hon finner sej i det.
Hoppas få bukt med den snart,annars får jag ta hit hästmassören.
Tack för råd och tips!

När du masserar kan du tänka på att inte gnida i huden utan försöka att låta huden glida uppe på muskeln. Ta inte heller för hårt, det är det vanligaste felet. Om hästen blir irriterad, prova att först bara trycka på knutan med två fingrar och hålla kvar 20-30 sekunder. Sedan kan du massera med handloven på hela muskeln, inte bara på knutan.

Men du, var exakt sitter knutan? Har du någon bild?
mvh
Lejonelle

Är du säker på att den gått helt bort förrut? Den kan inte ha krympt och blivit lite hård? Har du avmaskat nyligen med ivermectinmedel?

Det jag får association till är nackbandmask nämligen.

Den sitter precis i den triangeln man ger injektioner i ,precis på det stället.Ska gå ut och ta bilder snart!
Kanske jag trycker lite väl hårt.....

Nja,jag kan ju inte svära på att den helt gick bort förra året.
När jag såg att den var nästan försvunnen kanske jag inte höll kollen på den lika noga längre.
Har inte maskat än ,för stoet ska iväg till hingsten om ett par veckor så jag tänkte göra det ett par tre dagar innan hon ska iväg.
Ska kolla på nätet efter nackbandmask genast!

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 795
Senast: __sofia__
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 234
Senast: Summerwind
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 434
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur